UOKiK utarł nosa właścicielowi portalu ogłoszeniowego. Klienci odzyskają pieniądze
Klienci serwisów ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu i top-gratka.com mogą odzyskać swoje pieniądze. Chodzi o opłaty niesłusznie pobrane za umieszczenie ogłoszeń w sprawie nieruchomości - poinformował w poniedziałkowym komunikacie UOKiK.
Klienci serwisów ale-gratka.pl, bez-posrednikow.pl, ofertynet.com.pl, ale-gratka.com, alegratka.eu i top-gratka.com mogą odzyskać swoje pieniądze. Chodzi o opłaty niesłusznie pobrane za umieszczenie ogłoszeń w sprawie nieruchomości - poinformował w poniedziałkowym komunikacie UOKiK.
Urząd ustalił, że konsumenci nie zostali rzetelnie poinformowani przez właściciela serwisów, firmę Invest-Net Braniewski Tomasz, m.in. o cenie za przyjmowane ogłoszenia.
Aby zamówić ogłoszenie, klient musiał wejść na jedną ze stron, wypełnić formularz zgłoszeniowy, zaakceptować regulamin i wybrać przycisk "Zgłoś ofertę". Przycisk ten jednak nie został oznaczony informacją, że dodanie ogłoszenia wiąże się z opłatą.
Konsumenci nie byli informowani, że po trzech bezpłatnych miesiącach usługa staje się płatna - podkreślił Urząd w komunikacie. UOKiK dodał, że było to sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta.
Urząd ustalił, że opłata za każdy kolejny miesiąc wynosiła nawet do ok. 500 zł. Jak czytamy, klienci dowiadywali się o tym dopiero z otrzymywanych wezwań do zapłaty. Co więcej, nie mieli możliwości natychmiastowej rezygnacji z usług, ponieważ ustalony przez Tomasza Braniewskiego okres wypowiedzenia wynosił od jednego do trzech miesięcy w zależności od umowy. Oznacza to, że maksymalny koszt usługi mógł wynieść nawet 1 tys. 500 zł.
Ponadto, Invest-Net Braniewski Tomasz nie wypełniał obowiązków informacyjnych, m.in. w zakresie informowania o nazwie swojej firmy, cenie usług i czasie trwania umowy, co utrudniało konsumentom dochodzenie swoich praw.
Urząd podał, że jeszcze w trakcie postępowania UOKiK przedsiębiorca zaniechał stosowania sprzecznych z prawem praktyk. Zobowiązał się też do zwrotu pieniędzy za opłacone usługi w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku o zwrot oraz poinformowania mailowo klientów o tym, że umowy nie zostały skutecznie zawarte, a klienci nie mają w stosunku do przedsiębiorcy żadnych finansowych zobowiązań. Mogą oni złożyć wniosek o zwrot nienależnie pobranych opłat.