VAT już atakuje. Ceny w kwietniu poszły mocno w górę
Sieci handlowe prześcigają się w promocjach, ale klienci mogą już odczuć powrót VAT-u na żywność. Z najnowszego badania wynika bowiem, że do połowy kwietnia tempo wzrostu cen w sklepach jest o połowę wyższe niż w marcu.
3,2 proc. - o tyle średnio wzrosły ceny produktów spożywczych i chemicznych w pierwszej połowie kwietnia. Z najnowszego raportu UCE Research i WSB Merito, który cytuje "Rzeczpospolita", wynika, że to wynik wyższy niż w całym marcu (2,1 proc.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na obciachu zarobiła miliony! Polacy pokochali klapki Kubota - Alina Sztoch w Biznes Klasie
W czym tkwi problem? Jak już wielokrotnie wspominaliśmy w WP, od 1 kwietnia 2024 r. wróciła 5-proc. stawka VAT na większość produktów żywnościowych.
Najbliższe dwa, trzy tygodnie pokażą, w którą stronę rozwinie się sytuacja. To znaczy, czy będzie się zaostrzać, czy raczej wytracać impet. [...] Dowiemy się tego po zakończeniu "przegrupowywania" sił i po nowych obliczeniach granicy opłacalności wspomnianych działań. Tak czy inaczej, w kwietniu będzie rdr. drożej niż w marcu - przekonuje w "Rz" Robert Biegaj, ekspert rynku z Grupy Offerista.
W maju będzie jeszcze gorzej
"Rzeczpospolita" wskazuje, że w maju tempo wzrostu cen może przyspieszyć jeszcze mocniej. Jako argument podaje fakt, że akcje promocyjne sieci handlowych skończą się w kwietniu.
- Sieci zarządzają cenami poszczególnych produktów, na jednych zarabiają mniej, na innych - więcej. Oczywiście, organizują promocje nawet teraz, po powrocie VAT, ponieważ dawno zakontraktowane zostały dostawy po określonych cenach - podkreśla Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
Lidl, Biedronka i Kaufland zamrażają VAT
Tuż przed odmrożeniem VAT-u sieci handlowe zapowiedziały, że klienci nie odczują podwyższenia stawki.
"Największa sieć handlowa w Polsce postanowiła, że w trosce o portfele klientów nie zmieni w kwietniu cen regularnych ponad 4000 produktów" - zapewniała Biedronka pod koniec marca. W przypadku warzyw i owoców sieć handlowa ostrzegała, że mogą być "wyjątkiem", ponieważ ich "ceny zmieniają się na bieżąco ze względu na zależność od sezonu wegetacyjnego".
Z kolei Lidl zdecydował, że w kwietniu pozostawi ceny 1600 produktów żywnościowych na poziomie sprzed podwyżki stawki VAT. Akcja została nazwana mianem "VAT STOP".
Natomiast Kaufland postanowił "zamrozić VAT" i utrzymać dotychczasowe ceny co najmniej do 30 kwietnia 2024 r. Sieć informuje, że akcja obejmie 10 tys. produktów spożywczych.