Trwa ładowanie...

W Gdańsku samochody elektryczne parkują bezpłatnie. To jedno z pierwszych takich rozwiązań w Polsce

Zwolennicy ekologicznego trybu życia będą się chyba masowo przeprowadzali nad morze. Dlaczego? W Gdańsku właściciele samochodów z napędem elektrycznym i typu plug-in nie będą już musieli wrzucać monet do parkomatów. To jedno z pierwszych miast w Polsce, które wprowadziło bezpłatny parking dla "eko-pojazdów".

W Gdańsku samochody elektryczne parkują bezpłatnie. To jedno z pierwszych takich rozwiązań w PolsceŹródło: Materiały prasowe
dklt6do
dklt6do

Gdańsk wprowadził takie rozwiązanie idąc za wzorem innych dużych miast na świecie. W promocję ekologicznego źródła napędu w mieście mają niebawem włączyć się też dealerzy samochodowi.

Eko-sieć będzie rosła
- Wsparcie dla samochodów wyposażonych w ekologiczne źródła napędu to jeden ze sposobów na czyste i bardziej przyjazne miasto. Podobnie jak promowanie poruszania się po mieście rowerami, czy tworzenie jak najdogodniejszych rozwiązań zachęcających do korzystania z komunikacji zbiorowej - tłumaczy zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej Piotr Grzelak. Dodał, że miasto inwestuje także w rozbudowę stacji ładowania tego typu pojazdów.

Polski samochód elektryczny. Zobacz wideo:

Aby zaparkować za darmo w strefach płatnego parkowania, trzeba wyrobić specjalny identyfikator w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni. Pierwsza godzina postoju w strefie kosztuje 3 zł, druga - 3,60 zł a trzecia 4,30 zł. Każda kolejna - 3 zł.

dklt6do

Na razie tylko kilka punktów ładowania

W Gdańsku specjalnie przystosowane stacje ładowania pojazdów znajdują są przy siedzibie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni (ul. Partyzantów 36), Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym (Karwieńska 3) i nieopodal stadionu żużlowego (Zawodników 1).

Kolejne trzy stacje znajdziemy przy Urzędzie Miejskim, przy stacji paliw - ul. Zwycięstwa 13 oraz w pobliżu Olivia Business Centre.

- Ładowanie samochodu elektrycznego jest bezpłatne. Trzeba jednak mieć specjalną kartę identyfikacyjną, którą wydają Gdański Zarząd Dróg i Zieleni oraz Energa - dodał Grzelak. Liczy, że w promocję ekologicznego transportu w Gdańsku włączą się także dealerzy samochodowi.

W Polsce nadal mało "elektryków"

Samochody z napędem hybrydowym plug-in to półelektryczne auta, których baterie można ładować przy użyciu prądu z sieci elektrycznej. Przez dłuższy czas, na dłuższym dystansie mogą poruszać się wyłącznie przy użyciu energii elektrycznej oraz mają dodatkową zaletę, że można przejść na napęd elektryczny wtedy, gdy jest to konieczne.

dklt6do

Klasyczna hybryda umożliwia ładowanie baterii tylko i wyłącznie podczas jazdy.

Liczba pojazdów elektrycznych sprzedawanych obecnie w Polsce nie jest zbyt duża. W zeszłym roku, jak podaje ACEA (European Automobile Manufacturers' Association), w Polsce zarejestrowano 576 "elektryków". Według danych Instytutu Samar w okresie od stycznia do lipca 2017 roku największą popularnością cieszyły się modele BMW i3 i Nissan Leaf, których kupiono odpowiednio 73 i 53 sztuki.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą m.in. rozwój innowacyjnego przemysłu i usług.

dklt6do
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dklt6do