Koniec wojny cenowej? Oto co stało się z cenami w Lidlu i Biedronce
W czerwcu zakupy były dla Polaków średnio tańsze niż miesiąc temu, jak i w porównaniu z ubiegłym rokiem. Ceny nie spadły jednak we wszystkich marketach. Biorąc za punkt odniesienia maj 2024 r. liderem wzrostów została Biedronka. Natomiast w ujęciu rok do roku ceny produktów najszybciej poszły w górę w Lidlu.
Badanie ASM Sales Force Agency wykazało, że średnia cena koszyka zakupowego w czerwcu tego roku spadła o 0,35 proc. w porównaniu z majem 2024 r. W raporcie dodano, że spadek cen odnotowano w 7 z 13 badanych sieci sklepów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowa wizytówka Łodzi? W majówkę były tłumy. Ludzie zaskoczeni cenami
ASM Sales Force Agency podała, że największy wzrost (o 4,46 proc.) średniej ceny koszyka zakupowego w porównaniu z majem miał miejsce w sieci Biedronka, natomiast największy spadek w sklepach Auchan (o 5,50 proc.). W siedmiu sieciach sprzedaży ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.
Wzrost cen także w Lidlu
Nieco inaczej statystyki wyglądają w ujęciu rocznym. Porównując czerwiec 2024 r. do czerwca 2023 r. największy wzrost cen odnotowano w sieci Lidl, gdzie cena koszyka zakupowego wzrosła o 67,10 zł (o 26,61 proc. więcej r/r). Spadek cen zaobserwowano z kolei w siedmiu sieciach m.in. w Netto (o 5,28 proc.), E.Leclerc (o 4,88 proc.) i Auchan (o 3,88 proc.).
"Po raz pierwszy od dawna podstawowe produkty spożywcze w zestawieniu ASM Sales Force Agency były nieco tańsze zarówno w porównaniu do zeszłego miesiąca jak i do wskaźników przed rokiem. Klienci sklepów we własnych portfelach odczuli, że inflacja rośnie na niższym niż dotąd poziomie. (...) W czerwcu w porównaniu do zeszłego roku spadek odnotowaliśmy w przypadku produktów tłuszczowych, w mięsach, rybach i nabiale" - wskazał Kamil Kruk z ASM Sales Force Agency.
Kruk dodał, że tradycyjnie dla miesięcy letnich, drożały napoje, piwo i produkty sypkie. Zwrócił uwagę, że w najbliższych tygodniach handlowcy będą prowadzić letnie promocje na wybrane grupy produktów, a z powodu wielu upalnych dni, trzeba spodziewać się, że ceny napojów będą utrzymywać się na wyższym poziomie.
Co tanieje najszybciej?
Jak wynika z opracowania produkty tłuszczowe staniały w ujęciu rocznym o 21,03 proc., mięso, wędliny i ryby o 5,22 proc., chemia domowa i kosmetyki o 4,78 proc., a nabiał o 4,48 proc. Wzrost cen napojów wyniósł z kolei 18,88 proc., produktów sypkich o 5,51 proc., a używek i piwa o 2,11 proc.
W badaniu i raporcie "Koszyk Zakupowy" przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii, tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne. Przebadano ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce.