ULC zatwierdził opłaty lotniskowe dla lotniska w Modlinie

Urząd Lotnictwa Cywilnego zatwierdził opłaty lotniskowe dla lotniska w podwarszawskim Modlinie. Był to ostatni etap postępowania Urzędu wobec portu. Pozwolenie na użytkowanie lotniska wydał też mazowiecki wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.

ULC zatwierdził opłaty lotniskowe dla lotniska w Modlinie
Źródło zdjęć: © WP.PL

13.07.2012 | aktual.: 13.07.2012 17:59

Opłaty lotniskowe to kwoty, jakie lotnisko pobiera od linii lotniczych. ULC zezwolił, aby port w Modlinie pobierał opłaty m.in. za udostępnienie infrastruktury lotniskowej, obsługę pasażerów, ładunków, bagażu, lotów samolotów, dostarczenie cateringu.

ULC jednocześnie w piątek wydał zezwolenie dla firmy GTL LOT Usługi Lotniskowe na wykonywanie usług obsługi naziemnej w porcie. W środę lotnisko w Modlinie otrzymało od Urzędu certyfikat lotniska użytku publicznego oraz zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego. W czwartek wpisano je do Rejestru Lotnisk.

W piątek mazowiecki wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego Jaromir Grabowski wydał pozwolenie na użytkowanie Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa - Modlin. Oznacza to, że lotnisko w Modlinie może już przyjmować samoloty rejsowe.

W niedzielę odbędzie się oficjalna inauguracja działalności Portu Lotniczego Warszawa - Modlin. Tego dnia po godz. 17 ma wylądować w porcie pierwszy samolot z pasażerami z Budapesztu, węgierskiej linii Wizz Air. Następnie zabierze on pierwszych odprawionych tam pasażerów w trasę powrotną. Wizz Air wcześniej zapowiadał, że będzie latał z Modlina od 18 lipca.

Irlandzka linia Ryanair pierwszy rejs z podróżnymi z Modlina odbędzie 16 lipca br.

Lotnisko to może przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także mniejsze. Droga startowa ma 2500 m długości i 60 m szerokości i jest po gruntownej modernizacji. Remont przeszły także dwie drogi kołowania oraz płyty postojowe.

Terminal pasażerski został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Obiekt ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie.

Na trasie Modlin - Warszawa podróżni mają dziennie do dyspozycji 42 połączenia kolejowe - 14 lotniskowych, oznaczonych piktogramem samolotu, oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa. Spośród 14 pociągów lotniskowych 11 łączy lotnisko w Modlinie z Lotniskiem Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin - Warszawa Zachodnia.

Pierwszy pociąg lotniskowy ze stacji Modlin odjeżdża o godz. 3:30; ostatni - kwadrans po północy. Z Warszawy (z Dworca Warszawa Centralna) do stacji Modlin pierwszy pociąg wyrusza o godz. 2:30, ostatni (z Dworca Warszawa Gdańska) o godz. 1:00.

Pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska od 16 lipca co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe w barwach Kolei Mazowieckich. Mogą pomieścić do 70 pasażerów, są klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przejazd pociągiem na stację Modlin ze stacji Warszawa Centralna trwa średnio 44 minuty. Autobusy pokonują trasę stacja Modlin - terminal lotniska w niecałe 10 minut.

Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin to ok. 370 mln zł netto.

Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)