UOKiK ws. warszawskiego biura podróży Bee&Free (komunikat)

...

04.04.2012 | aktual.: 04.04.2012 13:08

04.04. Warszawa - UOKiK informuje:

Zastrzeganie przez biuro podróży możliwości zmiany godzin wylotu, skrócenie czasu na składanie reklamacji - to przykłady postanowień stosowanych przez warszawskie biuro podróży Bee&Free. Prezes UOKiK uznała, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów.

Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy zostało wszczęte przez Urząd w lipcu 2011 roku. W jego rezultacie prezes UOKiK stwierdziła, że Bee&Free stosowało postanowienia tożsame z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych oraz sprzeczne z ustawą o usługach turystycznych. Przeanalizowano wzorce umów oraz katalogi reklamujące ofertę spółki.

Jedno z postanowień, które wzbudziło wątpliwości prezes UOKiK, nakładało uciążliwe formalności na turystów i nieprawidłowo informowało o czasie zgłoszenia i rozpatrzenia reklamacji. Zgodnie z kwestionowaną klauzulą, konsument musiał złożyć pisemną reklamację pilotowi wycieczki, a po 14 dniach od zakończenia wyjazdu przekazać ją biuru podróży. Zostałaby ona rozpatrzona nawet do 40 dni od momentu złożenia.

Zgodnie z prawem, czas na reklamację nieudanego wyjazdu wynosi 30 dni od momentu zakończenia imprezy. W tym czasie organizator wyjazdu musi się do niej ustosunkować. Ponadto reklamacje można złożyć niezależnie od wcześniejszego powiadomienia pilota.

Urząd miał również zastrzeżenia do klauzuli, na podstawie której Bee&Free miało możliwość zmiany godzin wylotu, nie przyznając konsumentowi prawa odstąpienia od umowy. Zgodnie z prawem - godziny wylotu są istotnym warunkiem zawieranej z biurem podróży umowy. Gdy się zmieniają, konsument ma prawo odstąpienia od kontraktu.

Prezes UOKiK uznała, że biuro podróży Bee&Free naruszyło zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę finansową ponad 67 tys. zł. Przedsiębiorca zaprzestał stosowania kwestionowanych praktyk. Decyzja nie jest ostateczna - przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Konsumenci bezpłatną pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707, czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9:00 do 17:00. Ponadto pomoc zapewnia Federacja Konsumentów w swoich oddziałach.

Przypominamy o konkursie dla dziennikarzy "Libertas et Auxilium". Autorzy artykułów i audycji na temat ochrony konkurencji lub konsumentów (niekoniecznie związanych z UOKiK) mogą wygrać 10 tys. zł. Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia. Nie zmarnuj tej szansy! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
turystykakonsumenciuokik
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)