W styczniu ruszą prace nad rozkładem jazdy dla Pendolino

Prace nad rozkładem jazdy dla Pendolino rozpoczną się w styczniu 2014 r. - powiedział PAP pełnomocnik PKP PLK ds. rewitalizacji linii kolejowych Piotr Malepszak. Pendolino będzie kursować od grudnia 2014 r., ale 200 km/godz. pojedzie na razie na 100-km linii.

Obraz
Źródło zdjęć: © mat. pras.

Prace nad rozkładem zaczynają się na rok przed jego wejściem w życie. Roczny rozkład jazdy pociągów zaczyna obowiązywać w drugą niedzielę grudnia.

- W przyszłym roku kolejarze układający rozkład będą mieli dodatkowe zadanie - po raz pierwszy muszą w nim uwzględnić kupione przez PKP Intercity składy Pendolino. Co do zasady, układanie rozkładu zawsze zaczyna się od wpisania do niego pociągów międzynarodowych, następnie międzywojewódzkich, a na koniec regionalnych. Tym razem także zaczniemy od międzynarodowych, a następnie wpiszemy najszybsze, czyli Pendolino, a dopiero później pozostałe: dalekobieżne i regionalne - wyjaśnił Malepszak.

- Należące do PKP Intercity składy będą najszybsze na polskich torach, więc kolejarze chcą tak wpisać je do rozkładu, by nie kolidowały z innymi pociągami. Taka specyfika układania rozkładu jazdy gwarantuje pasażerom, że pociągi kategorii EIC Premium pokażą swoje możliwości - powiedział Malepszak.

Obecnie maksymalna prędkość, z jaką mogą w Polsce jeździć pociągi, to 160 km/godz. Torów, na których mogą rozwijać taką prędkość, jest w naszym kraju około 2 tys. km. To za mało, by w pełni wykorzystać możliwości Pendolino. Kolejarze zapewniają jednak, że w ciągu najbliższych czterech lat długość torów, gdzie Pendolino może jechać 200 km/godz., zwiększy się od zera do 700 km. Będzie to efekt zainstalowania nowoczesnych systemów sterowania ruchem na Centralnej Magistrali Kolejowej, między Grodziskiem a Zawierciem na trasie Warszawa-Katowice oraz na linii Warszawa-Gdynia.

- Od wprowadzenia nowego rozkładu jazdy w grudniu 2014 r. pociągi przyspieszą do 200 km/godz. na stukilometrowym odcinku Olszamowice-Zawiercie. Rok później dojdzie kolejny odcinek o długości 80 km z Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic, a od końca 2017 r. - 44 km z Idzikowic do Olszamowic - wyjaśnił Malepszak.

Gorzej będzie na pozostałych trasach, po których będzie jeździć Pendolino. Oferta składów zespołowych została rozszerzona o dodatkowe relacje, pociąg będzie zjeżdżał z głównych tras i dojeżdżał liniami konwencjonalnymi np. do Gliwic, czy Rzeszowa, modernizowanych do prędkości 160 km/h. Na linii Warszawa-Gdynia już od dziesięciu lat ciągnie się remont, który pochłonął do tej pory ok. 9,5 mld zł. Kolejarze zapewniają, że do końca przyszłego roku zakończą się prace na torach - nadal jednak będzie trwać budowa wiaduktów drogowych nad torami; trzeba wybudować jeszcze 15 obiektów.

Według planów, na trasie Warszawa-Trójmiasto pociągi przekroczą 160 km/godz. w drugiej połowie 2015 r. - Pendolino będzie mógł się rozpędzić do 200 km/godz. na ok. 120-km części odcinka Warszawa-Gdańsk. Pociągi, na odcinku Warszawa Wschodnia-Gdańsk Główny, najbardziej zwolnić będą musiały na wjeździe to stacji Tczew - na około 300-metrowym odcinku będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 60 km/godz. ze względu na bardzo mały promień łuku - wyjaśnił pełnomocnik PKP PLK.

200 km/godz. Pendolino pojedzie też tylko na fragmencie trasy Warszawa-Wrocław. Początek trasy przypada na Centralną Magistralę Kolejową, więc tu Pendolino będzie mogło jechać szybko, ale na wysokości Włoszczowy zjedzie w kierunku Częstochowy i Opola, i dalej do Wrocławia. Odcinek linii Koniecpol-Opole ma ok. 150 km długości i pociągi będą mogły tam jeździć 120-140 km/godz. Szybciej się nie da - nawet po remoncie, bo linia jest zbyt kręta - wyjaśnił Malepszak.

Pytany, czy pociągi pojechałyby szybciej gdyby były wyposażone w tzw. wychylne pudło, Malepszak ocenił, że na trasie Gdynia - Warszawa - Katowice/Kraków i tak nie byłoby możliwości pełnego wykorzystania tej technologii. - Gdyby Pendolino kupione przez PKP Intercity miały wychylne nadwozia, to czas przejazdu z Warszawy do Gdańska byłby o 5-6 minut krótszy niż bez wychylnego pudła. W przypadku odcinka Warszawa-Kraków czas przejazdu byłby o 2 minuty krótszy, a z Warszawy do Katowic - taki sam - powiedział.

Pendolino zacznie regularnie kursować od grudnia 2014 r. PKP Intercity nie wyklucza jednak, że pilotażowo pociągi mogą pojawiać się na torach wcześniej.

Agata Kalińska

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Emerytury z Norwegii trafiają do Polaków. Tyle wynoszą co najmniej
Emerytury z Norwegii trafiają do Polaków. Tyle wynoszą co najmniej
Będzie dostawał 5 tys. zł przez 20 lat. Oto gdzie kupił kupon
Będzie dostawał 5 tys. zł przez 20 lat. Oto gdzie kupił kupon
Wyłączyli im ogrzewanie. Przez długi zarządcy marzną od tygodni
Wyłączyli im ogrzewanie. Przez długi zarządcy marzną od tygodni
To może być koniec segregacji śmieci. Wymyślili przełomową metodę
To może być koniec segregacji śmieci. Wymyślili przełomową metodę
Chcesz dostawać 8 tys. zł emerytury? Tyle musisz zarabiać
Chcesz dostawać 8 tys. zł emerytury? Tyle musisz zarabiać
Rolnicy rozpoczynają protesty. Zablokują drogi [MAPA UTRUDNIEŃ]
Rolnicy rozpoczynają protesty. Zablokują drogi [MAPA UTRUDNIEŃ]
Polacy rzucili się na grudniowe wyjazdy. Za noc płacą 730 zł
Polacy rzucili się na grudniowe wyjazdy. Za noc płacą 730 zł
Wystawili na sprzedaż zabytkową synagogę. Pomieści nawet 120 mieszkań
Wystawili na sprzedaż zabytkową synagogę. Pomieści nawet 120 mieszkań
Zarobili ponad 1 mld zł na wysyłce pomidorów do Polski. Skąd pochodzą?
Zarobili ponad 1 mld zł na wysyłce pomidorów do Polski. Skąd pochodzą?
Lidl uruchamia nowy format sklepu. Zakupy tylko przez kilka godzin
Lidl uruchamia nowy format sklepu. Zakupy tylko przez kilka godzin
Biedronka ma własnego Burgera Drwala. Ile kosztuje?
Biedronka ma własnego Burgera Drwala. Ile kosztuje?
Kontrolerzy jak policjanci. Rewolucyjna zmiana w Łodzi
Kontrolerzy jak policjanci. Rewolucyjna zmiana w Łodzi