ULC: pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty

604 skargi od pasażerów linii lotniczych wpłynęły w pierwszym półroczu br. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - poinformowała w czwartek rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. Pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty.

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP | OLIVER LANG

Jak poinformowała rzeczniczka, 320 skarg dotyczyło odwołania i opóźnienia lotów, oraz odmowy przyjęcia na pokład. Jest to o 119 mniej niż przez pierwsze sześć miesięcy ubiegłego roku. Zdaniem członków Komisji Ochrony Praw Pasażerów, która w ULC rozpatruje skargi pasażerów, na to, że pasażerowie mają coraz większą świadomość swoich praw, a przewoźnicy uważniej rozpatrują reklamacje klientów.

W opinii ULC, skarg byłoby mniej, gdyby nie kwietniowy wybuch wulkanu na Islandii i związane z tym kłopoty z przewozem lotniczym. Wówczas przez kilkanaście dni przestrzeń powietrzna nad Europą była zamknięta, odwołano znaczną część lotów.

Jeżeli lot jest odwołany, pasażer ma prawo do zwrotu kosztu zakupu biletu w terminie siedmiu dni. Ma też prawo do odszkodowania w zależności od długości trasy od 250 do 600 euro, o ile przewoźnik nie powiadomił go do 14 dni przed odlotem o odwołaniu rejsu. Odszkodowanie nie przysługuje, jeżeli lot odwołano z przyczyn niezależnych od przewoźnika, np. ze względu na złe warunki atmosferyczne.

W przypadku opóźnienia lotu przewoźnik musi się zaopiekować podróżnym, zapewnić posiłki i napoje adekwatne do czasu oczekiwania, umożliwić wykonanie dwóch rozmów telefonicznych, przesłania dwóch wiadomości faxem lub e-mailem, a także zapewnić nocleg w hotelu, jeżeli wylot będzie następnego dnia. Pasażerowi przysługuje odszkodowanie, jeżeli przez opóźnienie przybędzie do miejsca docelowego podróży co najmniej trzy godziny po przewidzianej godzinie przylotu.

Prawo do zwrotu kosztów biletu i odszkodowania ma także pasażer, któremu przewoźnik odmówił przyjęcia na pokład.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów rozpatruje skargi dopiero po wyczerpaniu procedury reklamacyjnej u przewoźnika lotniczego. Do przesyłanej do Komisji skargi należy dołączyć kopie reklamacji skierowanej do przewoźnika, odpowiedzi udzielonej przez przewoźnika na reklamację oraz potwierdzenia rezerwacji na dany lot.

Postępowanie kończy się wydaniem przez Prezesa ULC decyzji administracyjnej, w której określa się zakres naruszenia i termin jego usunięcia.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
Zablokował dewelopera w Zakopanem. To ma być potężna inwestycja
Zablokował dewelopera w Zakopanem. To ma być potężna inwestycja
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟