Włoska misja z Lombardii promuje w Polsce Expo 2015

Jesteśmy gotowi na przyjęcie na Expo w Mediolanie w 2015 r. ponad 20 mln osób i 148 oficjalnych delegacji - przekonywał w czwartek w Warszawie prezydent Lombardii Roberto Maroni podczas misji promującej w Polsce włoską edycję tej międzynarodowej wystawy.

12.02.2015 18:55

W czwartek w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej odbył się polski etap "World Expo Tour". To cykl misji prezydenta włoskiego regionu Lombardia Roberto Maroniego, organizowanych z myślą o zaprezentowaniu EXPO Mediolan 2015 oraz możliwości inwestycyjnych w regionu Lombardia.

Maroni podkreślił, że Lombardia jest gotowa do przyjęcia na Expo ponad 20 mln gości. "Przewidujemy 148 oficjalnych delegacji (...) ze 145 krajów i trzech organizacji międzynarodowych. Chodzi o ONZ, Unię Europejska i CERN z Genewy. (...) Na wystawie obecna będzie Polska, która stworzy oryginalny i innowacyjny pawilon, zaprojektowany przez młodego polskiego architekta. Jestem pewien, że polska wystawa oczaruje magicznym ogrodem wszystkich gości, prezentując m.in. typowy polski produkt, jakim są jabłka" - powiedział.

Dodał, że jak dotąd sprzedano na Expo 8 mln biletów. Podkreślił też, że chce, by to wydarzenie w Lombardii było zapamiętane ze względu na temat, jaki podejmuje - wyżywienie ludzkości. "Chcieliśmy przywołać te najważniejsze wyzwania, które stoją przed naszą planetą w najbliższym tysiącleciu. Myślę na przykład o tym, jak zapewnić zdrową i bezpieczna żywność dla wszystkich mieszkańców. Myślę o 850 mln ludzi na świecie, którzy dziś jeszcze cierpią głód" - powiedział.

Wiceprezes KIG Marek Kłoczko ocenił, że potencjał promocyjny Expo jest ogromny. "Od gospodarzy, jak i krajów uczestniczących zależy, czy te wydarzenie potrafią wykorzystać" - mówił na spotkaniu.

Misja World Expo Tour odwiedziła już kilka europejskich i światowych metropolii, m.in. Barcelonę, Paryż, Berlin, Dublin, Tokio, Waszyngton, Szanghaj.

Expo we Włoszech rozpocznie się 1 maja i potrwa do października. Odbędzie się pod hasłem "Wyżywienie planety, energia dla życia". Poświęcone jest przede wszystkim odżywianiu się i przemysłowi spożywczemu. Jak informują organizatorzy, stolica Lombardii na sześć miesięcy stanie się miejscem, gdzie będzie można poznać technologie produkcji zdrowej, bezpiecznej żywności z jednoczesnym poszanowaniem Ziemi i jej mieszkańców. Towarzyszące Expo debaty mają dotyczyć m.in. zrównoważonego rozwoju. Wśród ambasadorów wystawy znaleźli się znana przeciwniczka żywności modyfikowanej genetycznie Vandana Shiva, laureat nagrody Nobla z ekonomii Amartya Sen, pianista Lang Lang, piłkarz Kaka.

Polski rząd na początku lutego doprecyzował zasady udziału Polski w tej imprezie. W czasie Expo szczególny nacisk zostanie położony na te elementy ekspozycji, które powinny wywołać pozytywny oddźwięk we Włoszech i pokazać Polskę jako kraj bliski ze względu na uznawane wartości, kulturę, styl życia. Polska będzie prezentować się jako miejsce, w którym wysoko ceni się rodzinę, jakość i przyjemność życia oraz dobrą kuchnię, kraj ludzi otwartych i przyjaznych. Pokazane zostanie nowoczesne wzornictwo, które nie ustępuje włoskiemu.

Dodatkowo w Mediolanie Polska będzie promowała Łódź jako potencjalnego organizatora Expo 2022. Proponowany temat to rewitalizacja obszarów miejskich.

Oprócz wystaw w Mediolanie zaplanowano imprezy towarzyszące. Goście będą mieli np. okazję poznania tradycji kulinarnych i potraw państw-wystawców.

Polski pawilon w Mediolanie ma przedstawiać jabłkowy sad, otoczony lustrami oraz konstrukcją nawiązującą do ekologicznych skrzynek na owoce. Jego projektantami są warszawscy architekci z pracowni 2PM. W czerwcu 2014 r. wygrali konkurs Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Ich praca nawiązuje do jabłek - Polska jest największym eksporterem tych owoców w świecie.

Obiekt będzie miał 800 m kw. powierzchni wystawowej, restaurację z ogródkiem, salonik VIP, sale konferencyjne i sklep z biżuterią. Zwiedzający będą mogli za pomocą multimediów uzyskać informacje o Polsce. Centralnym miejscem pawilonu ma być przestrzeń wypoczynkowa; poza interaktywną częścią wystawy organizowane będą tam też koncerty i okolicznościowe konkursy.

Sama działka, na której powstaje pawilon, ma ponad 2300 m kw. i znajduje się w centralnej części przyszłej wystawy. Będą się tam odbywać wydarzenia biznesowe i promocyjne takie jak debaty, spotkania, pokazy, koncerty, pikniki.

Resort gospodarki podał wcześniej, że koszt udziału Polski w Expo 2015 w Mediolanie wyniesie ok. 57 mln zł. Ponad 75 proc. zostanie sfinansowanych z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, udział środków budżetowych przewidziano na niecałe 25 proc.

Podczas EXPO w Szanghaju w 2012 r. polski pawilon odwiedziło 8,5 mln osób. Chińscy organizatorzy wystawy przyznali Polsce srebrny medal za kreatywność programową i spójność z tematem przewodnim: "Lepsze miasto, lepsze życie". Polskie stoisko zdobyło też uznanie chińskich mediów - odwiedziło je prawie 1,2 tys. chińskich dziennikarzy, co owocowało liczbą ok. 600 publikacji na temat polskiej prezentacji.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)