To samo piwo w dwóch różnych butelkach. Winne... sieci handlowe

Ten sam producent, piwo tej samej marki. A jednak dwie różne butelki - jedna bezzwrotna, druga zwrotna. Z czego wynikają takie różnice? Producenci wskazują, że chodzi o politykę sieci handlowych, które kaucjowanych butelek po prostu u siebie nie chcą.

To samo piwo w dwóch różnych butelkach. Winne... sieci handlowe
Źródło zdjęć: © East News | Bartosz Krupa/East News
Jakub Ceglarz

06.08.2019 15:49

W mediach społecznościowych, na jednej z grup tematycznych w ostatnich dniach pojawiło się zdjęcie dwóch butelek piwa marki Książęce. Autorkę wpisu zastanowiło, dlaczego jedna z nich jest zwrotna, a druga - bezzwrotna.

To o tyle ciekawe, że dotyczy piwa dokładnie tej samej marki - Książęce Weizen oraz Książęce Złote Pszeniczne. Marka należy do Kompanii Piwowarskiej, ale nie jest jedyną, w której takie sytuacje się zdarzają.

Obraz
© Facebook.com

Powód? Zapytaliśmy u producenta, z czego wynikają takie różnice w obrębie tej samej marki. Wygląda na to, że jedno piwo było kupione w dyskoncie, a drugie - na w osiedlowym sklepie.

- Zastosowanie przez nas butelek zwrotnych jak i bezzwrotnych w przypadku produktów tej samej marki – w tym przypadku Książęcego – wynika z wymagań naszych partnerów biznesowych - poinformowała nas Ewa Surmacz, specjalistka ds. PR w Kompanii Piwowarskiej.

- Pomimo ewidentnych zalet butelki zwrotnej, jako opakowania proekologicznego, jej zwrotność jest ograniczona wymaganiem sprzedawców, aby klienci okazywali paragony potwierdzające nabycie piwa w tych opakowaniach - dodaje przedstawicielka producenta.

Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że niektóre sieci handlowe nie chcą u siebie butelek zwrotnych, by zaoszczędzić sobie i klientom kłopotu związanego ze zwrotem opakowań. Klienci nie zawsze mają paragon, czasami też butelka jest wyszczerbiona lub ma oberwaną etykietę.

A to dodatkowy problem, bo nawet w osiedlowych sklepach kręcą nosem na uszkodzone butelki. A do tego w supermarketach tworzyłyby się jeszcze większe kolejki.

- Pragniemy podkreślić, że taka praktyka stosowana przez partnerów biznesowych nie jest wymogiem prawnym, lecz praktyką rynkową o wieloletniej już historii - mówi Ewa Surmacz z Kompanii Piwowarskiej. I dodaje, że jej firma "ubolewa nad tym faktem, jako producent odpowiedzialny społecznie i troszczący się o środowisko wokół siebie".

W rozmowie przedstawicielka producenta nie wskazuje, o jakich partnerach biznesowych mowa. Nie trzeba jednak wiedzy tajemnej, by zorientować się, że chodzi o sieci handlowe. W tym również dyskonty, w których butelek zwracać nie można.

Zapytaliśmy o możliwość zwrotu butelek podczas zakupów w sieciach handlowych. W dyskontach na przykład kasjerzy rozkładali ręce, że takich opakowań nie przyjmują. Zresztą znalezienie napojów w zwrotnych butelkach na półkach sklepowych też do najprostszych nie należy.

Dlaczego sieci handlowe w dobie coraz większej świadomości ekologicznej Polaków nie pozwalają na zwrot butelek? Postanowiliśmy je o to zapytać. Do momentu publikacji nie otrzymaliśmy jednak żadnej odpowiedzi.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło artykułu:money.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (104)