Źródła: emisja obligacji PKP PLK planowana na jesień

W październiku PKP PLK ma wyemitować obligacje, z których wpływy mają zastąpić obciętą przez rząd dotację - dowiedziała się PAP ze źródeł zbliżonych do władz spółki. W związku z nowelą budżetu na ten rok kolej dostanie ok. 1 mld zł mniej niż planowano.

Źródła: emisja obligacji PKP PLK planowana na jesień
Źródło zdjęć: © WP.PL | Przemysław Jach

21.08.2013 | aktual.: 22.08.2013 08:01

Zmniejszenie dotacji o 1 mld zł to efekt przeprowadzonych przez rząd oszczędności w resortach. Najwięcej cięć, na kwotę ponad 3 mld zł, przypadło na ministerstwo obrony. Resort transportu z oszczędnościami rzędu 1 mld zł jest drugi w kolejności. Prawie całą tę kwotę oszczędzono na kolejarzach. Jak można wyczytać w ocenie skutków regulacji dołączonej do projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej, ograniczenie nakładów z budżetu na infrastrukturę transportową wyniesie 1,2 mld zł. Z tego 1 mld zł przypada na inwestycje w transporcie kolejowym, a wydatki administracyjne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zmniejszono o 2 mln zł.

Rząd założył, że pieniądze, które PKP PLK otrzymywała z budżetu na inwestycje, teraz znajdzie sama - emitując obligacje.

Spółka nie wypowiada się oficjalnie na temat terminu ani wartości planowanej emisji. - Szczegóły tego rozwiązania są dopracowywane - powiedział PAP rzecznik spółki Robert Kuczyński. Informacji na ten temat nie udziela też ministerstwo transportu.

Jednak - jak ustaliła PAP w źródłach zbliżonych do władz przedsiębiorstwa - emisja planowana jest na październik. Kolejarzom zależy na czasie, ponieważ są w trakcie realizacji inwestycji z funduszy unijnych, która i bez zawirowań w finansowaniu idzie opornie. Z informacji udostępnionych PAP przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wynika, że z 20,3 mld zł, jakie kolejarze mogą wykorzystać z funduszy unijnych na lata 2007-13, rozdysponowano 12,3 mld zł, czyli ok. 60 proc. Kolejarze wydali do tej pory 2,7 mld zł, z czego Bruksela zwróciła ok. 2,14 mld zł.

PKP PLK zapewnia, że zmiany dotyczące dotacji nie ograniczą skali inwestycji kolejowych. - Zmiana źródeł finansowania nie wpłynie na zakres prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe inwestycji - powiedział Kuczyński.

Podobne zapewnienia można wyczytać w uzasadnieniu projektu nowelizacji ustawy okołobudżetowej. "Zmiany te nie spowodują zmniejszenia całkowitych nakładów na inwestycje infrastrukturalne w transporcie kolejowym, ani ograniczenia zakresu zaplanowanych robót (...). W roku 2013 na finansowanie zadań związanych z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem infrastrukturą transportu lądowego, finansowaną lub dofinansowaną przez ministra właściwego do spraw transportu zaplanowano łącznie kwotę 4 mld 750 mln 905 tys. zł" - czytamy w dokumencie.

Agata Kalińska

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)