Youtuber zadrwił z tego hasła. Biedronka wkurzyła się nie na żarty
Rywalizacja marketingowa Biedronki i Lidla przeniosła się na nowy poziom. Gdy portugalski dyskont zaatakował youtubera, który w prześmiewczy sposób przerobił jego baner reklamowy, Lidl natychmiast wziął twórcę na sztandary.
Jakub Biel, znany marketingowiec i twórca youtubowy stworzył serię grafik, na których w celny i dowcipny sposób uderzał w największe przywary znanych marek. Hasło Empiku zmienił na: "Obejrzyj w naszym salonie, kup taniej na czyjejś stronie", a logo Polsatu zestawił z napisem: "Najlepsze filmy przerywane reklamami".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa wizytówka Łodzi? W majówkę były tłumy. Ludzie zaskoczeni cenami
Biel na warsztat wziął również Biedronkę. Na przerobionym banerze reklamowym widzimy hasło "Od 2002 roku więcej palet w alejkach niż otwartych kas". Youtuber nawiązał w ten sposób do sloganu reklamowego sieci, mówiącego, że Biedronka jest od 2002 r. najtańszym sklepem w Polsce.
Część marek postanowiło wykorzystać grafiki Biela, wrzucając je nawet do swoich mediów społecznościowych. Biedronka zareagowała jednak zupełnie inaczej. Dyskont wysłał youtuberowi wezwanie do skasowania grafik i zaprzestania naruszania dóbr osobistych sieci.
Biel nagrał film, na którym poinformował widzów, że postąpi zgodnie z wolą Biedronki. - Seria będzie wstrzymana przez pewne kłopoty - stwierdził marketingowiec.
Biedronka: to standardowa procedura
Skontaktowaliśmy się z biurem prasowym Biedronki, prosząc o doprecyzowanie zarzutów wobec twórcy. Sieć odpowiedziała nam, że reakcja na grafikę Biela "jest standardowym działaniem" w przypadku wykorzystywania bez zgody logotypu, który jest chroniony prawnie.
"Prośba o usunięcie materiałów zawierała jedynie wezwanie do zaprzestania używania znaku. Mamy świadomość, biorąc pod uwagę skalę naszej działalności i dynamikę funkcjonowania, że palety mogą być widoczne w alejkach sklepowych, ale robimy wszystko, aby zapewniać zatowarowanie sklepów w sposób jak najbardziej dogodny dla klientów. Nasza reakcja dotyczy zatem jedynie kwestii wykorzystania logo, a nie samej uwagi do funkcjonowania sklepów" - twierdzi Biedronka.
Szybka riposta Lidla
Z problemów komunikacyjnych rywala postanowił skorzystać Lidl. Pod koniec materiału, na którym Biel informował o otrzymaniu pisma od Biedronki, youtuber powiedział widzom, że będzie teraz rozpakowywał zakupu ze swojego "nowego ulubionego sklepu". Chwilę później na ekranie przez sekundę mignęła papierowa torba z fragmentem logotypu niemieckiej sieci.
Lidl nie pozostawił tego bez odzewu. Dyskont wrzucił na swoje media społecznościowe grafikę z twarzą Jakuba Biela i hasłem "Zakupy? Robię w Lidlu".
Biedronka niechcący zafundowała sobie w ten sposób kryzys wizerunkowy. Internauci gremialnie stanęli po stronie youtubera, krytykując Biedronkę za brak dystansu do siebie.
"W Biedronce komuś włączył się hejt na wszystko i na wszystkich. Zamiast poprawić np. przyjemność zakupów i po prostu zabrać te niekończące się palety z przejść, wolą straszyć pismami i nie robić nic" - skomentował jeden z użytkowników serwisu LinkedIn.