Trwa ładowanie...

Wojna dyskontów z centrami handlowymi

Mamy dość centrów handlowych, teraz chcemy robić zakupy w dyskontach. Największym wygranym tej batalii o portfele Polaków jest Biedronka.

Wojna dyskontów z centrami handlowymiŹródło: Jupiterimages
d1fa6md
d1fa6md

Centra handlowe zaczynają połykać własny ogon. Choć buduje się ich coraz więcej, to liczba klientów robiących tam zakupy wciąż jest taka sama. Nie to, co w dyskontach, które biją rekordy popularności - informuje "Rzeczpospolita".

Zdaniem ekspertów cytowanych przez gazetę chodzimy do tanich sklepów, bo jest kryzys i oszczędzamy. W efekcie ten segment rynku rośnie jak na drożdżach. Wystarczy spojrzeć na wyniki Biedronki, która w pierwszym kwartale 2013 r. zwiększyła sprzedaż o 22,1 proc. do 2,8 mld euro. Zdaniem analityków Banku Espirito Santo portugalska sieć kompletnie rozbiła konkurencję w Polsce, głównie tym, że stawia na na maksymalne powiększenie zasięgu.

"W ciągu ostatnich lat Biedronka osiągnęła na polskim rynku dużą przewagę w kontekście skali, wielkości sieci sprzedaży i rentowności, które dla konkurentów stały się trudne do osiągnięcia. W ciągu ostatnich 5 lat udział firmy w rynku zwiększył się z o 10 punktów procentowych do 16,5 proc. w 2012 roku - napisali w raporcie.

Wynik portugalskiej sieci jest tym cenniejszy, że zdaniem analityków czynniki ekonomiczne nie wspierają rozwoju branży handlowej. Najbardziej widać to w galeriach handlowych.

d1fa6md

- Popyt konsumencki w Polsce, który w porównaniu z innymi krajami europejskimi wykazał wyjątkową odporność na pierwszą falę kryzysu w latach 2009-2011, zwalnia - mówi Magdalena Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w CBRE w Polsce.

Choć centrów handlowych jest coraz więcej, to liczba klientów robiących w nich zakupy wcale nie rośnie. Z badania FootFall wynika, że w tym roku w niektórych tygodniach galerie odwiedziło o jedną piątą mniej klientów niż w zeszłym roku.

< Skumulowany wynik od początku roku jest o 4,4 proc. gorszy niż w 2012 r. Niedawno pojawiły się pierwsze jaskółki poprawy, ale czy to oznacza odwrócenie trend? W tygodniu, który skończył się 21 kwietnia liczba wizyt w sklepach wzrosła o 1,4 proc.

- Na wzrost liczby odwiedzin wpływ ma zmiana pory roku, która zachęciła Polaków do wyjścia z domu. Mamy nadzieję, że podwyższenie wskaźnika przełoży się także na poprawę wyników sprzedaży, jednak ostatnie dane GUS o handlu detalicznym nie nastrajają optymistycznie - mówi Anna Klinowska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Najemców Powierzchni Handlowych.

d1fa6md

Łączna powierzchnia centrów handlowych w Polsce wynosi obecnie 9,5 mln mkw., w budowie jest kolejnych 900 tys. mkw. - wynika z danych CBRE.

Centra handlowe, które na dobre zaczęły powstawać pod koniec lat 90., zrewolucjonizowały rynek handlowy w Polsce. Przez długie lata nasz rynek wraz z Rosją czy Turcją rozwijał się najszybciej w Europie. Jednak po boomie rozwój zwolnił, a deweloperzy zaczęli budować sklepy w średnich miastach. Obecnie w naszym kraju jest ok. 400 galerii handlowych.

d1fa6md
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fa6md