W stoczni Crist powstanie dok do budowy osiedla na wodzie w Monako
W stoczni Crist w Gdyni powstanie dok, dzięki któremu będzie można zbudować osiedle apartamentowców w Księstwie Monako w miejscu, gdzie obecnie jest zatoka. Budowa specjalistycznej jednostki dla francuskiego armatora rozpocznie się na początku października.
15.09.2016 17:15
Jak poinformowała w czwartek Stocznia Crist w komunikacie, dzięki specjalistycznej jednostce, która ma powstać w Polsce, możliwa będzie budowa osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie dziś znajduje się zatoka. Dzięki tej inwestcji powierzchnia Księstwa Monako powiększy się o ok. 6 ha.
Specjalistyczny dok zakotwiczony będzie w Marsylii i umożliwi budowę kesonów betonowych o masie dochodzącej nawet do 10 tysięcy ton. Keson (fr. caisson) to stalowa lub żelbetowa skrzynia, posiadająca szczelne ściany i otwarte dno. Gotowe kesony zostaną przetransportowane do Monako. Jak mówi pełnomocnik Zarządu Crist S.A., Zdzisław Bahyrycz, kesony wykorzystywane będą podczas prac hydrotechnicznych, szczególnie podczas budowy filarów mostów czy nadbrzeży portowych.
Dok będzie miał 58,4 m długości, 51,28 m szerokości oraz 25,5 m wysokość. Stocznia podpisała kontrakt z Bouygues Travaux Publics, europejską spółką działającą m.in. na terenie Francji, Szwajcarii, Hongkongu czy Australii. Jest to także jedno z największych prywatnych przedsiębiorstw budowlanych we Francji. Specjalistyczna, pływająca jednostka ma zostać wybudowana w dziewięć miesięcy. Prace przy budowie doku mają się rozpocząć 5 października 2016 r.. Planowany termin dostarczenia doku to 15 czerwca 2017 r.
Specjalistyczny dok jest drugą unikatową konstrukcją, która powstaje w stoczni na zamówienie Bouygues Travaux Publics. Pod koniec marca stocznia Crist w Gdyni przekazała spółce specjalistyczną barkę samopodnośną typu HLJB (ang. Heavy Lift Jack-up Barge), która jest wykorzystywana przy budowie 5,4 km odcinka autostrady biegnącej wzdłuż wybrzeża należącej do Francji wyspy Reunion położonej na Oceanie Indyjskim, ok. 700 km na wschód od Madagaskaru. Kontrakt na prace wykonane w Gdyni opiewał na ok. 40 mln euro. Koszt całej barki o nazwie "Zourite" (fr. ośmiornica) obejmujący cenę dwóch suwnic o łącznej nośności 4,8 tys. ton znajdujących się na pokładzie jednostki oraz kluczowego dla niej systemu podnoszenia to ok. 80 mln euro. Jednostka posiada osiem nóg jack-up o długości 55 m i średnicy 3 m każda, dzięki którym jest w stanie unieść się 14 m ponad poziom wody. Do budowy zużyto 6,8 tys. ton prefabrykowanej stali.
Stocznia Crist jest obecnie jedną z największych polskich stoczni. Została utworzona w 1990 r. przez dwóch inżynierów budowy okrętów: Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego. Do tej pory zbudowała ponad 360 różnej wielkości jednostek. Firma współpracuje z armatorami i stoczniami z Polski, Holandii, Norwegii, Danii, Niemiec, Islandii i USA.
W 2010 r. Crist kupiła z zasobów mienia dawnej Stoczni Gdynia suchy dok, największą w rejonie południowego Bałtyku suwnicę oraz tereny do prefabrykacji kadłubów. W 2013 r. w spółce niespełna 30 proc. udziałów objęła Agencja Rozwoju Przemysłu poprzez Mars Fundusz Inwestycyjny. Obecnie Fundusz jest właścicielem 35 proc. akcji stoczni Crist, pozostałe 65 proc. akcji należy do twórców stoczni.