W 2016 roku do portu w Gdyni będą mogły wpływać dłuższe statki

W 2016 roku do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o długości 370 metrów, czyli o 90 metrów dłuższe niż obecnie. Ma to umożliwić realizacja inwestycji o wartości ok. 110 mln złotych. Prace budowlane mają się rozpocząć w przyszłym roku.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Konrad Żelazowski

Większe jednostki będą mogły wpływać do portu dzięki budowie obrotnicy o średnicy 480 metrów. Obrotnice pozwalają na obrócenie statku przed wejściem do portu.

Obrotnica o większej średnicy może powstać w porcie, bo zostanie zburzona część Nabrzeża Gościnnego o dł. ok. 240 metrów, należącego do Stoczni Marynarki Wojennej. Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) ma kupić to nabrzeże od stoczni - umowa w tej sprawie ma być podpisana w przyszłym tygodniu.

Prezes ZMPG Janusz Jarosiński powiedział w czwartek PAP, że znajdujący się w sąsiedztwie Nabrzeża Gościnnego dok, wykorzystywany przez stocznię, zostanie odtworzony przez port w rejonie Nabrzeża Zachodniego. Koszt inwestycji ZMPG szacuje na ok. 110 mln zł. "Najdroższe, bo kosztujące ponad 80 mln zł, będzie odtworzenie doku dla stoczni" - dodał.

Rozmowy na temat budowy nowej obrotnicy trwały prawie dwa lata. Jarosiński poinformował, że w tym roku będą przygotowywane projekty dotyczące inwestycji. Ocenił, że budowa doku dla Stoczni Marynarki Wojennej i wyburzanie Nabrzeża Gościnnego może się rozpocząć w przyszłym roku.

Jarosiński uważa, że na tej transakcji skorzysta zarówno port (bo będzie mógł przyjmować większe statki), jak i stocznia (otrzyma nowoczesne urządzenia do produkcji statków). Prezes ZMPG ocenił, że "bez budowy obrotnicy port w Gdyni zostałby portem peryferyjnym (), a tendencja na rynku światowym jest taka, że statki są coraz dłuższe i głębsze".

Po zbudowaniu obrotnicy port planuje pogłębić do 15,5 m kanały portowe. Obecnie ich głębokość wynosi 13,5 m, co pozwala na wpływanie statków o zanurzeniu do 13 metrów.

Jarosiński jest przekonany, że planowana inwestycja "na pewno opłaca się polskiej gospodarce", która potrzebuje dwóch portów (w Gdańsku i Gdyni) przyjmujących największe statki. Wyjaśnił, że dzięki budowie nowej obrotnicy do portu w Gdyni będą mogły wpływać największe kontenerowce i masowce, a promy będą miały lepsze warunki manewrowania. Podkreślił, że port w Gdyni "chce być polskim portem numer jeden dla przeładunków zboża i pasz transportowanych przez największe masowce".

Jarosiński nie obawia się, że sąsiadujące ze sobą dwa głębokowodne porty będą konkurować. Jego zdaniem w sytuacji, gdy polska gospodarka się rozwija i zakładany jest dalszy wzrost wymiany handlowej realizowanej dzięki połączeniom morskim, porty w Gdańsku i w Gdyni będą miały co robić.

W latach 2014-2015 Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA planuje wydać na inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury portowej ponad prawie 519 mln zł. W ub.r. w porcie przeładowano ponad 17 mln ton ładunków.

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny i Wydział Usług Żeglugowych i Portowych.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Ewakuacja spod Mount Everestu. Setki osób utknęło na zboczu góry
Ewakuacja spod Mount Everestu. Setki osób utknęło na zboczu góry
Lotnisko Zakopane-Tatry. Wizz Air zareagował
Lotnisko Zakopane-Tatry. Wizz Air zareagował
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Niemcy zbadali proszki do prania. Zwycięska marka w dyskoncie w Polsce
Polecenie służbowe. Kiedy pracownik może odmówić szefowi?
Polecenie służbowe. Kiedy pracownik może odmówić szefowi?
Błyskawiczny wzrost cen kawy. Oto co stało się w jeden miesiąc
Błyskawiczny wzrost cen kawy. Oto co stało się w jeden miesiąc
Będzie drugie życie kultowej Zatorzanki? Hala niszczeje od 2022 r.
Będzie drugie życie kultowej Zatorzanki? Hala niszczeje od 2022 r.
ZUS skonfiskował Aldonie 350 tys. zł składek. Resort pracy wyjaśnia
ZUS skonfiskował Aldonie 350 tys. zł składek. Resort pracy wyjaśnia
Kultowa marka wraca do gry. Usamodzielnia dystrybucję po dekadzie
Kultowa marka wraca do gry. Usamodzielnia dystrybucję po dekadzie
Fałszywe strony wabią podróżnych. Lotnisko w Krakowie przestrzega
Fałszywe strony wabią podróżnych. Lotnisko w Krakowie przestrzega
Kłopoty dużej spółdzielni mleczarskiej. Zarząd mówi o błędach
Kłopoty dużej spółdzielni mleczarskiej. Zarząd mówi o błędach
Skarżą się na bony rabatowe. "Do UOKiK wpłynęło ponad 300 sygnałów"
Skarżą się na bony rabatowe. "Do UOKiK wpłynęło ponad 300 sygnałów"
Nie odbierzesz kaucji za butelki? Mówią, co stanie się z pieniędzmi
Nie odbierzesz kaucji za butelki? Mówią, co stanie się z pieniędzmi