Trwa ładowanie...
d3kqr5k

Wolniejszy rozwój centrów handlowych w Europie

Według danych przygotowanych przez Cushman & Wakefield, budowy centrów handlowych w Europie obejmujących niemal siedem milionów metrów kwadratowych zostały odłożone bądź wstrzymane na skutek kryzysu kredytowego.

d3kqr5k
d3kqr5k

Nowy Raport z rozwoju centrów handlowych w Europie przygotowany przez Cushman & Wakefield przewiduje, że w 2009 r. w Europie zostanie oddanych do użytku około 10 milionów mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych, czyli o 40 proc. mniej niż zakładały prognozy z lipca 2008 r. Ponadto oczekuje się, że w 2010 wielkość ta może się zmniejszyć nawet do 7 milionów mkw. Jest to najniższy wskaźnik ekspansji od 2005 r. i oznacza zakończenie pięcioletniego okresu stałego wzrostu wielkości inwestycji w centra handlowe. Rok 2008, kiedy to oddano do użytku ponad 9 milionów mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych zlokalizowanej w 310 obiektach, był kolejnym rekordowym rokiem pod względem inwestycji w centra handlowe w Europie. Rosja znajduje się na czele stawki dzięki dostarczeniu na rynek 1,65 milionów mkw. nowej powierzchni, co oznacza 23 proc. wzrost łącznej podaży powierzchni w centrach handlowych. Kolejne miejsca zajmują Turcja, Wielka Brytania, Hiszpania oraz Rumunia. Wielka Brytania wykazywała największą
aktywność wśród rynków Europy Zachodniej. W 2008 na ten rynek trafiło ok. 840 000 mkw. nowej powierzchni głównie dzięki otwarciu trzech dużych regionalnych centrów handlowych. Opierając się jednak tylko na wielkościach procentowych Bułgaria i Rumunia odnotowały zdecydowanie największy wzrost podaży powierzchni centrów handlowych (odpowiednio 76 proc. oraz 63 proc.).

Nowe rynki najmocniej odczują spowolnienie

Prognozy na lata 2009 i 2010 nie są już tak optymistyczne. Kryzys finansowy w połączeniu z globalną recesją spowodowały spadek popytu konsumenckiego, zaostrzenie kryteriów przyznawania kredytów oraz pogorszenie nastrojów deweloperów. Rynki krajów wschodzących takie, jak Rosja, Ukraina i w mniejszym stopniu Turcja, najbardziej odczują skutki kryzysu. Chociaż w ostatnich 12 miesiącach 58 proc. całkowitej liczby planowanych inwestycji przypadało właśnie na te kraje, obecnie liczba zmniejszyła się do zaledwie 22 proc. Najwięcej planowanej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie przypada na Turcję. Do końca 2010 r. na rynek w tym kraju ma trafić ponad dwa miliony mkw. powierzchni. Polska jest na czwartym miejscu z prawie 1,2 mln mkw planowanej powierzchni centrów.

d3kqr5k
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3kqr5k