Z terminalu do terminalu. Walka o klienta w gdańskim porcie

Statki kontenerowe fińskiej firmy żeglugowej Containerships Ltd OY, które dotychczas obsługiwane były w Gdańskim Terminalu Kontenerowym, od 31 stycznia zawijają wyłącznie do terminalu kontenerowego brytyjskiej spółki DCT Gdańsk w Porcie Północnym.

Początkowo będą to dwa połączenia tygodniowo, jedno na linii Gdańsk - Södertälje - St. Petersburg - Helsinki - Aarhus - Gdańsk, a drugie - na trasie Gdańsk - Teesport w Wielkiej Brytanii - Gdańsk. Fred Kamperman, dyrektor generalny DCT Gdańsk SA, poinformował, że zanim fiński armator zdecydował się na przeniesienie swojego serwisu kontenerowego do terminalu DCT, przyglądał się jego budowie i działalności, od momentu uruchomienia.

Menedżerowie Containerships, jeszcze przed zakończeniem budowy, docenili możliwości przeładunkowe i dystrybucyjne, jakie będzie miał nowy terminal. Musieli też upewnić się, że DCT jest w stanie sprostać ich wysokim wymaganiom, gdy chodzi o jakość usług i punktualność obsługiwania połączeń żeglugowych. Brytyjska spółka ma już za sobą kilka miesięcy doświadczeń w obsługiwaniu kontenerowców tak znanych firm, jak Team Lines i IMCL.

Regularne zawinięcia statków Containerships do Gdańska pozwolą DCT na doskonalenie usług związanych z ich przeładunkami. Spółka DCT dysponuje 36-hektarowym terminalem kontenerowym o rocznej zdolności przeładunkowej 500 tys. TEU, czyli kontenerów 20- stopowych.

Krystian Klein, prezes Gdańskiego Terminalu Kontenerowego, nie ukrywa, że odejście fińskiego przewoźnika z GTK na nabrzeżu Szczecińskim portu gdańskiego do terminalu DCT oznacza utratę rocznie 20 tys. TEU, czyli kontenerów 20- stopowych. Jest to około 20 proc. wielkości ubiegłorocznych przeładunków. W przypadku terminalu DCT, mającego roczną zdolność przeładunkową pół mln TEU, zwiększenie liczby obsługiwanych kontenerów o 20 tys. TEU stanowi przyrost o zaledwie 4 proc. Kontenerowce firmy Containerships zawijały regularnie do GTK od siedmiu lat.

Ostatnio na nabrzeżu Szczecińskim nastąpił duży wzrost, ale i pewne spowolnienie przeładunków, choć na nabrzeżu Szczecińskim zainstalowano nowoczesną suwnicę kontenerową. Aby terminal GTK mógł zachować konkurencyjność, konieczne są kolejne inwestycje - budowa placów składowych kontenerów oraz pojazdów spe-cjalistycznych do ich rozwoże-nie i układania w bloki. Właści-cielami GTK są spółka Port Gdański Eksploatacja i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.

Containerships Ltd OY to czołowy europejski, morski przewoźnik kontenerowy, obsługujący linie bliskiego zasięgu. Dysponuje flotą 11 niedużych statków kontenerowych i ponad 10 tys. własnych kontenerów, w tym do transportowania europalet. Kontenrowce obsługują regularne połączenia między portami w Finlandii, Rosji, Skandynawii, Niemczech, Holandii i w Wielkiej Brytanii.

Terminal DCT Gdańsk SA

Długość nabrzeża w terminalu DCT wynosi 650 m. Są przy nim dwa stanowiska dla kontenrowców, z trzema suwnicami kontenerowymi post - panamax i pięcioma suwnicami placowymi na kołach. Przy nabrzeżu tym znajduje się też stanowisko do obsługiwania statków ro-ro, przewożących ładunki na pojazdach lub samochody, o dodatkowej zdolności przeładunkowej 160 tys. jednostek kołowych.

Terminal ma połączenie kolejowe i drogowe z głównymi centrami dystrybucyjnymi w Polsce i w krajach sąsiednich. Zaplanowana jest także druga faza budowy terminalu, zwiększająca jego zdolność przeładunkową do 1 mln TEU rocznie. Zaawansowane są przygotowania do zbudowania w rejonie terminalu dużego centrum logistycznego. Usprawni ono dystrybucję kontenerów i ładunków.

Jacek Sieński
NaszeMiasto.pl

Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów