Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o blogerach, a boicie się zapytać

Blogi stanowią potęgę wśród źródeł internetowych, a sami blogerzy rządzą internetem i bez kompleksów podbijają „stare” media.

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o blogerach, a boicie się zapytać

Blogi stanowią potęgę wśród źródeł internetowych. Spośród 5 mln analizowanych przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów miejsc w sieci blogi opiniotwórcze i serwisy blogowe stanowią około 85 procent. Blogerzy rządzą internetem i bez kompleksów podbijają „stare” media.

Ze zwykłych pamiętników nastolatków wyrosło poważne medium. Autorów najpopularniejszych internetowych dzienników zalicza się do digital influencer. W polskiej blogosferze największą grupę stanowią tzw. blogerzy niedzielni – osoby początkujące oraz piszące bardzo nieregularnie, rzadko zamieszczające treści. W tej sferze blogosfery znajdziemy również sporo nieaktywnych serwisów. Dużą grupę tworzą autorzy blogów tematycznych, m.in. z takich dziedzin jak: kulinaria, moda, uroda, lifestyle, sport, podróże, finanse, technologie, media, fotografia, kultura, nauka czy parenting. Są oni znani i popularni, ale głównie w obrębie swoich kategorii. Tylko nieliczni należą do grupy trzeciej - blogerów przez wielkie „B”. To celebryci, liderzy opinii - rozpoznawalni i wpływowi także poza blogosferą. Piszą książki, pojawiają się w prasie, radiu i TV, biorą udział w kampaniach reklamowych, uczestniczą w konferencjach, debatach, sesjach zdjęciowych oraz udzielają wywiadów. Każdy z nich tworzy i reprezentuje konkretną markę, z
którą można nawiązać z powodzeniem nie tylko relacje, ale i współpracę biznesową. Promują się z pełną świadomością, wykazując swoją skuteczność i potencjał w liczbie czytelników, odwiedzin bloga, odsłon, unikalnych użytkowników i recenzjach produktów. Bez skrępowania publikują cenniki usług i kampanii.

Istotnych informacji na temat blogerów dostarczają również rankingi i raporty m.in. Blog Roku Onet.pl, czy cykliczne badanie medialności złotej dziesiątki blogerów przygotowywane przez PRESS-SERVICE Monitoring Mediów w oparciu o ranking Jasonhunta (Tomka Tomczyka).

Obraz

Struktura polskiej blogosfery

Druga z tego cyklu analiza medialności twórców dzienników internetowych, należących do dziesiątki najbardziej wpływowych według rankingu Jasonhunta wykazała prawie 10 tysięcy materiałów na temat blogerów w 2014 roku. Analiza objęła publikacje ze źródeł internetowych, prasy, radia i telewizji. W stosunku do 2013 nastąpił wzrost doniesień o blisko 20 proc. Podobnie jak rok wcześniej okazało się, że to blogerki modowe najskuteczniej przekuwały swoje zaangażowanie w sukces medialny.

Niekwestionowaną liderką analizy ponownie została Julia Kuczyńska - Maffashion. W 2014 roku media opublikowały o niej 3,2 tys. informacji – 2 razy więcej niż w 2013. Dziennikarze 3 razy częściej używali w materiałach jej pseudonimu niż imienia i nazwiska. Na drugim miejscu znalazła się Jessica Mercedes Kirchner - Jemerced.com *z liczbą 2,4 tys. wzmianek. Miejsce na podium zajął także *Grzegorz Marczak, autor bloga Antyweb.pl. Na czwartej pozycji uplasowała się Karolina Gliniecka - * *Charlize Mystery, która w rankingu awansowała aż o 4 miejsca.

Na liście pojawiły się osoby o ugruntowanej pozycji, ale nie brakuje także nowych twarzy. Pierwszy raz w badaniu PRESS-SERVICE Monitoring Mediów wzięli w związku z tym udział Marta Dymek (Jadlonomia.com), Paweł Opydo(Zombiesamurai.pl), Michał Szafrański *(Jakoszczedzacpieniadze.pl**) oraz **Andrzej Tucholski **(**Jestkultura.pl*).

Obraz

Liczba publikacji na temat blogerów w 2014 r. – internet, prasa, radio i telewizja

Jak przystało na blogerów, najbardziej medialni okazali się w internecie. W przypadku Maffashion publikacje z tego medium stanowiły 92 proc. przekazu, 5 proc. to wzmianki w prasie, a pozostałe to radio i telewizja. Podobną tendencję można dostrzec także wśród innych osób z zestawienia. U Kirschner materiały pochodzące z Internetu to 87 proc., a u Marczaka - 90 proc. Jedynie materiały na temat Andrzeja Tucholskiego pochodzą po połowie z Internetu i ze źródeł telewizyjnych.

O popularności właścicieli dzienników internetowych świadczy także fakt, że pojawiali się na okładkach magazynów: Kuczyńska 6 razy, Kirschner - 4, Pająk – 2. O liderkach badania najczęściej pisano na stronach Zeberka.pl, Afterparty.pl oraz Kozaczek.pl. Z kolei właściciel bloga Antyweb.pl występował głównie na Ictgrajewo.pl, Full-hdmi.com.pl oraz Pc0.pl.

Obraz

Liczba publikacji na temat blogerów w 2014 r. – pierwsze trzy strony gazet

Większa aktywność medialna blogerów miała miejsce w drugiej połowie roku. Od października bardzo dynamicznie rosła liczba wzmianek na temat Julii Kuczyńskiej. Wszystko za sprawą prowokacyjnej akcji reklamowej z zaginionym telefonem oraz nową kampanią marki Versus. Pozostali nie odnotowali tak dużego skoku, liczba materiałów publikowanych w ciągu roku była dość stabilna.

Obraz

Liczba publikacji na temat blogerów w 2014 r. w internecie, prasie, radiu i telewizji w podziale na miesiące – trendy

20 procent wzrostu liczby publikacji na temat złotej dziesiątki to świetna informacja nie tylko dla blogerów, ale także dla brandów, które myślą o współpracy z liderami opinii. Tego typu analizy medialne z pewnością warto wziąć pod uwagę, przy rozważaniu podjęcia współpracy z blogerem. Oprócz tematyki bloga, dotychczasowej działalności,, charakteru społeczności, fanów i kosztów współpracy warto ocenić również całokształt medialnego wizerunku blogera.

Najbardziej zaawansowanym narzędziem służącym do takiej oceny są analizy medialne, których wyniki pomagają w procesie budowania wizerunku, komunikacji, wyborze optymalnych narzędzi do realizacji strategii oraz określaniu pozycji rynkowej. Dla marek współpracujących z liderami opinii stanowią idealne źródło danych o nastawieniu mediów do działalności blogera i w związku z tym pozwalają na stałą precyzyjną modyfikację przekazu, w ramach prowadzonej strategii. Niezwykle istotne jest, aby wizerunek medialny analizowanego blogera był oceniany w szerszym kontekście informacyjnym i przy uwzględnieniu szeregu elementów dodatkowych, takich jak materiały na temat innych liderów w danej kategorii czy podobnych kampanii marketingowych z udziałem blogerów. Weryfikacji podlega nie tylko rodzaj mediów, źródło i liczba materiałów, ale również przekaz - badany pod kątem zawartości merytorycznej, logicznej i emocjonalnej. Dodatkowo analizowany może być wydźwięk publikacji, ich rozmiar, rozkład informacji w czasie, zasięg,
dotarcie do potencjalnego odbiorcy, tematyka oraz potencjał reklamowy.

Dobra współpraca pomiędzy marką, blogerem i niezależnym podmiotem analitycznym pozwala dodatkowo podnieść efektywność prowadzonych działań promocyjnych i wizerunkowych.

_ PRESS-SERVICE Monitoring Mediów jest liderem w dziedzinie kompleksowego monitoringu Internetu, social media, prasy, radia i telewizji. Agencja specjalizuje się w opracowywaniu wielopoziomowych audytów i raportów medialnych, niezbędnych w profesjonalnym zarządzaniu wizerunkiem. www.psmm.pl _

Źródło artykułu:Artykuł sponsorowany
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)