ZUS obliczy kapitał początkowy także po 2006 r.

ZUS zapewnia, że obliczy kapitał
początkowy, który jest podstawą do ustalania przyszłej emerytury,
także po 2006 r. Osoby, które jeszcze nie skompletowały wszystkich
dokumentów do wniosku o obliczenie kapitału początkowego, mogą
złożyć wniosek w dowolnym dla siebie terminie, nawet po 2006 roku -
poinformował ZUS w przesłanym PAP komunikacie.

ZUS obliczy kapitał początkowy także po 2006 r.
Źródło zdjęć: © WP.PL

12.12.2006 | aktual.: 12.12.2006 11:36

Jak wyjaśnia ZUS, jest on zobowiązany przyjąć i rozpatrzyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego w każdym czasie, a więc także w roku 2007 oraz w latach następnych - analogicznie jak w przypadku wniosku o emeryturę i rentę.

ZUS ma obowiązek ustalenia kapitału początkowego na wniosek ubezpieczonego w każdym czasie, ponieważ kapitał początkowy jako podstawa do ustalenia przyszłej emerytury jest prawem nabytym ubezpieczonego.

ZUS wyjaśnia, że wynikający z ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych obowiązek skompletowania dla zatrudnionych pracowników dokumentacji umożliwiającej ustalenie kapitału początkowego i przesłanie tej dokumentacji na żądanie organu rentowego w terminie do 31 grudnia 2006 r., "ma charakter wyłącznie organizacyjny i określony został w celu ułatwienia ubezpieczonym kompletowania dokumentacji".

Po 31 grudnia 2006 r. ubezpieczony, który do tego dnia nie złoży wniosku o ustalenia kapitału początkowego, będzie mógł sam przesłać potrzebne dokumenty do ZUS właściwego ze względu na miejsce zameldowania.

Jak przypomina ZUS, pracodawcy są zobowiązani do wydania - w każdym czasie - pracownikom oraz byłym pracownikom lub organowi rentowemu zaświadczeń, w tym m.in. zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7.

ZUS radzi, aby ubezpieczeni nie czekali ze złożeniem wniosku o ustalenie kapitału początkowego do osiągnięcia wieku emerytalnego.

"Wiele zakładów pracy jest likwidowanych lub przekształcanych, jeśli więc ubezpieczeni będą czekali ze złożeniem dokumentacji niezbędnej do ustalenia kapitału początkowego do czasu osiągnięcia przez nich wieku emerytalnego, mogą mieć trudności z uzyskaniem dokumentów z nieistniejących już wówczas zakładów pracy (szczególnie zaświadczeń o wysokości zarobków)
i odnalezieniem miejsca ich przechowywania" - przestrzega ZUS.

Źródło artykułu:PAP
zusdokumentyemerytury
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)