Trwa ładowanie...

Tunel w Świnoujściu na ukończeniu. Koniec z kilkugodzinną udręką w wakacje

Budowa tunelu pod Świną jest na ukończeniu, zostało bardzo niewiele prac - poinformowała w czwartek Julita Borkowska ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Według ratusza zaawansowanie prac wynosi ponad 90 proc. W maju tunelem mają już pojechać kierowcy.

Według urzędu miasta w Świnoujściu zaawansowanie prac przy budowie tunelu to już ponad 90 proc.Według urzędu miasta w Świnoujściu zaawansowanie prac przy budowie tunelu to już ponad 90 proc.Źródło: PAP, fot: Marcin Bielecki
dh2lxmv
dh2lxmv

- Wszystkie prace konstrukcyjne zostały zakończone z powodzeniem, wyjścia ewakuacyjne są przygotowane. W chwili obecnej najważniejsza praca w tunelu to jest ułożenie masy bitumicznej, czyli tej warstwy, po której będą poruszały się samochody - relacjonowała podczas czwartkowej konferencji prasowej Julita Borkowska.

Jak dodała, "sprawą najważniejszą są systemy bezpieczeństwa w tunelu". - W tej chwili wykonawca prowadzi prace, przygotowuje budynki, do których te wszystkie systemy będą podpięte - wyjaśniła. Według urzędu miasta w Świnoujściu zaawansowanie prac przy budowie tunelu jest na poziomie ponad 90 proc. Budowla ma być oddana do użytku w maju 2023 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Ferie w Zakopanem. Jest drogo? "Koszt łóżka to tylko 50-80 zł"

Skończy się udręka

Tunel w Świnoujściu ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam, na której znajdują się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska. Dziś jedyną opcją, żeby dostać się na Uznam, jest skorzystanie z przeprawy promowej, co często wiąże się z długim oczekiwaniem. Nowa inwestycja ma zakończyć problemy komunikacyjne mieszkańców Świnoujścia i turystów.

dh2lxmv

- Myślę, że argument tunelu będzie miał niebagatelne znaczenie w sezonie turystycznym. Wielu przyjedzie, wykupi wczasy choćby z tego powodu, że ta udręka kilkugodzinnego oczekiwania na przeprawy się skończy. Na to liczymy – mówił podczas czwartkowej konferencji prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. - Podjęliśmy decyzję o zakupie dziewięciu nowych autobusów dla naszej komunikacji, które umożliwią zrealizowanie nowego rozkładu poprzez tunel, który połączy obie wyspy: Uznam i Wolin – dodał.

Do dyspozycji mieszkańców i turystów pozostanie też przeprawa promowa. Będzie ona obsługiwana dwoma promami "Bielik", które w razie potrzeby wesprze jeden duży prom "Karsibór". W godzinach 6-22 promy będą odpływać jednocześnie z obu stron kanału co pół godziny – o pełnej godzinie i 30 minut później. Nocą przeprawę obsłuży jeden prom. - Kierujemy tę ofertę do ruchu pieszego, rowerowego, czyli tych, którzy z tunelu korzystać nie mogą – wyjaśnił Żmurkiewicz.

Źródło: Marcin Bielecki, PAP

Łączna szacunkowa długość inwestycji to ok. 3,2 kilometra, z czego długość tunelu wykonanego z użyciem maszyny drążącej to 1483,80 metra. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dołożyło z własnego budżetu.

dh2lxmv

Nowe tunele w Polsce

Tunel w Świnoujściu będzie kolejnym, oddanym w ostatnim czasie tego typu obiektem. W listopadzie ubiegłego roku prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w ubiegłą sobotę uroczyście otworzyli tunel drogowy w ciągu zakopianki, czyli drogi ekspresowej S7. Budowa trwała pięć lat i siedem miesięcy. Prace były wykonywane 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. Pierwsza nitka tunelu została przebita w październiku 2019 r., a równoległa - w kwietniu 2020 r.

Wiosną tego roku zaczną się natomiast prace nad kolejnym tunelem - w ramach odcinka drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe - Babica. Tunel ma mieć 2,2 km długości, a zakończenie prac na całym odcinku zaplanowano na drugi kwartał 2026 roku.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dh2lxmv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dh2lxmv