ULC: pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty

1,5 tys. skarg od pasażerów linii lotniczych wpłynęło w 2010 r. do Urzędu Lotnictwa Cywilnego - o ponad 500 więcej niż w 2009 r. - poinformowała PAP rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. Pasażerowie najczęściej skarżą się na odwołane loty i ich opóźnienia.

Z danych Urzędu wynika, że m.in. 611 skarg dotyczyło odwołania lotów, 324 - ich opóźnień, a 65 - odmowy przyjęcia na pokład samolotu - powiedziała w czwartek Krasnodębska.

Komisja Ochrony Praw Pasażerów, rozpatrująca w ULC skargi pasażerów, wydała 86 decyzji, w wyniku których nałożono na przewoźników lotniczych kary pieniężne na łączną kwotę ok. 156 tys. zł. Najniższa kara wyniosła 200 zł, a najwyższa 8 tys.700 zł.

ULC poinformował w komunikacie, że w 2010 r. wystąpiły dwie sytuacje, które spowodowały wzrost liczby skarg na przewoźników lotniczych. Pierwszą z nich był wybuch wulkanu na Islandii i zamknięcie przestrzeni powietrznej nad Europą na przełomie kwietnia i maja. Drugą - paraliż lotnisk w zachodniej Europie spowodowany opadami śniegu.

Warto zauważyć, że w porównaniu do sytuacji zaobserwowanej na niektórych lotniskach Europy Zachodniej, polskie porty lotnicze okazały się lepiej przygotowane do funkcjonowania w warunkach zimowych, tj. w sytuacji wystąpienia niskich temperatur oraz znacznych opadów śniegu" - ocenił ULC.

KOPP przeprowadziła w ubiegłym roku 18 kontroli na 5 portach lotniczych - Katowice, Kraków, Łódź, Szczecin, Warszawa. Jej celem było sprawdzenie w zakresie informowania klientów linii lotniczych o przysługujących im prawach. Sprawdzono treść ulotek i plakatów informacyjnych oraz procedury przewoźników dotyczące postępowań w przypadku wystąpienia nieregularności w realizacji przewozów lotniczych.

"Wszystkie lotniska posiadają odpowiednie materiały informacyjne, rozmieszczone we właściwych miejscach - na stanowiskach check-in w halach odlotów oraz w okolicach wyjść do samolotów. Przygotowane wcześniej ulotki wręczane są w przypadku odwołania lotu, opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia pasażerów na pokład samolotu" - poinformował ULC.

Według Urzędu, ogólny wzrost liczby skarg wszystkich rodzajów spowodowany jest coraz większą świadomością prawną osób podróżujących samolotami. "Coraz częściej pasażerowie stawiając się do odprawy biletowo-bagażowej dokładnie wiedzą, jakie przewoźnik lotniczy ma wobec nich obowiązki, jeśli dojdzie do sytuacji opóźnienia ich lotu, odwołania lotu, bądź jeśli przewoźnik odmówi przyjęcia pasażera na pokład samolotu" - czytamy w komunikacie.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów