W. Brytania/ Mali dostawcy energii mają już 2 mln klientów
Rosnący poziom konkurencji na brytyjskim rynku energii przekłada się na wzrost liczby konsumentów korzystających z usług małych dostawców. Według firmy Elactralink jest ich już ponad 2 mln, z czego ponad milion dołączyło do tego grona w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
08.08.2014 10:30
Według danych Electralink, firmy obsługującej system przekazywania danych klientów pomiędzy dostawcami energii, każdego miesiąca około 225 tys. brytyjskich konsumentów zmienia dostawcę energii elektrycznej lub gazu. Około 100 tys. z nich zwraca się w kierunku małych dostawców.
W sumie w ciągu ostatniego roku małym dostawcom przybyło ponad milion klientów, a ich łączna liczba przekroczyła już dwa miliony.
Z kolei według danych firmy Cornwall Energy, udział sześciu największych dostawców energii na brytyjskim rynku (tzw. wielka szóstka) spadł do rekordowo niskiego poziomu 92 proc. (dotyczy to klientów korzystających z tzw. usługi dual fuel, czyli kupujących od tego samego dostawcy zarówno gaz, jak i energię elektryczną).
Rekordowo wysoka jest także liczba dostawców działających na rynku. Jest ich w tej chwili 25, z czego 19 oferuje klientom usługę dual fuel.
Według Cornwall Energy liczba klientów na rynku energii elektrycznej wynosi obecnie nieco ponad 27 mln, a w przypadku gazu 22,5 mln. Z usługi dual fuel korzysta około 19 mln brytyjskich gospodarstw domowych.
Znaczący wzrost liczby gospodarstw domowych dokonujących zmiany dostawcy był możliwy dzięki zliberalizowaniu przepisów w tym zakresie. W tej chwili procedury związane ze zmianą dostawcy trwają w Wielkiej Brytanii przeciętnie około 5 tygodni. Wliczony jest w to dwutygodniowy okres, w którym klient może wycofać się ze zmiany.
W czerwcu tego roku regulator rynku gazu i energii - Ofgem przedstawił propozycje dalszego ułatwienia procedur dotyczących zmiany dostawcy. Od początku przyszłego roku zmiana ta ma potrwać nie więcej niż trzy dni. Ofgem poinformował, że dwutygodniowy okres "na ochłonięcie" pozostanie w nowych regulacjach. Potem jednak dostawcy będą mieli nie trzy tygodnie, ale trzy dni na dopełnienie wszystkich procedur.
"Konsumenci mogą zmienić bank w ciągu siedmiu dni, operatora telefonii komórkowej w kilka dni, ale muszą czekać o wiele dłużej na zmianę dostawcy energii. Po tym, jak uprościliśmy i usprawniliśmy działanie rynku energii, nastał czas, by znacząco skrócić ten okres" - powiedział szef Ofgem Dermot Nolan.
Nie jest to jednak docelowy kształt systemu. Szef Ofgem poinformował, że celem biura jest wprowadzenie możliwości zmiany dostawcy w ciągu zaledwie jednego dnia. Ma to być możliwe już od 2018 roku.