Władze Warszawy chcą nowych rozwiązań technologicznych dla mieszkańców

Władze stolicy chcą wypracować nowe rozwiązania dla miejskiej aplikacji "Virtualna Warszawa", która ma podnieść komfort życia mieszkańców. Okazją do tego ma być konferencja branżowa UX Poland.

08.04.2015 16:50

Po raz szósty w Warszawie odbędzie się konferencja branży projektowania doświadczeń użytkownika - UX Poland. Od 20 do 23 kwietnia zostanie przeprowadzonych osiem warsztatów. Jeden z nich poświęcony będzie stolicy. W ramach dwudniowego warsztatu "Service Design for Smarter Warsaw" uczestnicy będą pracować nad zbudowaniem realnego rozwiązania dla Warszawy i jej mieszkańców w ramach aplikacji "Virtualna Warszawa".

"Razem z organizatorami chcemy, aby podczas tego warsztatu wypracowane zostały nowe rozwiązania sprawiające, że stolica będzie miastem inteligentnym i jeszcze bardziej przyjaznym dla mieszkańców" - powiedział w środę na konferencji prasowej wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

Wyjaśnił, że chodzi o to, aby wykorzystać dostępną technologię w realizacji projektów, które pozwolą korzystać mieszkańcom Warszawy w większym stopniu z usług publicznych i to w sposób możliwie najprostszy.

Przypomniał, że w ubiegłym roku projekt "Virtualna Warszawa" został zgłoszony do organizowanego przez Bloomberg Philanthropies międzynarodowego konkursu "Mayors Challenge" i otrzymał nagrodę w wysokości 1 mln euro na realizację. Warszawa zdobyła wyróżnienie za projekt ułatwiający osobom z wadami wzroku oraz turystom poruszanie się po mieście.

"Po warsztacie oczekujemy, że nie tylko uda się wygenerować nowe pomysły dla naszej aplikacji, ale również zainspirować firmy prywatne do generowania aplikacji w oparciu o infrastrukturę, którą dziś już mamy i która z założenia będzie infrastrukturą otwartą, ogólnodostępną" - powiedział wiceprezydent.

W trakcie warsztatu, w oparciu o powstającą w ramach projektu "Virtualna Warszawa" infrastrukturę, projektanci z całego świata pod okiem doświadczonych moderatorów będą projektować prototypy usług dla nowych i obecnych mieszkańców oraz dla turystów.

"Virtualna Warszawa" jest na etapie wdrażania i dotychczas przeprowadzone zostały dwie fazy pilotażowe: w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych oraz na linii autobusowej nr 185. Na każdym etapie pilotażu przetestowane są także inne funkcjonalności aplikacji, ważne z perspektywy odbiorcy, np. otrzymywanie informacji nt. wybranych obiektów turystycznych, wyznaczanie trasy pomiędzy obiektami. Każdy użytkownik będzie mógł pobrać aplikację bezpłatnie na telefon z systemem iOS lub Android, z ogólnodostępnych sklepów z aplikacjami.

Według Ratusza, "Virtualna Warszawa" stanowi technologiczny przełom w dostępie do usług miejskich dla mieszkańców, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Jest to pierwsza na świecie mobilna nawigacja dla osób z dysfunkcją wzroku, która pomoże każdemu odnaleźć interesujące go punkty w mieście, załatwić sprawę w urzędzie oraz sprawdzić, gdzie w danym momencie znajduje się oczekiwany pojazd komunikacji miejskiej. Projekt w kolejnych etapach będzie wspierać osoby z dysfunkcjami wzroku w poszukiwaniu pracy i w zakupie smartfonów.

Uczestnikami kwietniowego warsztatu będą projektanci doświadczeń i usług z całego świata oraz przedstawiciele Miasta Stołecznego Warszawy. Efektem dwudniowych prac będzie 5-6 prototypów nowych usług, które przekazane zostaną Urzędowi Miasta i będą miały szansę zostać wdrożone w przestrzeni miejskiej.

UX Poland od lat integruje i stymuluje do rozwoju międzynarodową branżę UX (od ang. user experience), czyli branżę projektowania doświadczeń, która zajmuje się projektowaniem usług, produktów, procesów, przestrzeni pod kątem wrażeń i emocji, jakich ludzie doświadczają w kontakcie z nimi. Jest też źródłem inspiracji dla polskich przedsiębiorców do wdrażania rozwiązań z zakresu projektowania doświadczeń. (PAP)

aop/ mhr/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)