WAŻNE
TERAZ

Wszystko, co ważne, dzieje się w Polsce. Wirtualnej Polsce

ULC: pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty

604 skargi od pasażerów linii lotniczych wpłynęły w pierwszym półroczu br. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - poinformowała w czwartek rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. Pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | OLIVER LANG

Jak poinformowała rzeczniczka, 320 skarg dotyczyło odwołania i opóźnienia lotów, oraz odmowy przyjęcia na pokład. Jest to o 119 mniej niż przez pierwsze sześć miesięcy ubiegłego roku. Zdaniem członków Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która w ULC rozpatruje skargi pasażerów, na to, że pasażerowie mają coraz większą świadomość swoich praw, a przewoźnicy uważniej rozpatrują reklamacje klientów.

W opinii ULC, skarg byłoby mniej, gdyby nie kwietniowy wybuch wulkanu na Islandii i związane z tym kłopoty z przewozem lotniczym. Wówczas przez kilkanaście dni przestrzeń powietrzna nad Europą była zamknięta, odwołano znaczną część lotów.

Jeżeli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu w terminie siedmiu dni. Ma też prawo do odszkodowania w zależności od długości trasy od 250 do 600 euro, o ile przewoźnik nie powiadomił go do 14 dni przed odlotem o odwołaniu rejsu. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. ze względu na złe warunki atmosferyczne.

W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik musi się zaopiekować podróżnym, zapewnić posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie dwóch rozmów telefonicznych, przesłania dwóch wiadomości faxem lub e-mailem, a także zapewnić nocleg w hotelu, jeżeli wylot będzie następnego dnia. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie, jeżeli przez opóźnienie przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu.

Prawo do zwrotu kosztów biletu i odszkodowania ma także pasażer, któremu przewoźnik odmówił przyjęcia na pokład.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć kopie reklamacji skierowanej do przewoźnika, odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację oraz potwierdzenia rezerwacji na dany lot.

Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której określa się zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Gigant inwestuje w Polsce. Powstaną setki miejsc pracy
Gigant inwestuje w Polsce. Powstaną setki miejsc pracy
Chciał tylko dogrzać mieszkanie farelką. Porównuje rachunki. Oto kwota
Chciał tylko dogrzać mieszkanie farelką. Porównuje rachunki. Oto kwota
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Producenci ziemniaków są załamani. Wszystko przez brak odszkodowań
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wyjątkowe grzyby na aukcji. Sprzedano je za pół miliona złotych
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
Wraca Burger Drwala. McDonald's potwierdził datę. Debiut w Poznaniu
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
PKP goni czeskiego rywala. Ruszyła promocja, bilety od 19 zł
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Gigant fast food ma problem. Zamknie kilkaset lokali w USA
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Pokazał rachunek za prąd. "Granica prawie przekroczona"
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Potrącił nastolatkę i uciekł. Sąd chce od księdza 60 tys. zł
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Kultowa sieć kawiarni zamyka lokale. Przegrywa walkę z Żabką?
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Ukraiński gigant przejmie sklepy Carrefoura w Polsce? Bada rynek
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo
Palenie liśćmi na działce. Oto co mówi prawo