Wielton planuje zwiększenie rocznych przychodów do 1 mld zł w ciągu 3 lat
24.05. Warszawa (PAP) - Wielton planuje wzrost rocznych przychodów grupy do poziomu 1 mld zł w ciągu 3 lat, czyli do 2016 roku. Poprawę sprzedaży ma zapewnić stały wzrost...
24.05.2013 | aktual.: 24.05.2013 07:23
24.05. Warszawa (PAP) - Wielton planuje wzrost rocznych przychodów grupy do poziomu 1 mld zł w ciągu 3 lat, czyli do 2016 roku. Poprawę sprzedaży ma zapewnić stały wzrost dotychczasowych rynków, wejście w segment chłodni oraz przychody realizowane przez montownię w Rosji - poinformowali na konferencji przedstawiciele spółki.
"Osiągnięcie rocznego przychodu w wysokości 1 mld zł jest celem, który chcemy zrealizować w ciągu najbliższych trzech lat. Planujemy, że po 100 mln zł dodatkowej sprzedaży uda nam się przez te lata dołożyć do obecnych przychodów dzięki wzrostowi na obecnych rynkach, wejściu w segment chłodni oraz sprzedaży realizowanej przez montownię w Rosji" - powiedział prezes Andrzej Szczepek.
Prezes ocenił, że organiczny wzrost przychodów grupy z rynków, na których Wielton jest już obecny, może przez trzy najbliższe lata wynosić około 20 proc.
"W tym roku wzrost byłby podobny, gdyby nie zawirowania z opłatą utylizacyjną w Rosji" - dodał.
Szczepek poinformował również, że docelowo Wielton chce uzyskiwać około 6-proc. marżę operacyjną. W 2012 roku rentowność na tym poziomie osiągnęła 4 proc., a w pierwszym kwartale tego roku była znacząco niższa i wyniosła zaledwie 1 proc.
Prezes dodał, że planowany na 2013 rok ten rok łączny wolumen sprzedaży grupy to 6.651 produktów, czyli o 146 sztuk mniej niż w 2012 roku.
Opublikowana w czwartek prognoza Wieltonu na 2013 rok zakłada wypracowanie 550 mln zł skonsolidowanych przychodów i 20 mln zł zysku netto. W 2012 roku przychody grupy wyniosły 605 mln zł, a zysk netto 23 mln zł.
PIERWSZY KWARTAŁ NAJGORSZY W SKALI TEGO ROKU
Wielton przewiduje, że pierwszy kwartał okaże się najgorszym w skali całego 2013 roku.
"Pierwszy kwartał był obciążony brakiem rozstrzygnięcia kwestii opłaty utylizacyjnej w Rosji, co wstrzymywało inwestycje tamtejszych firm. Problem ten został rozwiązany i liczymy, na to, że wszystkie kolejne kwartały tego roku pokażą dodatnią" - powiedział prezes.
Przedstawiciele spółki na potwierdzenie tej tezy podali w czwartek wyniki grupy za kwiecień. Przychody wyniosły w tym okresie 50 mln zł, zysk EBITDA 4 mln zł, a zysk netto 2 mln zł, wobec odpowiednio 109 mln zł, 7 mln zł i 2 mln zł w całym pierwszym kwartale tego roku.
W kolejnych kwartałach na wyniki Wieltonu pozytywnie wpływać ma zwiększony wolumen sprzedaży na rynku rosyjskim. W całym roku firma planuje sprzedać w Rosji 717 produktów wykonanych w montowni pod Moskwą., wobec 445 sztuk w 2012 roku.
"Od pierwszego lipca podwajamy powierzchnię wynajmowanej hali w Rosji ze względu na dużą ilość zamówień" - powiedział Szczepek.
Dodał, że pod koniec tego roku, przy okazji przygotowywania strategii na lata 2014-2018, Wielton podejmie decyzję o ewentualnej inwestycji we własną montownię w Rosji.
SEGMENT CHŁODNI MA ZA DWA LATA PRZYNIEŚĆ 100 MLN ZŁ PRZYCHODÓW
Wielton planuje w przyszłym roku uruchomienie na większą skale sprzedaży naczep - chłodni. W ciągu dwóch lat ten segment ma zwiększyć roczne przychody do 100 mln zł.
"Mocniejsze uruchomienie sprzedaży naszych chłodni to przyszły rok, ale już w tym roku ich sprzedaż szacujemy na 70 sztuk. To bardzo duży rynek, jednak problemem jest tu dominacja jednego z konkurentów, który sam realizuje około 80 proc. całej sprzedaży w kraju. Nie obawiamy się jednak konkurencji, głównie ze względu na dobre parametry technicznej naszej konstrukcji" - powiedział prezes.
Dodał, że już w pierwszym pełnym roku sprzedaży chłodni ten segment ma być rentowny.
Wielton liczy również w tym roku na wzrost sprzedaży produktów dedykowanych dla rolnictwa. Segment agro ma zwiększyć łączny wolumen sprzedaży w kraju i zagranicą do 1.050 sztuk z 876 w ubiegłym roku.
W zakresie ekspansji zagranicznej spółka widzi duży potencjał sprzedażowy na rynkach państw z okolic Morza Kaspijskiego oraz w Afryce.
"W tej chwili mamy po jednym kontrakcie w Armenii i Uzbekistanie i na cały region patrzymy z zainteresowaniem. To bardzo ciekawe rynki, gdzie pomimo wysokich kosztów transportu udaje nam się realizować ponadprzeciętne marże" - powiedział prezes Szczepek.
"Sprzedaż do Afryki może natomiast być efektem naszego pojawienia się w tym roku na targach w Lyonie, ponieważ część krajów afrykańskich ma nadal bardzo silne powiązania postkolonialne" - dodał dyrektor Masłowski.
W 2014 ROKU RUSZY INWESTYCJA W CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
W 2014 roku Wielton chce uruchomić budowę centrum badawczo-rozwojowego w Wieluniu. Inwestycja łącznie ma pochłonąć 25 mln zł, z czego połowa ma pochodzić z przyznanych już dotacji unijnych. Obiekt ma zostać zrealizowany nie później niż w ciągu dwóch lat.
"Chcemy stworzyć miejsce, w którym z pomocą uczelni i wykwalifikowanej kadry będziemy mogli testować nasze nowe produkty. Da nam to możliwość szybszego rozwoju technologii, co wpłynie na naszą innowacyjność" - powiedział na konferencji prezes Szczepek.
Dodał, że powstanie centrum może pozwolić spółce na rozpoczęcie samodzielnej produkcji części komponentów do produkcji naczep, które obecnie są w całości kupowane od dostawców.
"Materiały wykorzystywane do produkcji to ok. 80 proc. całości naszych kosztów. Być może dzięki centrum będziemy w stanie część z nich produkować sami" - wyjaśnił.
Wielton to największy polski producent naczep i przyczep z ponad 18-proc. udziałem w rynku, oraz jeden z 10 wiodących producentów w Europie. Odbiorcami pojazdów grupy są firmy transportowe, budowlane, produkcyjne i dystrybucyjne w kraju oraz zagraniczni dealerzy pojazdów ciężarowych i naczep, w szczególności firmy z Rosji, Ukrainy, Białorusi, Norwegii, Węgier, Litwy, Łotwy, Czech, Bułgarii, Rumunii, Słowacji, Estonii, Niemiec, Austrii, Francji, Słowenii oraz Serbii.
kuc/ jow/