Zbiory praw konsumenta gazu i energii elektrycznej już dostępne

Urząd Regulacji Energetyki udostępnił w czwartek zbiory praw konsumenta energii elektrycznej i gazu, przygotowane wspólnie z UOKiK. Jednocześnie ruszyła akcja informacyjna, mająca podnieść poziom wiedzy konsumentów o rynku energii.

Zbiory praw konsumenta gazu i energii elektrycznej już dostępne
Źródło zdjęć: © AFP | Philippe Huguen

17.04.2014 | aktual.: 17.04.2014 17:31

Zbiór Praw Konsumenta Energii Elektrycznej oraz Zbiór Praw Konsumenta Paliw Gazowych - na mocy nowelizacji Prawa energetycznego z 2013 r. - muszą być dostarczone odbiorcom w gospodarstwach domowych przez sprzedawców prądu i gazu. Muszą oni też zapewnić publiczny dostęp do tych zbiorów.

- Akcja informacyjna, którą rozpoczynamy, ma budować świadomość klientów. Zwiększenie świadomości i wiedzy odbiorców, łatwiejszy dostęp do informacji o swoich prawach oraz edukacja konsumentów wywierają presję na sprzedawców. W efekcie sprzedawcy muszą zapewnić odpowiednie standardy obsługi świadomych swoich praw konsumentów - podkreślił wiceprezes URE Maciej Bando podczas spotkania inicjującego akcję.

Zbiory dostępne w formie broszurek i na stronach internetowych URE - w zakładce Poradnik Odbiorcy (http://www.ure.gov.pl/pl/poradnik-odbiorcy/zbior-praw-konsumenta/5606,Zbior-praw-konsumenta.html) oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu - stanowią kompendium wiedzy dla odbiorców energii elektrycznej i gazu w gospodarstwach domowych. Zawierają praktyczne informacje dotyczące zarówno praw odbiorców, jak również funkcjonowania rynku oraz sprzedaży i dostawy.

W zbiorach znajdują się m.in. źródła, w których konsument może zdobyć informacje, kwestie przyłączenia do sieci, zawierania i rozwiązywanie umów oraz ich elementy. Są szczegóły dotyczące faktur i ich korygowania, płatności, taryf, zasad rozliczeń, składania reklamacji. W zbiorach zawarto informacje o prawie wyboru sprzedawcy, opisano też odkryte nieuczciwe praktyki rynkowe.

W upowszechnianiu tych informacji z URE będą współpracować organizacje konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Zbiory Praw Konsumentów są z pewnością narzędziami ułatwiającymi poruszanie się odbiorcom po niełatwym rynku energii i gazu - oceniła prezes Stowarzyszenia Konsumentów Polskich Grażyna Rokicka.

Jak dodał prezes Federacji Konsumentów Kamil Pluskwa-Dąbrowski, niektórym energia elektryczna wciąż nie kojarzy się z produktem dostępnym na wolnym konkurencyjnym rynku. - Konsument energii często jeszcze przyjmuje rolę petenta. Tak zdecydowanie być nie powinno - zauważył.

Źródło artykułu:PAP
prądklientprawa konsumentów
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)