Wolno już organizować darmowe e‑licytacje

Na platformie, która pozwala udzielać zamówień publicznych przez Internet, zarejestrowały się już pierwsze urzędy.

Wolno już organizować darmowe e-licytacje
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

29.01.2009 06:57

Na razie zainteresowanie nie jest zbyt duże. Dziennie rejestruje się po kilkunastu nowych użytkowników. To jednak dopiero początek, bo platforma działa czwarty dzień.

_ Mam nadzieję, że coraz więcej zamawiających będzie się decydować na przeprowadzanie e-licytacji. Sądząc po liczbie chętnych na szkolenia, które niebawem będziemy prowadzić, zainteresowanie tą formą udzielania zamówień jest spore _ - mówi Jacek Sadowy, prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Żeby zachęcić zamawiających, UZP sam przeprowadzi pierwszą licytację. Chociaż można ją traktować jako pokazową, będzie to prawdziwe zamówienie na dostawę materiałów biurowych. Ogłoszenie o nim pojawi się jutro w Biuletynie Zamówień Publicznych. Każdy, kto zarejestruje się na platformie, będzie mógł śledzić przebieg licytacji.

Doświadczenia innych państw pokazują, że dzięki elektronicznym zamówieniom oszczędza się średnio od 10 do 20 proc. w stosunku do tradycyjnych form. To dlatego, że przedsiębiorcy mogą proponować coraz korzystniejsze ceny. W zwykłym papierowym przetargu ich oferta jest ostateczna.

Polscy urzędnicy podchodzą do tej nowinki z dystansem, przekonani, że wszystko musi być na papierze. Są też jednak racjonalne obawy o to, czy przedsiębiorcy będą chcieli rywalizować w Internecie. O ile doświadczenie Warszawy, w której od kilku lat z sukcesem są organizowane takie licytacje, pokazuje, że nie brakuje chętnych, o tyle w mniejszych miastach może się to nie sprawdzić. Prezes Sadowy nie podziela jednak tych obaw.

_ Początki mogą być trudne, ale z czasem i zamawiający, i przedsiębiorcy powinni się przekonać do Internetu _ - mówi.

Platforma jest udostępniona pod adresem: licytacje. uzp. gov. pl. Można ją wykorzystywać wyłącznie do zamówień publicznych. Zarówno organizatorzy licytacji, jak i zamierzający w nich startować przedsiębiorcy muszą najpierw przejść rejestrację. Dla jednych i drugich korzystanie z serwisu jest w pełni darmowe. Nie wymaga też posiadania bezpiecznego podpisu elektronicznego.

Urzędnicy samorządowi, którzy chcą poznać możliwości, jakie daje platforma, mogą wziąć udział w seminariach organizowanych przez UZP. Na pierwszych dwóch nie ma już miejsc, ale będą następne. Zgłoszenia można przesyłać pocztą elektroniczną pod adresem: szkolenia@uzp.gov.pl.

Sławomir Wikariak
Rzeczpospolita

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)