Uzależnieni od technologii

60 proc. szefów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii odpowiada podczas urlopu na telefon służbowy

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

*60 proc. szefów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii odpowiada podczas urlopu na telefon służbowy. Podczas jazdy autem komórki czy SMS-y odbiera aż 83 proc. menedżerów. Uzależnienie kadry kierowniczej i pracowników korporacji od drogich zabawek elektronicznych jest ogromne. Czy rzeczywiście zawsze to poprawia efektywność pracy? *

28 proc. czasu pracy tracimy na komunikację elektroniczną. A każda, nawet błaha wiadomość odrywa nas od obowiązków zawodowych na 25 minut.

Biurowiec w centrum Warszawy. Coś w rodzaju peerelowskiej stołówki zakładowej, tylko standard o niebo wyższy. Z tacami po schabowego, spaghetti czy ruskie podchodzi czterech młodych dżentelmenów w krawatach. Żywo rozmawiają – nie z sobą, lecz przez telefony komórkowe. Przy jednym ze stolików starszy, nobliwy menedżer sprawdza e-maile na swoim służbowym laptopie. Przy innym dwie ładne dwudziestolatki – pewnie stażystki – wysyłają SMS-y.

Lunch nie lunch, zawsze trzeba być w kontakcie – z szefem, klientem, partnerem biznesowych. Tak funkcjonuje większość pracowników korporacji w Polsce i na świecie. Nawet w święta, weekendy, wakacje. A im wyższa pozycja w hierarchii, tym większe zniewolenie technologią informacyjną.

E-mail z pogrzebu

60 proc. szefów w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii odpowiada podczas urlopu na telefon służbowy – wynika z badań firmy Avaya, specjalizującej się w technologiach mobilnych dla biznesu. Podczas jazdy autem komórki czy SMS-y odbiera aż 83 proc. menedżerów. 10-20 proc. komunikuje się za pomocą SMS-ów z osobami znajdującymi się w tym samym pomieszczeniu. Co trzeciemu „białemu kołnierzykowi” zdarza się prowadzić rozmowę telefoniczną w... toalecie. Nawet ślub, wesele czy pogrzeb jest dobrym momentem na wysłanie e-maila – przyznaje się do tego 14 proc. respondentów (i aż 28 proc. właścicieli smartfonów, czyli zaawansowanych komórek skrzyżowanych z palmtopami).

Badania przeprowadzono dwa lata temu. A jak dziś wygląda uzależnienie kadry kierowniczej od drogich zabawek elektronicznych? Można śmiało przypuszczać, stopień zniewolenia jest znacznie wyższy. Bo – po pierwsze – postęp technologiczny postępuje w kosmicznym tempie. Po drugie – coraz bardziej zepsuci przez konsumpcję polscy korporaci nie przepuszczą żadnej okazji, by się wylansować. Luksusowe, designerskie gadżety – podobnie jak zegarki – są dla nich symbolami prestiżu, sukcesu i „polepszaczami ego”. Za ich pomocą budują swój wizerunek w oczach klientów i pracowników. Informują, jaki jest ich status społeczny, stan konta i jak wysokie stanowisko piastują. *Menedżer na smyczy *

Uzależnienie od technologii mobilnych – jak każdy nałóg – przynosi zgubne skutki. Komórki, komputery, internet – używane źle i bez umiaru – rozpraszają energię i dekoncentrują pracowników korporacji. Odbierają im prywatność, przeszkadzają w odpoczynku, skazują na permanentną dostępność dla firmy.

Piszą o tym m.in. specjaliści od zarządzania – Bolesław Rafał Kuc i Marcin Żemigała w książce „Menedżer naszych czasów” (wydawnictwo Onepress, 2010). Autorzy powołują się na amerykańskie badania, wedle których marnujemy codziennie 28 proc. czasu pracy na komunikację elektroniczną. A każda, nawet nieistotna wiadomość odrywa nas od obowiązków zawodowych na 25 minut. SMS-y i e-maile skróciły też średni czas koncentracji pracownika na zadaniu – do zaledwie 11 minut. Wprowadzają one człowieka w stan permanentnego rozproszenia, co skutkuje dużą liczbą błędów. Nie dość tego, według analiz Instytutu Psychiatrii w King’s College w Londynie, technologie mobilne obniżają nasz wskaźnik inteligencji i zakłócają procesy myślowe w większym stopniu niż niektóre psychotropy.

Im lepszego mamy laptopa czy smartfona, tym bardziej niewolnicza pętla zaciska się na naszej szyi – ostrzegają Kuc i Żemigała.

Czy to znaczy, że winniśmy całkowicie zrezygnować z e-gadżetów? Ależ to jest już dziś niemożliwe, chyba że wybieramy żywot w klasztorze lub na bezludnej wyspie. Zresztą to nie w urządzeniach mobilnych tkwi problem, ale w sposobie, w jaki z nich korzystamy. Nie człowiek powinien służyć technologii, ale technologia powinna służyć człowiekowi.

Mirosław Sikorski

Wybrane dla Ciebie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀