W.Brytania/ Dochodzenie ws. konkurencyjności rynku usług bankowych
Jeden z regulatorów brytyjskiego rynku usług finansowych CMA (Competition and Markets Authority) wszczął dochodzenie ws. rynku bankowych rachunków osobistych i usług bankowych dla małych firm, ponieważ sądzi, że nie są one wystarczająco konkurencyjne.
06.11.2014 13:10
"Skuteczna konkurencja w bankowości detalicznej ma zasadnicze znaczenie dla klientów indywidualnych, małych i średnich firm oraz dla całej gospodarki" - powiedział Alex Chisholm - dyrektor CMA - organizacji, która zastąpiła wcześniejszą komisję ds. wolnorynkowej konkurencji (Competition Commission), która została rozwiązana 1 kwietnia br. Dochodzenie popiera resort finansów.
CMA przyjrzy się trudnościom, z którymi stykają się klienci przenosząc konto z banku do banku (np. skomplikowanym wyliczeniom kar przy przeciągnięciu konta pod kreskę, utrudniającym porównania i tym samym wybór najlepszej oferty), dominującej pozycji czterech największych grup bankowych na rynku bankowości detalicznej oraz dostępności kredytu dla małych i średnich firm.
Niektóre banki uznały dochodzenie za niepotrzebne. Według Barclays Banku oba segmenty bankowości będące przedmiotem dochodzenia są w trakcie głębokich przekształceń organizacyjnych i technologicznych i należy poczekać na ich skutki.
Innego zdania jest Brytyjska Izba Handlu: "Przez wiele lat brytyjski system bankowy był dysfunkcyjny i niewystarczająco reagował na potrzeby małych i średnich firm hamując ich ekspansję mimo obiecującej perspektywy wzrostu" - stwierdziła Izba w komunikacie.
CMA zarysowała cztery pola dochodzenia. Są to: niska liczba klientów przenoszących się z banku do banku, brak przejrzystości i wynikające stąd trudności w porównywaniu jakości usług różnych banków, bariery, z którymi zmagają się małe banki wchodząc na rynek oraz dominująca pozycja "wielkiej czwórki": Barclays Banku, Lloydsa, RBS i HSBC.
Na banki te przypada 77 proc. brytyjskiego rynku bankowości detalicznej. Dochodzenie potrwa 18 miesięcy.