Zakupy na grilla. Taniej w Lidlu czy w Biedronce?
Przed długim weekendem wielu Polaków będzie zaopatrywać się w "zestawy na grilla". Gdzie lepiej pójść po piwo i kiełbasę, a gdzie po tacki i węgiel drzewny? Okazuje się, że największe dyskonty mają praktycznie takie same ceny - różnica między Lidlem a Biedronką wynosi niecałe 3 zł. Sieci nadal toczą wojnę między sobą, a korzysta kupujący taniej klient.
14.06.2017 | aktual.: 14.06.2017 17:30
Badanie przeprowadził instytut ABR Sesta. Do porównania wziął 18 najpopularniejszych produktów grillowych. Wśród nich znalazły się m. in. karkówka, kiełbasa, pomidory, ketchup, tacki na grilla, Coca-Cola, czteropak piwa czy podpałka.
- Przed zeszłoroczną majówką koszyk grillowy Biedronki kosztował 75,04 zł, a Lidla – 84,65 zł. Wówczas różnica sięgała ok. 10 zł. Tym razem dysproporcja wyniosła niecałe 3 zł, mimo tego że porównaliśmy ze sobą o 6 produktów więcej, niż w poprzednim sezonie grillowym - mówi Sebastian Starzyński, prezes instytutu badawczego ABR Sesta.
Różnicę da się zauważyć także w gazetkach promocyjnych obu sieci. Biedronka znacznie mocniej reklamuje produkty spożywcze na grilla. Lidl tymczasem postawił na artykuły niespożywcze - talerzyki, tacki czy sztućce jednorazowe.
A które gazetki Polacy czytają chętniej? Zobacz:
Aż jedna trzecia porównanych produktów kosztuje tyle samo w obu dyskontach (lub różnice są znikome). Mowa tu o pomidorach, chlebie, piwie, węglu, karkówce czy Coca-Coli.
Po pozostałe produkty lepiej wybrać się do określonego sklepu. W Biedronce tańsza jest kiełbasa śląska, kaszanka czy musztarda. Ponadto opłaca się również kupić w niej ketchup, podpałkę oraz tacki na grilla. Z kolei Lidl ma lepsze ceny kiełbasy podwawelskiej, udka z kurczaka, przypraw do grilla oraz soku pomarańczowego.
- Sieci handlowe dobrze wiedzą o tym, że artykuły często kupowane przez klientów, budują ich wizerunek cenowy. Konsumenci najlepiej pamiętają ich koszt i na tej podstawie wyrabiają sobie opinię na temat danego sklepu. Z kolei, rzadko nabywane towary służą sieciom do realizacji większej marży - tłumaczy Sebastian Starzyński.
Podobnie ma się rzecz z z mięsem - rozbieżność między sklepami w przypadku kiełbasy czy kaszanki sięga nawet 30 proc. Finalnie jednak zakupy na grilla będą kosztować niemal tyle samo. W Biedronce za 18 produktów zapłacimy 94,40, a w Lidlu - 97,25 zł.
Badanie zostało wykonane przez agentów TakeTask, na zlecenie instytutu badawczego ABR SESTA w dniach 10-11.06.2017 roku w sklepach w Warszawie, we Wrocławiu i w Jaworze.