UOKiK: Samsung ukarany za naśladowanie kampanii MAC
Reklama telewizorów Samsung wprowadzała w błąd sugerując, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej nt. cyfryzacji telewizji - podał w poniedziałek UOKiK. Urząd nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości ponad 2 mln zł.
13.05.2013 | aktual.: 02.08.2013 10:24
Jak poinformował UOKiK w komunikacie, postępowanie przeciwko Samsung Electronics Polska zostało wszczęte w grudniu 2012 roku po zawiadomieniu resortu administracji i cyfryzacji. Według ministerstwa kampania reklamująca telewizory tego producenta odnosiła się do procesu wprowadzenia sygnału cyfrowego w naszym kraju. - Spółka w komercyjnym przekazie reklamującym telewizory zawarła wiele elementów naśladujących kampanię rządową wyjaśniającą proces cyfryzacji, przygotowaną przez MAC - dodał Urząd.
Według UOKiK reklamy Samsunga, naśladując rządową kampanię informacyjną, wprowadzały konsumentów w błąd. "Wykorzystanie elementów charakterystycznych dla resortu cyfryzacji mogło sugerować konsumentom, że komercyjna oferta Samsung jest częścią rządowej kampanii informacyjnej. W efekcie konsumenci mogli zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji" - wyjaśniono.
Urząd, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów nałożył na przedsiębiorcę karę w wysokości 2 mln 288 tys. zł. Na wysokość kary wpłynęło wycofanie kampanii z mediów natychmiast po wszczęciu postępowania oraz współpraca spółki w jego trakcie.
Od decyzji Urzędu Samsung może się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Rzecznik prasowy Samsung Electronics w Polsce Olaf Krynicki w przesłanym PAP oświadczeniu podkreślił, że spółka z żalem i niezrozumieniem przyjęła decyzję wydaną przez prezesa UOKiK. Dodał, że firma analizuje decyzję Urzędu i na tej podstawie rozważy zasadność podjęcia dalszych działań.
- Od ponad 20 lat prowadzenia przez Samsung działalności na polskim rynku, spółka stara się zapewniać konsumentom korzyści z użytkowania jej produktów. Spółka będzie w dalszym ciągu ściśle przestrzegać obowiązującego w Polsce prawa ochrony konsumentów, oferując polskim klientom innowacyjne produkty odpowiadające ich potrzebom - zapewnił Krynicki.
UOKiK przypomniał, że wspiera proces cyfryzacji w Polsce, sprawdzając przedsiębiorców, czy sprzedawane przez nich telewizory i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji. Ponadto Inspekcja Handlowa na bieżąco prowadzi kontrole. Poinformowano, że do końca marca zbadanych zostało 694 firm, nieprawidłowości wykryto u 57 (8,2 proc.). Głównie dotyczyły one braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.