Z terminalu do terminalu. Walka o klienta w gdańskim porcie

Statki kontenerowe fińskiej firmy żeglugowej Containerships Ltd OY, które dotychczas obsługiwane były w Gdańskim Terminalu Kontenerowym, od 31 stycznia zawijają wyłącznie do terminalu kontenerowego brytyjskiej spółki DCT Gdańsk w Porcie Północnym.

Początkowo będą to dwa połączenia tygodniowo, jedno na linii Gdańsk - Södertälje - St. Petersburg - Helsinki - Aarhus - Gdańsk, a drugie - na trasie Gdańsk - Teesport w Wielkiej Brytanii - Gdańsk. Fred Kamperman, dyrektor generalny DCT Gdańsk SA, poinformował, że zanim fiński armator zdecydował się na przeniesienie swojego serwisu kontenerowego do terminalu DCT, przyglądał się jego budowie i działalności, od momentu uruchomienia.

Menedżerowie Containerships, jeszcze przed zakończeniem budowy, docenili możliwości przeładunkowe i dystrybucyjne, jakie będzie miał nowy terminal. Musieli też upewnić się, że DCT jest w stanie sprostać ich wysokim wymaganiom, gdy chodzi o jakość usług i punktualność obsługiwania połączeń żeglugowych. Brytyjska spółka ma już za sobą kilka miesięcy doświadczeń w obsługiwaniu kontenerowców tak znanych firm, jak Team Lines i IMCL.

Regularne zawinięcia statków Containerships do Gdańska pozwolą DCT na doskonalenie usług związanych z ich przeładunkami. Spółka DCT dysponuje 36-hektarowym terminalem kontenerowym o rocznej zdolności przeładunkowej 500 tys. TEU, czyli kontenerów 20- stopowych.

Krystian Klein, prezes Gdańskiego Terminalu Kontenerowego, nie ukrywa, że odejście fińskiego przewoźnika z GTK na nabrzeżu Szczecińskim portu gdańskiego do terminalu DCT oznacza utratę rocznie 20 tys. TEU, czyli kontenerów 20- stopowych. Jest to około 20 proc. wielkości ubiegłorocznych przeładunków. W przypadku terminalu DCT, mającego roczną zdolność przeładunkową pół mln TEU, zwiększenie liczby obsługiwanych kontenerów o 20 tys. TEU stanowi przyrost o zaledwie 4 proc. Kontenerowce firmy Containerships zawijały regularnie do GTK od siedmiu lat.

Ostatnio na nabrzeżu Szczecińskim nastąpił duży wzrost, ale i pewne spowolnienie przeładunków, choć na nabrzeżu Szczecińskim zainstalowano nowoczesną suwnicę kontenerową. Aby terminal GTK mógł zachować konkurencyjność, konieczne są kolejne inwestycje - budowa placów składowych kontenerów oraz pojazdów spe-cjalistycznych do ich rozwoże-nie i układania w bloki. Właści-cielami GTK są spółka Port Gdański Eksploatacja i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.

Containerships Ltd OY to czołowy europejski, morski przewoźnik kontenerowy, obsługujący linie bliskiego zasięgu. Dysponuje flotą 11 niedużych statków kontenerowych i ponad 10 tys. własnych kontenerów, w tym do transportowania europalet. Kontenrowce obsługują regularne połączenia między portami w Finlandii, Rosji, Skandynawii, Niemczech, Holandii i w Wielkiej Brytanii.

Terminal DCT Gdańsk SA

Długość nabrzeża w terminalu DCT wynosi 650 m. Są przy nim dwa stanowiska dla kontenrowców, z trzema suwnicami kontenerowymi post - panamax i pięcioma suwnicami placowymi na kołach. Przy nabrzeżu tym znajduje się też stanowisko do obsługiwania statków ro-ro, przewożących ładunki na pojazdach lub samochody, o dodatkowej zdolności przeładunkowej 160 tys. jednostek kołowych.

Terminal ma połączenie kolejowe i drogowe z głównymi centrami dystrybucyjnymi w Polsce i w krajach sąsiednich. Zaplanowana jest także druga faza budowy terminalu, zwiększająca jego zdolność przeładunkową do 1 mln TEU rocznie. Zaawansowane są przygotowania do zbudowania w rejonie terminalu dużego centrum logistycznego. Usprawni ono dystrybucję kontenerów i ładunków.

Jacek Sieński
NaszeMiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Od tego zależą ceny nagrobków. Właściciel zakładu ujawnia
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Jedna decyzja i emerytura będzie wyższa. ZUS potwierdza
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Ceny prądu zamrożone do końca roku. A co potem? Padła ważna deklaracja
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Nowy obowiązek dla budujących i remontujących domy. Chodzi o światłowód
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje