Wynagrodzenie nie jest już najważniejsze. Oto najbardziej pożądani pracodawcy w Polsce
O atrakcyjności pracodawcy nie decyduje już tylko wynagrodzenie. Według 3427 menadżerów i specjalistów przepytanych przez firmę Antal, najważniejszym kryterium wyboru firmy jest jej wielkość i prestiż.
Wśród liderów poszczególnych branż znalazły się takie instytucje jak: PZU, Ikea, Facebook, Google, BP, Volkswagen Group Polska, Skanska czy GE.
Jak wynika z raportu "Najbardziej Pożądani Pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów" dla 42 procent respondentów najbardziej istotnym czynnikiem decydującym o atrakcyjności pracodawcy jest jego wielkość i prestiż. Na drugim miejscu znalazł się styl zarządzania i kultura organizacyjna, którą wskazało 38 procent menadżerów i specjalistów, a na trzecim innowacyjność. Wysokość wynagrodzenia znalazła się dopiero na 5 miejscu wśród najsilniejszych stron i wskazało ją 27 procent pytanych. Rok wcześniej to kryterium wskazało 34 procent osób biorących udział w badaniu.
- Pracownicy wiedzą, że firmy mające dobrą opinię na rynku - prestiżowe, o zdefiniowanej kulturze pracy i dbające o rozwój - wynagradzają adekwatnie do kompetencji. Rozważając więc zmianę miejsca zatrudnienia, specjaliści i menedżerowie patrzą właśnie na te kryteria, ufając, że zaproponowane im warunki finansowe i benefity będą odpowiadały ich wartości dodanej do firmy. Czasy, gdy cenione na rynku pracy były firmy oferujące wysokie wynagrodzenie, ale zaniedbujące rozwój pracowników i dbałość o poziom usług, są już za nami - wyjaśnia Małgorzata Pukropek, menedżer zespołu Antal HR Consulting.
Źródło: money.pl, na podstawie raportu firmy Antal "Najbardziej Pożądani Pracodawcy w opinii specjalistów i menadżerów"
*Odsetek respondentów, którzy wskazali dany czynnik za najważniejszy. Badanie przeprowadzono na grupie 3427 specjalistów i menadżerów
Preferencje menadżerów i specjalistów mają przełożenie na wybór najatrakcyjniejszego pracodawcy. W sumie wytypowali oni najlepsze ich zdaniem firmy w 14 branżach - wynika z raportu. 28 z 63 wybranych to instytucje, które nie pojawiły się w ubiegłorocznym rankingu. Na stanowisku lidera w branży "bankowość, ubezpieczenia i instytucje finansowe" utrzymało się PZU. W przypadku firm technologicznych, po raz czwarty na podium znalazł się Google, IBM i Microsoft.
Badanie pokazuje, że w niektórych branżach niektóre firmy wygrywały zdecydowanie, czyli Mars Polska, Facebook i Skanska, a w niektórych liczba respondentów wybierających daną firmę jako najlepszą jest niewielka. W przypadku branży energetycznej i paliwowej niewielką przewagę wypracowało BP nad Grupą Lotos, a w branży motoryzacyjnej Volkswagen Group Polska nad Volvo Polska.
Antal sprawdził również, jakie są najważniejsze źródła wiedzy specjalistów i menedżerów o firmach. Na pierwszym miejscu znaleźli się znajomi pracujący w danej firmie (37 procent respondentów), a zaraz za nim opinie o firmie w internecie (36 procent respondentów). Równie ważnym źródłem informacji to także publikacje o firmie w mediach (34 procent respondentów). O wiele mniej istotnym źródłem wiedzy okazały się materiały dystrybuowane przez firmy oraz targi pracy.
„_ Pracownicy wiedzą, że firmy mające dobrą opinię na rynku – prestiżowe, o zdefiniowanej kulturze pracy i dbające o rozwój – wynagradzają adekwatnie do kompetencji. Rozważając więc zmianę miejsca zatrudnienia specjaliści i menedżerowie patrzą właśnie na te kryteria, ufając, że zaproponowane im warunki finansowe i benefity będą odpowiadały ich wartości dodanej dla firmy. Czasy, gdy cenione na rynku pracy były firmy oferujące wysokie wynagrodzenie, ale zaniedbujące rozwój pracowników i dbałość o poziom usług, są już za nami _” – wyjaśnia Małgorzata Pukropek, menedżer zespołu Antal HR Consulting.