Zelmer chce mieć w '12 co najmniej 10‑proc. CAGR przychodów i 10‑proc. rentowność EBITDA (opis)
21.03. Warszawa (PAP) - Zelmer oczekuje, że w tym roku pokaże, zgodnie ze swoją strategią, co najmniej 10-proc. średnioroczny wzrost przychodów ze sprzedaży i minimum 10-proc....
21.03.2012 | aktual.: 21.03.2012 12:08
21.03. Warszawa (PAP) - Zelmer oczekuje, że w tym roku pokaże, zgodnie ze swoją strategią, co najmniej 10-proc. średnioroczny wzrost przychodów ze sprzedaży i minimum 10-proc. rentowność EBITDA - poinformował na konferencji prezes spółki, Janusz Płocica. Eksport w 2012 r. ma stanowić ponad 50 proc. przychodów i w kolejnych latach sukcesywnie będzie się zwiększał.
"Zgodnie z założeniami naszej strategii Zelmer PROfit 2013 chcemy pokazać w tym roku średnioroczny wzrost przychodów o co najmniej 10 proc. i poziom rentowności EBITDA na tych przychodach na poziomie co najmniej 10 proc." - powiedział dziennikarzom na konferencji Płocica.
Dodał, że podobnie jak w roku ubiegłym, eksport będzie stanowił ponad połowę przychodów.
"Zakładamy, że wszystkie rynki, na których działamy, będą rosły, jednak w przypadku Polski to nie będą takie wzrosty, jak na rynkach wschodnich. W kraju rynek urośnie jednocyfrowo, a w przypadku Rosji, czy Ukrainy - dwucyfrowo. Dlatego udział eksportu w naszych przychodach sukcesywnie będzie się zwiększał i w tym roku będzie większy niż 50 proc." - skomentował prezes.
"Obecnie połowa popytu w regionie skupia się w Rosji, około 1/4 w Polsce i 1/4 w pozostałych krajach. Jeśli chcemy zwiększać naszą pozycję rynkową, musimy dążyć także do takiej struktury naszych przychodów i właśnie w tę stronę będziemy zmierzać" - powiedział.
Płocica poinformował, że spółka planuje wejść w tym roku także na nowe rynki wschodnie, jak Kazachstan, czy Uzbekistan.
W 2011 roku sprzedaż na rynku krajowym stanowiła 48 proc. przychodów Zelmera wobec 53 proc. w roku 2010. Sprzedaż na rynku rosyjskim wzrosła do 19 proc. udziału w przychodach z 18 proc. rok wcześniej, a na rynku ukraińskim do 17 proc. z 10 proc. przed rokiem. W regionie South spółka zrealizowała 3 proc. całkowitej sprzedaży wobec 2 proc. w roku 2010.
Zelmer poinformował również, że przychody w Polsce w 2011 roku zmniejszyły się rdr o 3,2 proc. do 325,3 mln zł, sprzedaż w Rosji wzrosła o 13,3 proc. do 127,8 mln zł, na Ukrainie zwiększyła się o niemal 70 proc. do 113,5 mln zł, a w krajach regionu South wzrosła o prawie 77 proc. do 18,2 mln zł.
Prezes Zelmera poinformował, że spółka chce utrzymać strukturę geograficzną wydatków marketingowych z roku ubiegłego, gdzie ok. 53 proc. środków skierowano na rynki wschodnie, ok. 38 proc. na rynek krajowy, a 9 proc. na pozostałe rynki. Budżet na działania marketingowe wyniósł wówczas ok. 35 mln zł.
"Wydatki marketingowe w tym roku będą rosły co najmniej tak samo jak przychody" - dodał prezes.
Spółka zamierza w 2012 roku zwiększyć swoją aktywność w obszarze rozwoju portfolio produktowego. Zelmer szacuje, że jego oferta poszerzy się o ponad 50 nowych produktów.
"W tym roku mocno odświeżymy naszą ofertę poprzez unowocześnienie dotychczasowych produktów, jak i wprowadzenie nowych. Zgodnie ze strategią skupimy się na drobnym sprzęcie AGD" - powiedział Płocica.
Zelmer zanotował w 2011 roku 675 mln zł przychodów ze sprzedaży wobec 640 mln zł rok wcześniej (wzrost o 5,5 proc.). Zysk operacyjny spadł rdr o 12,8 proc. do 42,9 mln zł z 49,2 mln zł. Zysk netto w porównaniu z rokiem 2010 wzrósł o 27,8 proc. do 48,3 mln zł. (PAP)
jow/ ana/