UTK: Alstom złożył wniosek ws. Pendolino

Firma Alstom złożyła wniosek do Urzędu Transportu Kolejowego o dopuszczenie do eksploatacji pociągów Pendolino - poinformował UTK. PKP Intercity ocenia, że to dobry krok, aby te składy mogły wyjechać na polskie tory w grudniu tego roku.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP | Aleksander Koźmiński

Altom złożył wniosek w zeszły piątek.

Nicolas Halamek, dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce, poinformował w poniedziałek, że koncern złożył wniosek o homologację pociągu Pendolino z maksymalną prędkością 250 km/h. Wniosek dotyczy zgodności taboru z systemem SHP oraz ERTMS. - Wniosek jest zgodny z obecnie obowiązującymi przepisami prawa i dostosowany do istniejącej infrastruktury wraz z jej ograniczeniami. O treści wniosku Alstom poinformował oficjalnie PKP Intercity - dodał.

Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska w poniedziałkowej rozmowie z PAP oceniła, że decyzja producenta Pendolino pozwala myśleć, o tym, aby składy mogły wyjechać w grudniu na polskie tory. Zgodnie z rozkładem Pendolino ma być włączone do siatki połączeń od 14 grudnia. Rzeczniczka dodała, że złożenie wniosku jest też pierwszym etapem porozumienia przewoźnika i francuskiego koncernu.

Pod koniec czerwca prezes Grupy PKP Jakub Karnowski informował, że przewoźnik porozumiał się z Alstomem. PKP Intercity zaproponowały m.in. dokonanie "dwustopniowej" homologacji pociągów. Miałaby ona polegać na tym, iż polski przewoźnik odebrałby pociągi, mogące jeździć z prędkością 250 km/h i współpracować z systemem sygnalizacyjnym ERTMS 1. Koncern później miałby dokonać homologacji pociągów na potrzeby systemu ERTMS 2.

Zgodnie z kontraktem Alstom musi dostarczyć pociągi zgodne z systemem bezpiecznego sterowania ruchem kolejowym ERTMS 2. Składa się on z podsystemu ETCS, który pozwala na przekazywanie sygnałów z semaforów bezpośrednio do kabiny maszynisty i ciągłą kontrolę pracy prowadzącego pojazd. Drugą częścią ERTMS 2 jest cyfrowy system kolejowej komunikacji GSM-R, który używany jest zarówno do komunikacji głosowej dla pracowników kolei, jak i transmisji danych np. z semaforów do lokomotyw. ERTMS 1 różni się od systemu ERTMS 2 tym, że obejmuje jedynie podsystem ETCS, bez podsystemu GSM-R.

Alstom w poniedziałek poinformował, że "pociągi Pendolino wyposażone są we wszystkie urządzenia niezbędne do komunikowania się z infrastrukturą przytorową". "Mimo wielokrotnych próśb, PKP Intercity nie przekazało Alstom niezbędnych parametrów (SIM card, safety key RBC, NID engine - numer identyfikacyjny pojazdu) koniecznych do przeprowadzenia testów na system sterowania ruchu ERTMS poziom 2" - twierdzi koncern. Podkreślono, że Alstom złożył wniosek do UTK mimo "braku podpisanego porozumienia z PKP Intercity, co świadczy o tym, iż producentowi zależy na jak najszybszym wprowadzeniu pociągów do eksploatacji".

Firmy rozmawiają o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych za brak pociągów Pendolino. Władze PKP prowadziły negocjacje z Alstomem od początku maja. PKP Intercity kupiło pociągi od francuskiego koncernu w maju 2011 r. 6 maja br. minął termin przekazania polskiemu przewoźnikowi pierwszych składów Pendolino z homologacją, czyli dokumentacją pozwalającą na poruszanie się pociągów po polskich torach z prędkością do 250 km/h. Sprawą kar miałby się zająć sąd arbitrażowy.

W Polsce działa certyfikowany przez UTK system ERTMS 1, który pozwala na poruszanie się pociągów powyżej 160 km/h. Zajmująca się infrastrukturą kolejową spółka PKP PLK podała na początku lipca, że od połowy czerwca testuje system ERTMS 2 w Polsce.

Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Zmiany w prawie. Od nowego roku zakazy dotyczące ogrodzeń i bram
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Pięć zawodów przyszłości. Ci pracownicy mają być rozchwytywani
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Dramatyczna sytuacja na rynku ziemniaków. "Są sprzedawane za bezcen"
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Te naczynia z Pepco groźne dla zdrowia. Kupiłeś? Zniszcz lub zwróć
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Nastolatek wyłudził 600 tys. zł. Zakładał garnitur i udawał adwokata
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Podhalański Patrol Budowlany. Tak walczą z patodeweloperką w Zakopanem
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź
Gdzie wyrzucić styropian po telewizorze albo lodówce? Oto odpowiedź