W styczniu nastroje konsumentów nieco lepsze - Pentor
21.1.Warszawa (PAP) - Początek roku przyniósł ocieplenie klimatu
konsumenckiego - wynika z badania instytutu Pentor.
"Z jednej strony złożyły się na nie...
21.1.Warszawa (PAP) - Początek roku przyniósł ocieplenie klimatu konsumenckiego - wynika z badania instytutu Pentor.
"Z jednej strony złożyły się na nie nieco lepsze oceny sytuacji ekonomicznej kraju, z drugiej zaś strony odczuwana jest poprawa sytuacji materialnej w gospodarstwach domowych. Korzystniej niż w grudniu postrzegany jest również stan i perspektywy gospodarki. Wzrosło również przekonanie, że polska gospodarka jest w stanie sama sobie poradzić z problemami, bez pomocy państw zachodnich" - napisano.
30 proc. badanych - czyli o 4 pkt procentowe więcej niż w miesiącu ubiegłym - uważa, iż przyszły rok przyniesie zmiany na lepsze, natomiast 34 proc. - czyli o 2 pkt procentowych więcej niż w grudniu - oczekuje pogorszenia sytuacji gospodarczej kraju.
36 proc. ankietowanych uważa, że sytuacja ekonomiczna Polski nie ulegnie zmianie w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
"Stworzona przez Pentor RI typologia pokazuje, iż osoby o negatywnym ustosunkowaniu wobec obecnej sytuacji ekonomicznej Polski (pesymiści, zrezygnowani, sfrustrowani) stanowią 46,4 proc. społeczeństwa. 53,6 proc. Polaków natomiast pozytywnie odbiera sytuacje ekonomiczną Polski (optymiści, twardzi optymiści, usatysfakcjonowani).
PESK - -7,0 pkt +5,4 pkt mdm
OGD - -1,9 pkt +4,7 pkt mdm
PENKON - -4,5 pkt +5,0 pkt mdm
PESK - wskaźnik percepcji ekonomicznej kraju.
OGD - wskaźnik kondycji ekonomicznej gospodarstw domowych
PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.
Badanie zrealizowane zostało w dniach 12-16 stycznia 2009 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków. Maksymalny błąd statystyczny dla takiej wielkości próby wynosi +/-3,1 proc. wiarygodności oszacowania równej 95 proc.(PAP)
map/ jtt/