Wysoka jakość mimo inflacji? Wywiad z Prezesem Lidl Polska
Lidl Polska to największa platforma eksportu dla polskich firm sektora dóbr spożywczych. Współpracuje z nami ponad 820 krajowych dostawców. W zeszłym roku aż 286 z nich wyeksportowało swoje produkty na 28 zagranicznych rynków – mówi Włodzimierz Wlaźlak, prezes zarządu Lidl Polska.
27.09.2023 16:20
Kluczowe pytanie na początek – czy oszczędzamy na zakupach?
Włodzimierz Wlaźlak, prezes zarządu Lidl Polska: Inflacja zmusiła większość Polaków do rozsądniejszego gospodarowania budżetem. Zdecydowanie, większość z nas szuka okazji i ofert promocyjnych oraz porównuje ceny produktów.
Można zatem założyć, że cena stała się kluczowym czynnikiem w procesie zakupowym. Wyobrażam sobie, że w czasach ekonomicznego kryzysu oferowanie niskich cen przez sieci handlowe nie jest już takie proste.
Cena zawsze odgrywała istotną rolę w decyzjach zakupowych Polaków, natomiast przy obecnej sytuacji ekonomicznej stała się de facto jej fundamentalnym czynnikiem. Wszyscy, tj. sieci handlowe, gospodarstwa domowe, producenci i inne sektory biznesu, odczuwają skutki wysokich cen energii, wzrost kosztów produkcji i rosnących kosztów pracy. W Lidl dokładamy wszelkich starań, aby produkty były atrakcyjne cenowo przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości.
Osiągamy to, dzięki wprowadzeniu wysokich standardów: jako pracodawca, partner biznesowy oraz sklep pierwszego wyboru. Od wielu lat inwestujemy m.in. w odnawialne źródła energii i efektywność energetyczną. Prowadzimy nieustannie działania promocyjne mające na celu obniżenie ceny koszyka zakupowego. W rezultacie osiągamy pozycję jednej z najtańszych sieci handlowej i jesteśmy dla wielu Polaków pierwszym i ulubionym miejscem zakupów, co stanowi źródło satysfakcji dla całego naszego zespołu.
Utrzymują Państwo pozycję najtańszej sieci handlowej w Polsce, bo tak wynika z niezależnego najnowszego badania Koszyk Zakupowy, przygotowanego przez ASM Sales Force Agency: dodatkowo w swojej kategorii przez ponad rok byli Państwo liderem. Jak to możliwe?
Nieustannie dążymy do tego, aby każdego dnia zapewniać naszym klientom jak najniższe ceny. Zarówno wspomniany Koszyk Zakupowy, jak i inne podobne badania pokazują, że obrana przez nas strategia przynosi efekty. Na bardzo dobrą cenowo ofertę przy zachowaniu wysokiej jakości, wpływają bardzo pozytywne relacje i długofalowa współpraca ze sprawdzonymi polskimi dostawcami. Osiągamy niskie ceny dzięki wieloletniej bliskiej współpracy, długoterminowym kontraktom oraz holistycznemu wsparciu dla firm współpracujących z nami. Źródłem wielkiej dumy dla mnie jest to, iż Lidl Polska to największa w naszym kraju platformą eksportu dla polskich firm sektora dóbr spożywczych. Polscy przedsiębiorcy są pracowici i utalentowani, co przyczynia się do ich wzrostu.
A propos dostawców – Lidl posiada w swoim asortymencie wiele produktów polskiego pochodzenia?
W Lidl Polska stale rozbudowujemy oferty produktów od rodzimych dostawców. Oddajemy w ręce Klientów ponad 440 produktów opatrzonych znakiem "Produkt Polski". Dzięki wieloletniej współpracy z polskimi producentami utrzymujemy znakomity stosunek jakości tych produktów do ceny. Mocno dbamy także o zrównoważoną, czyli chroniącą zasoby środowiska naturalnego produkcję.
Polscy konsumenci chyba nie znają skali eksportu Lidla. Czy polskie produkty są chętnie wybierane przez klientów z innych krajów? Eksport poprzez Lidla o wartości ponad 5,4 mld zł zdaje się potwierdzać tę tezę.
Mocno inwestujemy we współpracę z polskimi dostawcami i obecnie jesteśmy największą platformą eksportową produktów spożywczych z Polski. Śmiało można powiedzieć, że współpraca z krajowymi dostawcami jest dla firmy priorytetem.
W tej chwili współpracuje z nami ponad 820 polskich dostawców. W zeszłym roku aż 286 z nich wyeksportowało swoje produkty w ramach marek własnych Lidla na 28 zagranicznych rynków. Są to głównie polskie sery, masło, mięso i wędliny, których wyjątkowa jakość i smak cieszą się wielkim uznaniem.
Codzienne zakupy są wyzwaniem szczególnie dla dużych rodzin.
Zdajemy sobie sprawę, że wielu rodziców odczuwa stres związany z nakładającymi się wydatkami, szczególnie w sezonie wakacyjnym czy tuż po nim – w trakcie pierwszych miesięcy roku szkolnego. Aby wspierać rodziny wielodzietne od 2017 roku jesteśmy partnerem ogólnopolskiego Programu Karty Dużej Rodziny, za sprawą którego posiadacze karty mogą korzystać w sklepach Lidl Polska z rabatu 10% oraz dodatkowych, stałych promocji na najważniejsze grupy asortymentowe.
Organizujemy też tzw. Tygodnie XXL, w ramach których wybrane artykuły są dostępne w powiększonych, rodzinnych opakowaniach – dzięki temu klienci kupują więcej za mniej.
Na koniec przejdźmy może jeszcze do rozwiązań technologicznych – Lidl Polska jest jedną z firm, które intensywnie rozwijają koncepcję kas samoobsługowych. Czy widzicie już teraz kolejne rozwiązania przyszłości, na które powinni przygotować się klienci? Sklepowy koszyk i aplikacja nie wystarczą?
Naszym celem jest odpowiadanie na oczekiwania klientów i podnoszenie komfortu zakupów w sklepach, dlatego od ponad trzech lat w naszych sklepach dostępne są kasy samoobsługowe, które stanowią duże udogodnienie. Klienci robiący małe zakupy mają bowiem możliwość przyspieszenia procesu kasowania, natomiast pracownicy zyskali więcej swobody, aby zająć się innymi czynnościami związanymi z funkcjonowaniem sklepu. Aktualnie oferujemy to rozwiązanie we wszystkich placówkach Lidl w Polsce.
Oczywiście, pojawia się coraz więcej koncepcji sklepów przyszłości, które mają być bardziej zintegrowane z technologią, zorientowane na doświadczenie klienta i bardziej zrównoważone ekologicznie, wykorzystujące innowacyjne rozwiązania, aby zapewnić spersonalizowaną i wygodną obsługę, natomiast uważam, że nie zastąpią one kompetencji personelu. Warto także zauważyć, że we wszystkich sklepach Lidl Polska dostępne są także elektroniczne etykiety cenowe – choć na pierwszy rzut oka nie różnią się one od "papierowych cenówek" to jest to zupełnie inne rozwiązanie: dużo bardziej ekologiczne – gdyż oszczędzamy tony papieru, oraz bardzo uczciwe wobec klientów – wszystkie ceny są regularnie, systemowo aktualizowane. Odciąża to także bardzo naszych pracowników. Mamy świetny zespół – pracujemy nad innowacjami każdego dnia aby możliwie najlepiej odpowiadać na potrzeby naszych klientów.