Wymiana punktów na nagrody bez podatku
Przekazywanie nagród w ramach programu lojalnościowego nie jest obciążone VAT.
Tak wynika z orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 sierpnia 2008 r. (III SA/Wa 539/08). Sprawa była efektem wniosku o interpretację, z którym wystąpił jeden z operatorów sieci telefonii komórkowej. W ramach programu lojalnościowego za kupione usługi i towary przyznaje swoim klientom punkty. Po zgromadzeniu odpowiedniej ich liczby mogą oni wymieniać je na towary, których jednostkowa wartość przekracza 5 zł (nie są to więc prezenty o małej wartości w rozumieniu ustawy o VAT). Przy zakupie tych towarów firma odlicza VAT.
Polecamy: » Prostsze podatki? Niższy ZUS? Sprawdź jak to możliwe! » Najnowsze wiadomości z kraju i świata » Poradniki podatkowe src="http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=1479283200&de=1479396600&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=USDPLN&colors%5B0%5D=%230082ff&fg=1&tid=0&fr=1&w=605&h=284&cm=0&lp=1"/>
Ważny jest cel czynności
W związku z niejasnymi i niespójnymi z prawem europejskim przepisami operator miał wątpliwości, czy przekazanie tych towarów klientom jest opodatkowane. Zdaniem firmy nie ma ona obowiązku naliczać podatku. To dlatego że w takiej sytuacji nie ma zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia VAT przy ich zakupie. Zasadę tę należy stosować m.in. do darowizn i wszelkiego innego przekazania towarów bez wynagrodzenia.
Firma uważa jednak, że regulacja ta jej nie dotyczy, ponieważ zamiana przez klientów punktów na towary z katalogów bez wątpienia jest związana z prowadzoną działalnością. Dlatego nie musi naliczać podatku.
Fiskus za dyrektywą...
Zarówno urząd skarbowy, jak i izba skarbowa były innego zdania. Twierdziły, że tego rodzaju nieodpłatne przekazanie jest opodatkowane. To dlatego że podatnik miał prawo do odliczenia VAT przy zakupie. Zdaniem izby skarbowej art. 7 ust. 2 uznaje za dostawę towarów także ich przekazanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Wynika to z kolejnego ustępu tego przepisu, który wymienia wyjątki od tej zasady, czyli przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zdaniem organów podatkowych taką wykładnię potwierdza brzmienie dyrektywy, która umożliwia opodatkowanie tego rodzaju transakcji.
...ale polskie przepisy są korzystniejsze
W skardze do sądu spółka argumentowała, że organy podatkowe nie mogą z prawa wspólnotowego wywodzić obowiązku obciążenia transakcji VAT, gdy polskie przepisy wyraźnie uznają tego rodzaju przekazanie towarów za nieopodatkowane.
_ Przyjęcie wykładni proponowanej przez organy podatkowe byłoby sprzeczne z konstytucyjną zasadą demokratycznego państwa prawnego. Z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT wyraźnie wynika, że dotyczy on przekazania towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Organy podatkowe nie mogą więc rozszerzać zakresu jego stosowania _ – powiedział Jerzy Martini, doradca podatkowy reprezentujący spółkę.
Sąd przyznał rację podatnikowi i uchylił interpretację. W uzasadnieniu wskazał, że w sytuacji gdy polskie przepisy są bardziej liberalne niż prawo wspólnotowe, to organy podatkowe nie mogą nakładać na podatników obowiązków, kierując się wyłącznie brzmieniem dyrektywy.
Konrad Piłat