Trwa ładowanie...

Ulgi na biopaliwo ulżą spółkom

Komisja Europejska zatwierdziła większe ulgi na biopaliwa dla Polski. Ich sprzedaż będzie bardziej opłacalna między innymi dla Orlenu i Lotosu.

Share
Ulgi na biopaliwo ulżą spółkom
Źródło: Jupiterimages
d19pfnj

Na zatwierdzenie większych ulg w akcyzie na bioester, czyli wyprodukowane w 100 proc. z olejów roślinnych paliwo, koncerny czekały ponad dwa lata. Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, Komisja Europejska wydała już ostateczną decyzję i przesłała ją do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Po zatwierdzeniu zwolnień w akcyzie przez Brukselę czysty ester będzie objęty minimalną stawką: 1 grosz na litr. Obecnie koszty akcyzy w litrze tego paliwa wynoszą 20 groszy. Biodiesel będzie też zwolniony z opłaty paliwowej, która wynosi około 10 groszy na litr.

d19pfnj

Koncerny zaoszczędzą, zyskają też klienci?

Teoretycznie ceny ekopaliwa powinny na stacjach spaść o 29 groszy. Ale PKN Orlen, który wprowadził takie paliwo na 270 stacjach Bliska, twierdzi, że teraz dopłaca do jego sprzedaży nawet 80 groszy na litrze. Orlen szacuje, że w tym roku jego koszty związane z realizacją obowiązku sprzedaży biopaliw wyniosą 270 mln zł, w porównaniu z 64 mln zł rok wcześniej. Dzięki ulgom zmaleją. - Decyzja w sprawie obniżonych stawek akcyzy dla estru stanowiącego samoistne paliwo niewątpliwie redukowałaby konieczność przenoszenia kosztów sprzedaży biopaliw na klienta - mówi Robert Gmyrek, dyrektor biura ds. biopaliw PKN Orlen.

Eksperci oceniają, że dystrybutorzy podnieśli na stacjach ceny wszystkich paliw, by odbić sobie straty ponoszone na biopaliwach. - Jeśli ulgi na bioester zaczną obowiązywać, ceny na stacjach mogą w tym roku spaść o kilka groszy - ocenia Bogdan Janicki, dyrektor biura studiów strategicznych z Grupy Lotos.

Orlen zastrzega, że nie zna oficjalnego komunikatu Komisji Europejskiej w sprawie ulg. Nie wiadomo, czy wydała ona pozytywną decyzję w przedstawionym przez Polskę zakresie, czy też notyfikowała tylko część zapisów. Według ostatnich informacji, zwolnienia w akcyzie miałyby obowiązywać do końca kwietnia 2011 r.

Grupa Lotos, która do tej pory nie sprzedawała biodiesla na swoich stacjach, rozważa zmianę strategii, gdy zwolnienia w akcyzie na czysty ester wejdą w życie. - Czekaliśmy na tę decyzję 2,5 roku. Teraz musimy od nowa przeliczyć opłacalność sprzedaży takiego paliwa na stacjach - tłumaczy Janicki.

d19pfnj

Za późno dla Skotanu, Elstar liczy na wzrost popytu

Polska w maju 2007 r. przyjęła ustawę o zmianie w podatku akcyzowym, a w sierpniu 2007 r. - o ulgach w podatku dochodowym dla producentów biokomponentów.

Na pomoc publiczną zgodę musiała wydać jednak Komisja Europejska. Przez ponad 2 lata trwała wymiana pism między polskimi i unijnymi urzędnikami. W tym czasie z produkcji i sprzedaży biopaliw zrezygnował m.in. Skotan, który opłacalność swojej inwestycji uzależniał właśnie od wprowadzenia większych ulg.

Elstar Oils bezpośrednio nie zyska na zwolnieniach w podatku dochodowym, gdyż już z nich korzysta (swoją fabrykę biopaliw ma w Pomorskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej). Ale spodziewa się większego popytu na estry rzepakowe. - Koncerny paliwowe mogą oprzeć realizację obowiązku wprowadzenia na rynek biopaliw, sprzedając więcej bioestru - ocenia Stanisław Rosnowski, prezes Elstaru Oils. W tym roku, zgodnie z rządowym rozporządzeniem, biopaliwa powinny stanowić 4,6 proc. paliw w transporcie, w przyszłym - 5,75 proc.

Magdalena Kozmana
Parkiet

d19pfnj

Podziel się opinią

Share
d19pfnj
d19pfnj