ULC: pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty

1,5 tys. skarg od pasażerów linii lotniczych wpłynęło w 2010 r. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - o ponad 500 więcej niż w 2009 r. - poinformowała PAP rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. Pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty i ich opóźnienia.

Z danych Urzędu wynika, że m.in. 611 skarg dotyczyło odwołania lotów, 324 - ich opóźnień, a 65 - odmowy przyjęcia na pokład samolotu - powiedziała w czwartek Krasnodębska.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów, rozpatrująca w ULC skargi pasażerów, wydała 86 decyzji, w wyniku których nałożono na przewoźników lotniczych kary pieniężne na łączną kwotę ok. 156 tys. zł. Najniższa kara wyniosła 200 zł, a najwyższa 8 tys.700 zł.

ULC poinformował w komunikacie, że w 2010 r. wystąpiły dwie sytuacje, które spowodowały wzrost liczby skarg na przewoźników lotniczych. Pierwszą z nich był wybuch wulkanu na Islandii i zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Europą na przełomie kwietnia i maja. Drugą - paraliż lotnisk w zachodniej Europie spowodowany opadami śniegu.

Warto zauważyć, że w porównaniu do sytuacji zaobserwowanej na niektórych lotniskach Europy Zachodniej, polskie porty lotnicze okazały się lepiej przygotowane do funkcjonowania w warunkach zimowych, tj. w sytuacji wystąpienia niskich temperatur oraz znacznych opadów śniegu" - ocenił ULC.

KOPP przeprowadziła w ubiegłym roku 18 kontroli na 5 portach lotniczych - Katowice, Kraków, Łódź, Szczecin, Warszawa. Jej celem było sprawdzenie w zakresie informowania klientów linii lotniczych o przysługujących im prawach. Sprawdzono treść ulotek i plakatów informacyjnych oraz procedury przewoźników dotyczące postępowań w przypadku wystąpienia nieregularności w realizacji przewozów lotniczych.

"Wszystkie lotniska posiadają odpowiednie materiały informacyjne, rozmieszczone we właściwych miejscach - na stanowiskach check-in w halach odlotów oraz w okolicach wyjść do samolotów. Przygotowane wcześniej ulotki wręczane są w przypadku odwołania lotu, opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia pasażerów na pokład samolotu" - poinformował ULC.

Według Urzędu, ogólny wzrost liczby skarg wszystkich rodzajów spowodowany jest coraz większą świadomością prawną osób podróżujących samolotami. "Coraz częściej pasażerowie stawiając się do odprawy biletowo-bagażowej dokładnie wiedzą, jakie przewoźnik lotniczy ma wobec nich obowiązki, jeśli dojdzie do sytuacji opóźnienia ich lotu, odwołania lotu, bądź jeśli przewoźnik odmówi przyjęcia pasażera na pokład samolotu" - czytamy w komunikacie.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
Zablokował dewelopera w Zakopanem. To ma być potężna inwestycja
Zablokował dewelopera w Zakopanem. To ma być potężna inwestycja
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇