UOKiK ma zastrzeżenia wobec przejęcia Unibail-Rodamco Investments
Warszawa, 14.03.2016 (ISBnews) - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wystosował zastrzeżenia wobec przejęcia przez Unibail-Rodamco Investments - właściciela m.in. Galerii Mokotów i Centrum Handlowego Arkadia - kontroli nad spółkami ZT General Partner i Warsaw III, do którego należy Centrum Handlowe Złote Tarasy, podał urząd w komunikacie.
14.03.2016 | aktual.: 14.03.2016 12:23
W celu odpowiedniego zdefiniowania rynku, na którym działają obie spółki, prezes UOKiK przeprowadził badanie, które objęło ponad 200 przedsiębiorców prowadzących działalność na rynku wynajmu (konkurentów uczestników koncentracji), jak i najemców powierzchni handlowo-usługowej.
"Większość badanych stwierdziła, że istnieje różnica pomiędzy rynkiem wynajmu powierzchni handlowo-usługowej w dużych galeriach handlowych (np. Arkadia, Galeria Mokotów, Złote Tarasy) a rynkiem wynajmu lokali w małych centrach handlowych oraz przy głównych ulicach handlowych. Małe centra handlowe są zlokalizowane głównie wokół sklepu wielkopowierzchniowego, w którym klienci zaopatrują się w produkty codziennego użytku, a inne sklepy i punkty usługowe funkcjonują tam jedynie jako dodatek. Poza tym nie mają tak zróżnicowanej oferty najemców, (w tym marek ekskluzywnych), ani atrakcji typowych dla dużych galerii handlowych, takich jak różnorodna oferta gastronomiczna, centrum rozrywki czy kino. Natomiast warszawskie ulice handlowe (np. Nowy Świat, Chmielna, Aleje Jerozolimskie) nie dysponują wystarczającą ilością dostosowanej powierzchni handlowej (tu głównie dominują obiekty gastronomiczne i banki)
, a w konsekwencji różnorodnej oferty produktów i usług w jednym miejscu. Barierą jest również brak miejsc
parkingowych" - czytamy w komunikacie.
W ocenie Urzędu, przejęcie może doprowadzić do istotnego ograniczenia konkurencji na rynku wynajmu powierzchni handlowo-usługowej w dużych galeriach handlowych na terenie aglomeracji warszawskiej. Łączny udział uczestników koncentracji w tym rynku przekracza 40-procentowy próg, z którym ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów wiąże posiadanie pozycji dominującej.
(ISBnews)