W styczniu rozpoczęcie budowy drugiego terminalu DCT w Gdańsku

Na początku 2015 roku ma się rozpocząć budowa drugiego nabrzeża terminalu kontenerowego DCT w Gdańsku. Dzięki inwestycji zdolność przeładunkowa zwiększy się z 1,5 mln do 3 mln TEU. DCT to największy pod względem przeładunków terminal kontenerowy na Bałtyku.

08.12.2014 16:25

W poniedziałek DCT (Deepwater Container Terminal) odebrał pozwolenie na budowę głębokowodnego nabrzeża terminalu T2, wydane przez Urząd Wojewódzki w Gdańsku. Inwestor planuje, że nowe nabrzeże o długości 650 m będzie gotowe do przyjęcia pierwszego statku kontenerowego do końca 2016 roku. Całkowity koszt budowy terminalu to ok. 200 mln euro.

Prezes Zarządu DCT Gdańsk Maciek Kwiatkowski ocenił podczas konferencji prasowej, że jest to projekt "ważny nie tylko dla inwestora i dla portu, ale też dla miasta i regionu". "T2 wprowadzi nas na szerokie wody operacji portowych na Bałtyku" - dodał.

Także prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Dorota Raben oceniła, że "jest to decyzja biznesowa ważna dla całego kraju". "Jeśli operatorzy się rozwijają, to również port się rozwija, a to powoduje rozwój całego regionu" - tłumaczyła.

Kwiatkowski wyjaśnił, że zwiększenie zdolności przeładunkowej do 3 mln TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera) rocznie to jest założenie pierwszej fazy inwestycji. Podał, że w drugiej fazie rozbudowy T2, jeśli będzie taka potrzeba, możliwe będzie dodanie np. dwóch suwnic nabrzeżowych. Na nowym nabrzeżu początkowo ma pracować pięć suwnic. Prezes zapewnił, że firma będzie mogła też powiększyć powierzchnię placów składowych w terminalu. Docelowo możliwe jest zwiększenie zdolności przeładunkowej do 4 mln TEU rocznie. Inwestor podaje, że takich możliwości nie ma żaden z polskich terminali.

290 mln euro kredytu na budowę drugiego głębokowodnego nabrzeża w DCT Gdańsk udzieli grupa banków komercyjnych i wspierających rozwój. Kredyt ma być przeznaczony na refinansowanie zobowiązań terminalu T1 (pierwszego, działającego terminalu) oraz na budowę wraz z wyposażeniem w sprzęt T2 (drugiego planowanego głębokowodnego terminalu).

Nowy terminal zaprojektuje i zbuduje spółka N.V. BESIX SA należąca do belgijskiej Grupy BESIX. Spółka wygrała przetarg na prace o wartości 89 mln euro.

W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminalu DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich. Do końca października br. terminal przeładował ponad 1 mln 022 tys. TEU.

DCT podaje, że jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu. Zapewnia też, że dzięki inwestycjom w infrastrukturę realizowanym przez polski rząd i miasto Gdańsk, terminal DCT jest bardzo dobrze połączony z południem kraju oraz jest bramą do Europy Środkowo-Wschodniej.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Budowa pierwszego terminalu DCT w Gdańsku rozpoczęła się w październiku 2005 r., a pierwszy statek zawinął w czerwcu 2007 roku.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)