Złe prognozy dla wiatraków

Wciąż nie usunięto przeszkód w rozwoju energetyki wiatrowej. Jednak PSE Operator określił już warunki przyłączenia do sieci farm wiatrowych o większej mocy, niż prognozuje rząd w roku 2020.

Złe prognozy dla wiatraków
Źródło zdjęć: © Nowy Przemysł

W opublikowanym w grudniu 2009 r. raporcie Europejskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (EWEA) "Pure Power" przedstawiono analizę dotychczasowego rozwoju energetyki wiatrowej w Unii Europejskiej oraz zaktualizowane scenariusze rozwoju tego sektora do roku 2020 i 2030. Według autorów raportu, energetyka wiatrowa na lądzie jest najtańszą z dostępnych technologii OZE.

Dla każdego kraju członkowskiego raport EWEA prezentuje wyniki dwóch scenariuszy: niskiego i wysokiego. Scenariusz niskiego rozwoju opiera się na konserwatywnym podejściu EWEA, w którym celem na 2020 rok jest osiągnięcie poziomu 230 GW zainstalowanej mocy w energetyce wiatrowej w całej UE i produkcji na poziomie 580 TWh. Scenariusz wysoki zakłada znacznie wyższy udział niż poziom 12 proc. w roku 2020 wskazywany przez Komisję Europejską.

Przez EWEA Polska uważana jest za kraj z bardzo dużymi możliwościami rozwoju w obszarze energetyki wiatrowej (zob. tabelka). W scenariuszu wysokim została umiejscowiona w grupie krajów razem z Francją i Włochami, gdzie przewidywana roczna instalacja mocy przekroczy 1 tys. MW, ale będzie niższa niż 2 tys. MW. Do grupy charakteryzującej się największym przyrostem mocy (od 2 tys. do 3 tys. MW) należą Niemcy, Hiszpania i Anglia.

W "Polityce energetycznej Polski do 2030 roku" zaplanowano udział energetyki wiatrowej w pokryciu zapotrzebowania energii elektrycznej na poziomie 17 793,9 GWh w 2030 r. PSE Operator biorąc pod uwagę średnioroczne wykorzystanie farm wiatrowych na poziomie powyżej 2 tys. godzin, szacuje wymaganą moc farm wiatrowych w 2020 r. na poziomie ok. 6 tys. MW, a w 2030 r. ok. 8 tys. MW.

Rozwój energetyki wiatrowej wciąż jest u nas blokowany przez wiele czynników. Realizacja projektu inwestycyjnego w Polsce wynosi przeciętnie od 4 do 7 lat. Z raportu "Energetyka wiatrowa w Polsce", przygotowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych, kancelarię prawną Domański, Zakrzewski, Palinka oraz firmę doradczą TPA Horwath, wynika, że sam okres przygotowania projektu do momentu rozpoczęcia prac budowlanych może wynosić od roku do pięciu lat, przy czym dolna granica tego przedziału dotyczy projektów o małej mocy.

Wśród najważniejszych barier w rozwoju energetyki wiatrowej raport ukazuje m.in. trudne warunki przyłączeniowe i mechanizm zaliczkowy, wymogi związane z ochroną środowiska, ograniczenia infrastrukturalne (w tym zły stan sieci przesyłowej i dystrybucyjnej), przewlekłość procedur, rozdrobnienie źródeł wytwórczych i podatek od nieruchomości.

W raporcie zwrócono uwagę, że jeszcze niedawno poważną barierą był brak sprzętu do farm wiatrowych - czas oczekiwania na turbiny wiatrowe wynosił nawet dwa lata. Dziś w wyniku kryzysu finansowego znacząco się skrócił; dla wielu inwestorów przestał być problemem. Ułatwienia w rozwoju energetyki wiatrowej miała przynieść nowelizacja ustawy Prawo energetyczne, przyjęta przez Senat w grudniu 2009 r. Zdaniem środowiska energetyków wiatrowych, nowelizacja nie wnosi jednak nic istotnego.

- Korekty w ustawie Prawo energetyczne w żaden sposób nie ożywią rynku energetyki wiatrowej, ponieważ nie są pełne. Jestem ciekaw, jak minister Joanna Strzelec-Łobodzińska i dyrektor Henryk Majchrzak za ok. 6-12 miesięcy od momentu wejścia tych zmian w życie będą tłumaczyli fakt, że zmiany przepisów niczego nie zmieniły. Dziś twierdzą, że teraz nie ma żadnych barier w rozwoju energetyki wiatrowej i jest super. To nieprawda - uważa Jarosław Mroczek, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW).

Zdaniem Mroczka, aby sektor energetyki wiatrowej w Polsce mógł się rozwijać, trzeba zrobić dwie rzeczy: mieć wśród polityków ludzi, którzy tego chcą. Drugi warunek - zmiana systemu musi być kompletna, żeby rzeczywiście tworzyła warunki do rozwoju sektora.

W ocenie PSEW wciąż nie rozwiązano kwestii podstawowej, czyli niemożności przyłączenia źródła do sieci ze względu na wadliwą procedurę wydawania warunków przyłączenia. Zdaniem Jarosława Mroczka, w tej kwestii poza dołożeniem nowej bariery w Prawie energetycznym, czyli obowiązku wnoszenia zaliczki na poczet opłaty za przyłączenie do sieci oraz udokumentowania możliwości budowy źródła energii, niewiele się zmienia. Prezes Mroczek wskazuje, że transparentność procesu wydawania zezwoleń stoi pod dużym znakiem zapytania, ponieważ nie zostało precyzyjnie opisane, jak ma wyglądać procedura. W ocenie PSEW, warunki przyłączenia powinny być tylko informacją, a zobowiązaniem prawnym powinna być umowa przyłączeniowa.

Inaczej nowelizację Prawa energetycznego postrzega PSE Operator, zdaniem którego wprowadzone w ustawie rozwiązania pozwolą na weryfikację deklarowanych przez potencjalnych inwestorów zamierzeń inwestycyjnych w obszarze rozwoju energetyki wiatrowej i przyspieszą realizację projektów. Według Operatora, decydujące mogą się okazać wymagania odnośnie konieczności umieszczenia inwestycji w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz ponoszenia opłat zaliczkowych przez deweloperów.

Jarosław Mroczek widzi w działaniach PSE Operator jedną z przeszkód w rozwoju energetyki wiatrowej. Zdaniem prezesa PSEW, Stefania Kasprzyk, prezes PSE Operator, wydała decyzję, aby nie realizować żadnych nowych przyłączeń i z nikim nie uzgadniać warunków przyłączeń. Uzasadnieniem tego ma być bardzo duża liczba wniosków o wydanie warunków przyłączeń i obawa o zdolność funkcjonowania Krajowego Systemu Elektroenergetycznego (KSE). PSE Operator odpowiada, że zwrócił się do Ministerstwa Gospodarki z informacją na temat zagrożeń wynikających z nieproporcjonalnego do możliwości KSE i zapotrzebowania na energię elektryczną, rozwoju energetyki wiatrowej w kraju.

PSE Operator uzgodnił i określił już warunki przyłączenia farm wiatrowych do sieci elektroenergetycznej na obszarze całego KSE w wysokości mocy przyłączeniowej około 12 140 MW oraz uzgodnił i określił zakres oraz warunki wykonania ekspertyz wpływu przyłączenia farm wiatrowych na KSE w wysokości mocy przyłączeniowej około 53 580 MW. Łącznie w skali kraju daje to już obecnie moc większą od wymagań stawianych przed Polską w roku 2030. Przyłączenie tak dużej mocy pochodzącej z farm wiatrowych może jednak, zdaniem PSE Operator, powodować konieczność utrzymania odpowiednich rezerw regulacyjnych. Niezbędna staje się również instalacja interwencyjnych jednostek wytwórczych, np. gazowych w celu buforowania pogodowych zmian generacji wiatrowej.

Dariusz Ciepiela
Nowy Przemysł

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.