Wskaźnik cen transportu w Europie w III kw. wzrósł o 0,6 proc. kdk i spadł o 1,2 proc. rdr -
14.11. Warszawa (PAP) - Wskaźnik cen transportu w Europie w III kwartale wzrósł o 0,6 proc. kdk oraz spadł o 1,2 proc. rdr - wynika z raportu Transport Market Monitor przygotowanym...
14.11.2012 | aktual.: 14.11.2012 15:38
14.11. Warszawa (PAP) - Wskaźnik cen transportu w Europie w III kwartale wzrósł o 0,6 proc. kdk oraz spadł o 1,2 proc. rdr - wynika z raportu Transport Market Monitor przygotowanym przez firmy Transporeon i Capgemini Consulting. Wskaźnik możliwości przewozowych wzrósł kdk o 11,5 proc., zaś wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł o 2,6 proc. kdk.
"Wskaźnik cen wzrósł o 0,6 proc. w III kwartale 2012 (wskaźnik 100,0), w porównaniu do wskaźnika cen w II kwartale 2012 (wskaźnik 99,4). W porównaniu z poziomem wskaźnika cen w zeszłym roku, za II kwartał 2011 (wskaźnik 101,2), wskaźnik cen spadł o 1,2 proc. Powtarzający się co roku trend niższych cen rozpoczął się latem 2011, od tego czasu wartości dla wszystkich kwartałów były niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku, mimo skutków inflacji" - napisano w komentarzu do raportu.
"Mimo trwającego spowolnienia gospodarki, ceny transportu nieco wzrosły. Może to być oznaką poprawy na rynku, tym niemniej swój udział miały w tym rosnące ceny oleju napędowego. Wskaźnik cen oleju napędowego osiągnął najwyższy poziom w historii raportu Transport Market Monitor" - dodano.
W porównaniu do poziomu wskaźnika w zeszłym roku, w III kwartale 2011 (wskaźnik 101,2), wskaźnik cen jest w III kwartale 2012 niższy o 1,2 proc.
"Ostatnio skorygowano w dół prognozy wzrostu dla strefy euro, co może wpływać na ceny transportu w najbliższej przyszłości. Zarówno dynamika rynku, jak i aktualna niepewna sytuacja ekonomiczna wymagają uważnej obserwacji cen transportu w celu ochrony przed nieoczekiwanym, negatywnym oddziaływaniem na wyniki firm" - napisano.
Zdaniem autorów badania, w poszczególnych gałęziach przemysłu wskaźnik cen w III kwartale kształtował się odmiennie.
"Trend ten nie jest typowy w historii raportu Transport Market Monitor, gdzie kształtowały się one według takiego samego schematu wzrostu i spadku. Jednakże w żadnej gałęzi przemysłu wskaźnik cen nie wykazywał skrajnych zmian. Wyjątek stanowi przemysł drzewny, dla którego wskaźnik o kilka punktów przekracza wartość z ubiegłego kwartału (+3,1 proc. przy wskaźniku 107,4). Na rynku materiałów budowlanych wskaźnik spadł do 97,9 (-1,0 proc.). Także w branży papierniczej i drukarskiej ceny lekko spadły o 0,7 proc. do wskaźnika 102,1" - dodano.
Z badania wynika, że wskaźnik możliwości przewozowych wzrósł o 11,5 proc. w III kwartale 2012 (wskaźnik 87,2) w porównaniu z II kwartałem 2012 (wskaźnik 78,2).
"Prawie każdego roku widoczny był rosnący trend wskaźnika możliwości przewozowych w sezonie letnim. Obecnie wskaźnik jest o 14 proc. wyższy niż w tym samym okresie ubiegłego roku (wskaźnik 76,5)" - napisano.
Z badania wynika także, że w III kwartale 2012 wskaźnik cen oleju napędowego wzrósł do poziomu 110,3 (+ 2,6 proc.).
"Ten trend wyjaśnia wzrost cen transportu, mimo stosunkowo wysokich możliwości przewozowych na rynku. Niezwykły jest duży wzrost cen oleju napędowego, jako że ceny ropy są obecnie stosunkowo stabilne, co jest efektem stagnacji popytu i rosnących rezerw" - napisano. (PAP)
nik/ ana/