UOKiK nałożył na PZU prawie 15 mln zł kary, spółka odwoła się do SOKiK (opis)

14.01. Warszawa (PAP) - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na PZU karę w wysokości 14,8 mln zł, gdyż ubezpieczyciel stosuje klauzule naruszające interesy konsumentów -...

14.01.2010 | aktual.: 14.01.2010 11:15

14.01. Warszawa (PAP) - Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na PZU karę w wysokości 14,8 mln zł, gdyż ubezpieczyciel stosuje klauzule naruszające interesy konsumentów - podał UOKiK w komunikacie. PZU zapowiedział, odwoła się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Urząd podał, że zakwestionowane postanowienia dają ubezpieczycielowi możliwość zmniejszenia lub nawet uchylenia się od wypłaty należnych odszkodowań.

"Z informacji uzyskanych przez Urząd wynika, że umowy o ubezpieczenie autocasco zawierają postanowienia tożsame z wpisanymi do Rejestru klauzul niedozwolonych. Jedno z nich przewiduje pomniejszenie zwrotu kosztów naprawy pojazdu o podatek VAT. Takie postanowienie jest niekorzystne dla ubezpieczonego, ponieważ za poniesioną szkodę powinien otrzymać odszkodowanie w pełnym zakresie" - napisał UOKiK.

PZU poinformował w czwartek, że spółka nie zgadza się z decyzją prezesa UOKiK.

"Spółka nie zgadza się z nią i będzie odwoływać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie" - napisano w komunikacie.

Urząd w czwartkowym komunikacie podał, że zwrócił również uwagę na klauzulę mówiącą, że ubezpieczeniem AC nie są objęte pojazdy wprowadzone na teren celny Unii Europejskiej, jeśli konsument podał nieprawdziwe dane w zgłoszeniu celnym lub innym dokumencie.

"Urząd nie kwestionuje obowiązku podania prawdziwych danych, jednak ubezpieczyciel nie sprecyzował, o jakie dokładnie dane chodzi, ani co rozumie pod pojęciem inny dokument. Tym samym przyznał sobie zbyt dużą dowolność w decydowaniu o niewypłaceniu odszkodowania" - napisano.

UOKiK podał, że w umowach PZU znalazło się też niezgodne z prawem postanowienie, na mocy którego składka podlegająca zwrotowi ustalana jest proporcjonalnie do niewykorzystanego okresu ochrony ubezpieczeniowej oraz niewykorzystanej sumy ubezpieczenia, a według kodeksu cywilnego składka powinna być oddana proporcjonalnie do niewykorzystanego okresu zawartej umowy.

"Wprowadzenie dodatkowego kryterium powoduje, że w przypadku rozwiązania umowy po zaistnieniu szkody konsumentowi zwracana jest mniejsza kwota niż przysługująca mu z mocy prawa" - napisano.

UOKiK podkreślił w komunikacie, że ustalając wysokość kary Urząd wziął pod uwagę, że niedozwolone postanowienia znalazły się w blisko czterech milionach umów zawartych z konsumentami.

Oprócz sankcji finansowej UOKiK nakazał przedsiębiorcy zaniechanie stosowania zakwestionowanych klauzul.

Decyzja nie jest ostateczna. Spółka ma prawo odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. (PAP)

pel/ seb/ jtt/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)