W Gdyni uruchomiono kolejkę torową na Kamienną Górę

Gdynia ma nową atrakcję dla mieszkańców i turystów - kolejkę torową z placu Grunwaldzkiego na szczyt Kamiennej Góry. Gondola w ciągu dwóch minut wwozi na wysokość 40 m, skąd można podziwiać panoramę miasta i morza. Inwestycja kosztowała 6 mln zł.

04.07.2015 14:35

Kolejka, już określana przez wielu mieszkańców jako gdyńska "Gubałówka", oficjalnie została oddana do użytku w sobotę w południe. Przejazd jest bezpłatny.

Trasa gdyńskiej kolejki jest stosunkowo krótka, ma 96 metrów. Ale, jak podkreśla Joanna Grajter, rzeczniczka urzędu miasta w Gdyni, jest to alternatywa wobec wejścia na górny taras Kamiennej Góry po długich schodach lub przejścia ulicami ok. 1,5 km. Miasto spodziewa się więc, że kolejka będzie atrakcją zwłaszcza dla osób starszych, niepełnosprawnych czy rodziców z małymi dziećmi w wózkach.

Podała, że budowa kolejki kosztowała 6 mln zł. Roczne szacunkowe koszty jej eksploatacji (koszty energii elektrycznej, przeglądów technicznych, dozoru konserwatorskiego, ochrony, sprzątania) - to 159 tys. zł.

Jednorazowo wagonik, który ma 960 kg udźwigu, może zabrać 12 pasażerów stojących lub 8 siedzących (krzesełka są podnoszone w razie potrzeby). Kolejka nie ma stacji pośrednich i zatrzymuje się na szczycie, niedaleko krzyża i tarasu widokowego. Gondola porusza się po torze kilka metrów nad ziemią.

Wagonik kolejki dostosowany jest do potrzeb osób niepełnosprawnych, a kolejka jest w pełni monitorowana. Obsługują ją sami pasażerowie, przywołując i uruchamiając przyciskiem.

Miasto chwali się, że od soboty posiadająca kolejkę Gdynia dołączyła do takich miast jak Barcelona, Lizbona, Drezno, Fryburg czy Lyon oraz Zakopane. Wraz z kolejką do użytku został oddany podziemny parking na 180 samochodów; znajduje się pod dawnym pl. Grunwaldzkim, obecnie zielonym skwerem. Parking jest płatny.

Grajter podała, że kolejka i parking to część inwestycji, która ponadto obejmuje budowę Gdyńskiego Centrum Filmowego wraz z aranżację placu Grunwaldzkiego na zielony skwer. Koszt całej inwestycji to ponad 39,5 mln zł brutto. Generalnym wykonawcą jest firma Budimex SA. Wykonawcą trakcji i wagonika jest szwajcarska firma Bertholet.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)