Zakładanie działalności gospodarczej przez bank – co musisz wiedzieć?

Dobry pomysł na działalność gospodarczą to pierwszy krok na drodze do własnego biznesu. Kolejnym etapem jest założenie własnej firmy. Możesz zrobić to wygodnie online – na stronach rządowych lub przez bankowość internetową. W tym artykule podpowiadamy, jak założyć firmę przez internet.

Źródło zdjęć: © materiały partnera

01.01.2024 | aktual.: 05.01.2024 10:38

Czego potrzebujesz, aby założyć firmę przez internet

Możesz łatwo założyć działalność gospodarczą przez internet – na stronie biznes.gov.pl oraz portalu CEIDG. Sama procedura jest intuicyjna i prosta. Na każdym kroku możesz też liczyć na wsparcie urzędników. Alternatywą jest założenie firmy online za pośrednictwem banku. W takim przypadku jednocześnie otworzysz konto firmowe i działalność.

Proces różni się w zależności od wybranego banku. Przykład znajdziesz na stronie https://www.santander.pl/firmy/konta/zaloz-firme. Formalności są tutaj okrojone do niezbędnego minimum. W jednym wniosku zakładasz firmę, konto i Profil Zaufany. Wszystko zrobisz bez wychodzenia z domu – nie musisz odwiedzać oddziału banku.

Zakładanie firmy online – pierwsze kroki

Założenie firmy przez internet, to opcja dostępna dla każdego, kto ma:

  • skończone 18 lat,
  • polskie obywatelstwo,
  • stały adres zamieszkania w Polsce,
  • ważny dowód osobisty,
  • dostęp do bankowości elektronicznej,
  • pełną zdolność do czynności prawnych.

Przebieg procesu wygląda następująco:

  • Krok pierwszy

Wypełnij wniosek na stronie banku. Pamiętaj, że banki zazwyczaj oferują bezpłatną konsultację z ekspertem, który pomoże uzupełnić dane.

  • Krok drugi

Podpisz wniosek przy użyciu Profilu Zaufanego. Jeśli go nie masz, założysz go podczas składania wniosku. Gdy podpiszesz wniosek, bank przekazuje dokument do CEIDG.

  • Krok trzeci

Gdy CEIDG organ potwierdzi rejestrację firmy, otrzymasz informację SMS-em i mailem. Warto pamiętać, że zakładanie firmy online jest bezpłatne, a rzekome wezwania do zapłaty mogą być próbami oszustwa.

  • Krok czwarty

Gdy rejestracja działalności gospodarczej będzie potwierdzona, otrzymasz dostęp do konta firmowego.

Formalności niezbędne, aby założyć działalność przez bank

Podczas rejestracji w CEIDG będziesz przechodzić kolejne etapy zakładania firmy przez internet. W powiadomieniu z CEIDG firma otrzyma swój NIP, a zakładane w tym samym czasie konto firmowe zostanie uruchomione. Dodatkowo GUS nada firmie numer REGON, który służy wyłącznie do celów statystycznych.

Przy składaniu wniosku CEIDG-1 wybierzesz też formę opodatkowania.

Dostępne formy to:

  • skala podatkowa (zasady ogólne),
  • podatek liniowy,
  • karta podatkowa,
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zaliczki podatkowe możesz wpłacać co miesiąc lub co kwartał. Trzeba też ustalić właściwy dla miejsca zamieszkania urząd skarbowy. Określisz również sposób prowadzenia księgowości. Możeszs wybrać pełną lub uproszczoną i zdecydować, czy poprowadzisz ją samodzielnie, zatrudnisz księgowego lub zlecisz tę pracę biuru rachunkowemu.

Jakich danych potrzebujesz, aby założyć firmę przez internet

Gdy składasz wniosek o założenie firmy przez bank, potrzebnych będzie jeszcze kilka informacji. To przede wszystkim nazwa firmy. Trzeba zgłosić nazwę, która zawiera imię i nazwisko właściciela. Warto wskazać w niej profil działalności, ale może być też oryginalna i nietypowa. We wniosku można wskazać też nazwę skróconą, która pojawi się na szyldzie czy na wizytówkach.

Potrzebne są też dane kontaktowe: e-mail, numer telefonu, adres korespondencyjny i adres wykonywania działalności. Podasz też jeden lub kilka kodów PKD. Wskazują one deklarowany zakres działań firmy. Ostatnią informacją potrzebną we wniosku jest data rozpoczęcia działalności.

Zakładanie firmy online to wygodne rozwiązanie. Za pomocą jednego formularza w bankowości elektronicznej można ograniczyć formalności do minimum, bez wychodzenia z domu.

Wybrane dla Ciebie