Trwa ładowanie...
d4ca9gz

W listopadzie nastroje konsumentów znacząco się pogorszyły - Ipsos

02.12. Warszawa (PAP) - Nastroje konsumentów w listopadzie, po kilku miesiącach poprawy, znacząco pogorszyły się - podał w komunikacie Ipsos. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK)...

Share
d4ca9gz

02.12. Warszawa (PAP) - Nastroje konsumentów w listopadzie, po kilku miesiącach poprawy, znacząco pogorszyły się - podał w komunikacie Ipsos. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł w listopadzie o ponad 11 pkt do poziomu 77 pkt. Według autorów badania, nastroje konsumenckie w najbliższych miesiącach mogą dalej pogarszać się.

"Wraz z nastaniem listopada nastroje konsumenckie Polaków zdecydowanie pogorszyły się. Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) spadł do poziomu 77 pkt. Zmiana względem ubiegłego miesiąca jest znaczna i przekracza 11 pkt. Trend wzrostowy, który obserwowano od ponad pół roku, z lekkim zachwianiem w sierpniu, w chwili obecnej załamał się całkowicie. Wskaźnik Optymizmu Konsumenckiego spadł do poziomu z marca bieżącego roku, a ten był najniższy od ponad dwóch lat" - napisano w komentarzu do badania.

"Załamanie dotychczasowego trendu, a także napływające z mediów wypowiedzi ekspertów zapowiadających spowolnienie gospodarcze, wraz z sygnałami z rządu przedstawiającymi konieczność wprowadzenia oszczędności, mogą wpłynąć na dalszy spadek nastrojów konsumenckich w najbliższym czasie" - dodano.

Z badania wynika, że do niższego wyniku WOK najbardziej przyczyniła się gorsza ocena klimatu gospodarczego, którego notowania spadły o 17 pkt, osiągając poziom 63,1 pkt.

d4ca9gz

Obniżeniu uległ także wskaźnik ogólnej oceny sytuacji bieżącej - zarówno oceny sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuacji materialnej gospodarstw domowych (Wskaźnik Bieżący spadł o 8,3 pkt).

Poniżej wskaźniki (w pkt.):

X'11 XI'11 zmiana
.
Wskaźnik
Optymizmu
Konsumentów: 88,22 76,99 -11,23
.
Klimat
Gospodarczy: 80,15 63,12 -17,03
.
Skłonność
do Zakupów: 93,60 86,24 -7,36
.
Wskaźnik
Bieżący 74,90 66,58 -8,32
Wskaźnik
Oczekiwań 95,10 80,45 -14,65

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 10 a 18 listopada 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.(PAP)

nik/ asa/

d4ca9gz

Podziel się opinią

Share
d4ca9gz
d4ca9gz