WAŻNE
TERAZ

Śmierć w szpitalu psychiatrycznym. Wstrząsające szczegóły

Wielkie zmiany na rynku czekolady

Globalny rynek czekolady w najbliższych pięciu latach będzie rosnąć w tempie 2 proc. rocznie - wskazali w raporcie eksperci firmy doradczej KPMG. Z analizy wynika też, że tabliczki czekolady z czasem będą mniejsze, a zawartość kakao w mlecznej będzie niższa.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

"Rynek wyrobów czekoladowych jest jednym z wielu, na który duży wpływ ma zwiększająca się indywidualizacja zwyczajów konsumenckich. Dla podmiotów działających w branży sytuacja ta tworzy nowe możliwości, ale również stanowi wyzwanie w obliczu dużej zmienności rynków kakao" - napisano w komunikacie KPMG poświęconym przygotowanemu przez tę firmę raportowi "The chocolate of tomorrow".

Z analizy wynika, że głównym czynnikiem wzrostu sektora wyrobów czekoladowych jest popyt na rynkach Ameryki Łacińskiej, Europy Wschodniej oraz regionu Azji i Pacyfiku. Eksperci KPMG wyjaśniają, że chociaż rynki te posiadają cechy wspólne, np. duża populacja młodych osób, rosnąca klasa średnia czy znaczący napływ kapitału, zwyczaje konsumentów różnią się istotnie w poszczególnych krajach. Sprawia to kłopoty producentom pragnącym działać w skali globalnej.

Według KPMG producenci wyrobów czekoladowych powinni bardziej dostosowywać swoje linie produktów do rynków docelowych. Na przykład w Meksyku, gdzie 52 proc. populacji to osoby poniżej 20. roku życia, grupę docelową dla większości produktów czekoladowych i słodyczy (80-90 proc.) stanowią dzieci. Natomiast w Rosji i Chinach zauważalny jest popyt na produkty typu premium.

- Duże zróżnicowanie gustów to konsekwencja szybkiego rozwoju gospodarek w niektórych krajach oraz zwiększająca się świadomość i wymagania konsumentów. Czynnikiem decydującym o przyszłym sukcesie w branży wyrobów czekoladowych będzie zidentyfikowanie rynków o dużym prawdopodobieństwie wzrostu i zaistnienie na nich - uważa dyrektor w KPMG Piotr Grauer.

Z raportu wynika, że producenci pragnący zwiększyć sprzedaż powinni niezwłocznie wykorzystać szanse związane z rynkami prezentów świątecznych. - W Chinach kupowanie wyrobów cukierniczych na upominek cieszy się coraz większym powodzeniem - ponad połowa produktów czekoladowych jest sprzedawana właśnie w tym charakterze - dodał Grauer.

Jego zdaniem święta to dobra okazja do wprowadzania na rynek sezonowych produktów czekoladowych. Grauer zauważył, że w Polsce choć ten rynek dopiero powstaje to dynamicznie rośnie, dziś odpowiada ledwie za parę procent rocznej sprzedaży produktów czekoladowych.

W raporcie KPMG poinformowano, że drugim czynnikiem mogącym wywołać rewolucyjne zmiany w branży jest większa personalizacja produktów - dostosowanie ich do potrzeb klientów począwszy od doboru składników lub opakowań bombonierek, a skończywszy na tworzeniu własnych czekolad z wybranym nadzieniem.

"Personalizacja produktów może stanowić nową jakość w sektorze wyrobów cukierniczych pod warunkiem, że producenci znajdą równowagę między kosztami a istniejącymi szansami" - oceniono w komunikacie.

Z analizy wynika, że do roku 2030 w czekoladach mlecznych zmniejszy się zawartość kakao. Będzie to spowodowane dużą zmiennością cen tego surowca, która wymusi na producentach obniżenie zawartości kakao w ich produktach.

"Przywiązywanie wagi do kwestii zdrowotnych oznacza z kolei, że będzie się pogłębiać tendencja do zmniejszania porcji (tabliczek) czekolady, a same składniki produktów czekoladowych będą bardziej korzystne dla zdrowia" - prognozują eksperci KPMG.

Ich zdaniem poszukując nowinek marketingowych producenci będą oferować na rynkach rozwiniętych niecodzienne kombinacje smaków słodkich i pikantnych, a także produkty czekoladowe przyprawiane oliwą z oliwek, ziołami i kwiatami. Innym prawdopodobnym trendem jest oparcie produkcji czekolady na surowcu pochodzącym z tzw. upraw etycznych (fair trade - PAP).

Źródło artykułu:
To czytają wszyscy
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
Ukraińcy wrócą do Polski? "Zakończenie wojny uwolni tysiące mężczyzn"
FINANSE
90 proc. Polaków tak robi. Oto cała prawda o naszych zakupach
90 proc. Polaków tak robi. Oto cała prawda o naszych zakupach
FINANSE
Bruksela walczy z podróbkami. Będą sądowe nakazy niszczenia
Bruksela walczy z podróbkami. Będą sądowe nakazy niszczenia
FINANSE
Prohibicja w raju. Tajlandia zmienia prawo
Prohibicja w raju. Tajlandia zmienia prawo
FINANSE
Wreszcie kupimy go w Polsce. Kultowy napój z Niemiec
Wreszcie kupimy go w Polsce. Kultowy napój z Niemiec
FINANSE
Planujesz kulig? Lepiej odpuścić ten pomysł. Łatwo o mandat
Planujesz kulig? Lepiej odpuścić ten pomysł. Łatwo o mandat
FINANSE
Odkryj
Po ściągnięciu tej aplikacji poszło szybko. 116 tys. zł wyparowało
Po ściągnięciu tej aplikacji poszło szybko. 116 tys. zł wyparowało
FINANSE
Mandat za robienie prania. Można dostać nawet 5 tys. zł kary
Mandat za robienie prania. Można dostać nawet 5 tys. zł kary
FINANSE
Carrefour na sprzedaż. Zgoda Brukseli na przejęcie w pierwszym kraju
Carrefour na sprzedaż. Zgoda Brukseli na przejęcie w pierwszym kraju
FINANSE
Gmina chce kupić wyspę. Nie chcą powtórki z zamkiem w Stobnicy
Gmina chce kupić wyspę. Nie chcą powtórki z zamkiem w Stobnicy
FINANSE
Gigant technologiczny zwalnia w Polsce. Pracę straci prawie 400 osób
Gigant technologiczny zwalnia w Polsce. Pracę straci prawie 400 osób
FINANSE
Turystyka dentystyczna Polaków. Tu jeżdżą po plomby za 50 zł
Turystyka dentystyczna Polaków. Tu jeżdżą po plomby za 50 zł
FINANSE
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯