Zabraknie specjalistów? Szefowie mają takie obawy

Po kilku tygodniach od otwarcia niemieckiego rynku pracy, 42% polskich przedsiębiorców spodziewa się problemów w pozyskaniu pracowników w nadchodzącym półroczu

Zabraknie specjalistów? Szefowie mają takie obawy

Pracodawcy objęci badaniem obecnie raczej nie odczuwają odpływu pracowników, jednak niemal połowa z nich wprowadza działania mające na celu zatrzymanie zatrudnionych na stanowiskach - najpopularniejszymi narzędziami są szkolenia zawodowe, a także podwyżki wynagrodzeń i premie. Od początku roku pensje pracowników podniosło 40% badanych firm.

Opinia na temat spodziewanych trudności w pozyskiwaniu pracowników w konsekwencji otwarcia niemieckiego i austriackiego rynku pracy istotnie dzieli respondentów badania Plany Pracodawców, będącego kwartalnym sondażem opinii polskich przedsiębiorców w kluczowych obszarach ich działalności. Większość odpowiadających przedstawicieli firm - 58% - nie spodziewa się, aby otwarcie nowych rynków spowodowało problemy. Jednak bardzo silna grupa, pozostałe 42% badanych przyznaje, że nowa sytuacja na rynku pracy może przyczynić się do utrudnień w prowadzonych projektach rekrutacyjnych.

Niezależnie od tych opinii pracodawcy zgodnie deklarują, że raczej nie otrzymywali sygnałów o tym, żeby ich pracownicy chcieli odchodzić z pracy na rzecz migracji zarobkowej do Niemiec (86%). Niemal co 8 badany pracodawca deklarował, że otrzymał takie sygnały rzadko (13%), a jedynie 1% respondentów przyznał, że jest to częste zjawisko, którego skala może zakłócić funkcjonowanie firmy.

Jak zaznacza Agnieszka Bulik, Członek Zarządu Randstad: „Wyniki naszego badania pokazują, że pracodawcy, pomimo aktualnego spokoju na rynku pracy, mają obawy związane z dostępnością pracowników w nadchodzących miesiącach. Pamiętajmy też, że przed nami kwartał wakacyjny - przerwa w roku akademickim - i czas ten może być momentem, który studenci i absolwenci dotąd pracujący w kraju wykorzystają, aby spróbować swoich sił również za granicą, łącząc pracę z wypoczynkiem poza Polską.”

Pomimo względnego spokoju na rynku pracy, obawa utraty pracowników była w ostatnich miesiącach motorem wprowadzania dodatkowych benefitów dla co drugiego przedsiębiorcy (49%). Bonusy takie stosowane były przede wszystkim średnich i większych firmach.

Jak zauważa Agnieszka Bulik: „Co ciekawe, uruchomienie działań zapobiegających odpływowi pracowników nie miało jednak związku z regionem działalności firmy. Na poprawę warunków zatrudnienia mogli liczyć nie tylko pracownicy obszarów przygranicznych, ale w całej Polsce.”

Najczęściej wprowadzanymi działaniami mającymi na celu motywowanie pracowników do pozostania w firmie były szkolenia zawodowe i doszkalające (22%). Podobny udział badanych oferował zatrudnionym podwyżki wynagrodzeń (20%), bądź podnosił dotychczas otrzymywane premie (17%).

W ciągu ostatnich trzech miesięcy badane firmy znacznie częściej niż w poprzednich okresach zwiększały wynagrodzenia. W drugim kwartale br. podniesienie pensji nastąpiło w 40% przedsiębiorstw objętych sondażem, co oznacza wzrost o 1/3 wobec wyniku poprzedniej edycji badania (29% 02/2011).

Wynagrodzenia podwyższane były przede wszystkim w firmach przemysłowych (50%) i zajmujących się pośrednictwem finansowym (51%). Najrzadziej podwyżki wprowadzono w firmach sektora transportu i gospodarki magazynowej (15%).

Agnieszka Bulik wyjaśnia, że: „Pracodawcy najprawdopodobniej zareagowali na presję płacową, jaka narastała wśród pracowników po długim okresie około-kryzysowego zamrożenia pensji. Z naszego badania wynika jednak, że tak częste zwiększanie wynagrodzeń raczej nie będzie kontynuowane w kolejnych miesiącach - niemal trzy na cztery badane przedsiębiorstwa nie planują w tym obszarze żadnych zmian. Wzrost pensji brany jest pod uwagę w więcej niż co piątym badanym przedsiębiorstwie.”

Po niepokojach pierwszego kwartału roku, nastroje przedsiębiorców znacznie się poprawiły. Częściej niż dotychczas pracodawcy przewidują, że w ciągu najbliższych sześciu miesięcy odnotowany zostanie wzrost gospodarczy (24% w lutym 2011 r. vs. 31% w maju 2011 r.). Równocześnie niemal dwukrotnie zmniejszyła się grupa przedstawicieli badanych firm, spodziewających się recesji (20% w lutym 2011 r. vs. 11% w maju 2011 r.).

W mijającym półroczu niemal połowa badanych przedsiębiorstw nie zmieniła poziomu zatrudnienia (49%). W co piątym badanym przedsiębiorstwie miała jednak miejsce jednak redukcja liczby etatów.

„Perspektywy drugiej części roku są zdecydowanie bardziej spokojne. W grupie badanych pracodawców aż 61% deklaruje, że zatrudnienie w ich firmach nie ulegnie zmianie, a niemal co czwarta firma zakłada zwiększenie zatrudnienia.” – zaznacza Agnieszka Bulik.

W co czwartej badanej firmie planowane jest zatrudnienie nowych pracowników w działach produkcyjnych (26%). W drugiej kolejności firmy zatrudniać chcą pracowników sprzedaży (16%). Pracowników produkcyjnych zatrudnić planują przede wszystkim firmy przemysłowe (50%). Pracownicy sprzedaży będą poszukiwani przede wszystkim przez duże firmy (23%) oraz przedsiębiorstwa zajmujące się handlem i naprawami (33%).

Randstad Sp. z o. o.

praca w niemczechzatrudnieniepraca za granicą

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.