Trwa ładowanie...
drwid5u
rząd
25-03-2014 15:58

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

drwid5u
drwid5u

25.03. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów,

- założenia do projektu ustawy o zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi,

drwid5u

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - Etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój".

Zaakceptowała koncepcję programową udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie w Republice Włoskiej; "Wyżywienie planety, energia dla życia", 1 maja - 31 października 2015 r.

Podczas obrad zaprezentowano projekt ustawy, który umożliwi szybkie dochodzenie wysokości świadczenia pielęgnacyjnego do poziomu płacy minimalnej. Zawiera on rozwiązania zakładające, że od 1 maja 2014 r. rodzice dziecka niepełnosprawnego otrzymają 1 000 zł miesięcznie (netto), od stycznia 2015 r. będzie to 1 200 zł (netto), natomiast od początku 2016 r. świadczenie wyniesie 1 300 zł (netto). Rząd przekaże ten projekt parlamentarzystom, aby w ten sposób przyspieszyć uchwalenie tej ustawy.

drwid5u

Rada Ministrów omówiła aktualną sytuację na Ukrainie. Dyskutowano o aktywności i zaangażowaniu Polski w rozwiązanie ukraińskiego kryzysu.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Opiekunowie osób niepełnosprawnych, którzy 1 lipca 2013 r. utracili prawo do świadczeń pielęgnacyjnych, na podstawie przepisów znowelizowanej ustawy o świadczeniach rodzinnych - otrzymają zwrot zasiłków. Będą one wypłacane wraz ustawowymi odsetkami. Rozwiązanie to obejmie 117 tys. opiekunów osób niepełnosprawnych.

drwid5u

Zasiłek dla opiekuna, w wysokości 520 zł miesięcznie, będzie przysługiwał za okres od 1 lipca 2013 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia ustawy w życie. Na wypłatę mogą liczyć osoby, które spełniały warunki do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego, określone w ustawie o świadczeniach rodzinnych obowiązującej 31 grudnia 2012 r. Zasiłek będzie również przysługiwał po wejściu ustawy w życie, jeśli opiekun spełnia warunki do otrzymania świadczenia pielęgnacyjnego, które są wskazane w przepisach ustawy o świadczeniach rodzinnych w brzmieniu obowiązującym 31 grudnia 2012 r.

Zasiłek dla opiekuna będzie przyznawany na wniosek, który może być złożony nie później niż w terminie 4 miesięcy od dnia wejścia ustawy w życie. Jednocześnie organ, który wypłacał świadczenie pielęgnacyjne do 30 czerwca 2013 r., tj. wójt, burmistrz lub prezydent miasta, będzie musiał - w ciągu 14 dni od wejścia w życie tej regulacji - poinformować osoby, którym prawo do świadczeń pielęgnacyjnych wygasło, o możliwości złożenia wniosku o przyznanie zasiłku.

Prawo do zasiłku dla opiekuna będzie ustalane na czas nieokreślony w przypadku, gdy podopieczny ma wydane orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności na czas nieokreślony. Jeśli dana osoba posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności wydane na czas określony, to zasiłek będzie przyznany na taki sam okres.

drwid5u

Rozwiązanie to realizuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 5 grudnia 2013 r., który zakwestionował przepisy przejściowe ustawy nowelizującej ustawę o świadczeniach rodzinnych i nakazał przywrócenie stanu zgodnego z konstytucją.

Ustawa ma wejść w życie po 14 dniach od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przedłożone przez ministra finansów.

drwid5u

Nowe regulacje są niezbędne ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy unijnej 2011/61/UE w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI) oraz innych regulacji wspólnotowych.

Rezultatem implementacji dyrektywy ZAFI będzie:

- poprawa pozycji polskich podmiotów prowadzących działalność polegającą na zbieraniu kapitału w celu jego wspólnego inwestowania przez wprowadzenie "jednolitego paszportu"; wprowadzenie takiego paszportu oznacza możliwości świadczenia usług w całej Unii Europejskiej - po uzyskaniu zezwolenia w Polsce;

drwid5u

- pobudzenie alternatywnych względem banków źródeł finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw dzięki umożliwieniu, w sposób zorganizowany, nowym podmiotom finansowania takich firm, a także dzięki lepszemu uregulowaniu funkcjonowania już działających funduszy finansujących MŚP;

- poszerzenie oferty inwestycyjnej na krajowym rynku kapitałowym przez wprowadzenie nowego produktu o standardzie europejskim;

- pobudzenie konkurencji na krajowym rynku kapitałowym przez możliwość oferowania usług nowym podmiotom (krajowym i zagranicznym).

W efekcie założono osiągnięcie zwiększenia skuteczności działania funduszy inwestycyjnych na krajowym i europejskim rynku usług finansowych.

Proponowane rozwiązania sprzyjają uporządkowaniu krajowego rynku funduszy inwestycyjnych, bo tworzą jednolite zasady prowadzenia działalności polegającej na zbieraniu kapitału w celu jego wspólnego inwestowania, a jednocześnie istotnie nie ingerują w wypracowane w tym zakresie rozwiązania krajowe.

W założeniach przyjęto ponadto:

- uznanie za alternatywny fundusz inwestycyjny (AFI) specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego (SFIO) oraz funduszu inwestycyjnego zamkniętego (FIZ), a także spółek kapitałowych, spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych - o podobnym do SFIO i FIZ profilu działalności;

- określenie warunków i wymogów organizacyjnych prowadzenia działalności przez ZAFI działających na podstawie zezwolenia, w tym obowiązku opracowania polityki wynagrodzeń, zapobiegania występowaniu konfliktów interesów i ochrony informacji oraz zarządzania ryzykiem;

- wprowadzenia wymogu prowadzenia działalności przez krajowych ZAFI na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, z jednoczesną możliwością wykonywania działalności przez ZAFI, spełniających warunki przewidziane dyrektywą (niska wartość aktywów zarządzanych funduszy), wyłącznie po wpisie do rejestru ZAFI wykonujących działalność bez zezwolenia (wyłączenie to będzie dotyczyć ZAFI będących towarzystwami funduszy inwestycyjnych).


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przedłożone przez ministra gospodarki.

W dokumencie zaproponowano:

- określenie przesłanek wnioskowania o wygaszenie zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie

Obecnie obowiązujące przepisy nie regulują precyzyjnie przesłanek i konsekwencji finansowych wygaszenia zezwolenia. Przed kryzysem gospodarczym o wygaszenie występowali przedsiębiorcy, którzy nie rozpoczęli inwestycji albo nie korzystali z pomocy, co było zgodne z intencją tej regulacji. W warunkach spowolnienia gospodarczego, kiedy wiele firm musiało ograniczyć produkcję, a tym samym zatrudnienie, nieprecyzyjność przepisów powodowała, że przedsiębiorcy zagrożeni cofnięciem zezwolenia, występowali o jego wygaszenie, uznając, że uchroni ich to przed zwrotem pobranej pomocy publicznej.

W celu wyeliminowania tego typu działań przewidziano, że możliwość wygaszenia zezwolenia zostanie ustawowo ograniczona do jednej sytuacji. Przedsiębiorca będzie mógł wnioskować o wygaszenie zezwolenia, gdy przed dniem złożenia wniosku nie korzystał ze zwolnienia dochodu od podatku dochodowego.

Przedsiębiorcy, posiadający zezwolenia wydane przed 1 stycznia 2001 r. i zmienione na podstawie znowelizowanej ustawy o SSE, mogą mieć prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości w okresie ważności zezwolenia. W przypadku wygaszenia takiego zezwolenia minister gospodarki będzie przekazywał kopię decyzji do właściwego urzędu gminy.

- wprowadzenie możliwości cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności w strefie na wniosek przedsiębiorcy

Wprowadzenie takiej możliwości jest konieczne w związku z ograniczeniem przesłanek wygaszenia zezwolenia. Może się zdarzyć, że dla przedsiębiorcy, który rozpoczął korzystanie ze zwolnień podatkowych, ale przewiduje, że nie będzie w stanie spełnić zobowiązań, korzystniejszym rozwiązaniem będzie rezygnacja z zezwolenia jeszcze przed upływem terminu spełnienia jego warunków, ponieważ ograniczy to wysokość odsetek od zwracanej pomocy.

- wprowadzenie regulacji dotyczącej procedury zwrotu pomocy publicznej

W celu sprawnego odzyskiwania nienależnie pobranej pomocy publicznej konieczne jest uregulowanie procesu jej zwrotu. Zaproponowane przepisy będą jednoznacznie określać procedurę zwrotu oraz uwarunkowania z tym związane, m.in. wydłużą okres przedawnienia roszczeń podatkowych do 10 lat.

Przedsiębiorcy, posiadający zezwolenia wydane przed 1 stycznia 2001 r. i zmienione na podstawie znowelizowanej ustawy o SSE, mogą mieć prawo do zwolnienia z podatku od nieruchomości w okresie ważności zezwolenia. W przypadku jego cofnięcia minister gospodarki będzie przekazywał kopię decyzji do właściwego urzędu gminy.

- wprowadzenie regulacji dotyczącej przechowywania dokumentacji związanej z udzielaniem pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych udzielanych w strefach.

W związku z wydłużeniem okresu przedawnienia roszczeń wydłuża się analogicznie okres przechowywania dokumentacji.

- wprowadzenie definicji wniosku o udzielenie pomocy publicznej

Dla inwestorów niezwykle istotne jest jednoznaczne określenie, co jest wnioskiem o przyznanie pomocy publicznej dla nowej inwestycji planowanej do realizacji na terenie prywatnym nieobjętym jeszcze strefą. Uznanie, że takim wnioskiem jest dokumentacja potwierdzająca spełnienie tzw. efektu zachęty, pozwoli rozpocząć inwestycję przed wejściem w życie rozporządzenia włączającego teren inwestycji do strefy, i przed uzyskaniem zezwolenia, umożliwiając tym samym dotrzymanie planowanego harmonogramu prac. W sytuacji długotrwałego procesu legislacyjnego dotyczącego zmiany granic strefy, możliwość wcześniejszego przystąpienia do realizacji inwestycji jest oczekiwanym rozwiązaniem.

- wprowadzenie do składu rady nadzorczej spółek zarządzających strefami przedstawiciela ministra finansów w miejsce przedstawiciela wojewody

Za takim rozwiązaniem przemawia przede wszystkim forma pomocy publicznej udzielanej w strefach (zwolnienia podatkowe) i położenie stref na terenie kilku województw oraz fakt, że wojewoda nie odpowiada za rozwój regionalny.

- poszerzenie zakresu działania spółek zarządzających strefami

Zaproponowano rozszerzenie katalogu głównych zadań zarządzających SSE o:

1) prowadzenie współpracy ze szkołami ponadgminazjalnymi i wyższymi w celu dostosowania ich oferty edukacyjnej i programów do potrzeb pracodawców;

2) prowadzenie działań zwiększających potencjał stref do powstawania struktur klastrowych.

- doprecyzowanie pojęcia "pomoc publiczna", tak aby nie było wątpliwości, że pomocą publiczną jest zwolnienie od podatku dochodowego.

- uporządkowanie zasad kontroli przedsiębiorców.

- wprowadzenie jednolitych zasad zmiany zezwolenia, bez względu na datę jego wydania

Od 4 sierpnia 2008 r. zasady zmiany zezwolenia są korzystniejsze od obowiązujących wcześniej, ponieważ dopuszczają obniżenie warunku zatrudnienia o nie więcej niż 20 proc. wielkości bazowej. Okazało się jednak, że w warunkach recesji gospodarczej, regulacja ta stała się niezbędna dla przedsiębiorców posiadającym wcześniej wydane zezwolenia. Zastosowanie jej wobec wszystkich przedsiębiorców strefowych może uchronić wiele firm przed skutkami cofnięcia zezwolenia, tym samym zapewniając im możliwość przetrwania trudnego okresu. Z tego rozwiązania będzie mogła skorzystać grupa firm koreańskich, które zainwestowały w produkcję telewizorów i komponentów ok. 3,5 mld zł i zatrudniły ponad 9 tys. pracowników, a obecnie, z uwagi na kryzys, mają problemy z utrzymaniem zatrudnienia.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Narodowy program przebudowy dróg lokalnych - etap II Bezpieczeństwo - Dostępność - Rozwój", przedłożoną przez ministra administracji i cyfryzacji.

Rząd w październiku 2008 r. przyjął program, który zapewnia samorządom pomoc w przebudowie, budowie lub remontowaniu ważnych odcinków dróg gminnych i powiatowych, tak aby poprawić ich połączenia z siecią dróg wojewódzkich i krajowych, a także zwiększyć bezpieczeństwo ruchu drogowego. W rezultacie lokalne ośrodki gospodarcze stają się bardziej dostępne i intensywniej się rozwijają.

W znowelizowanej uchwale wydatki budżetu państwa na realizację programu w 2014 r. zostają zwiększone o 450 mln zł do 700 mln zł (obecnie jest 250 mln zł). W efekcie na realizację programu w latach 2012-2015 zostanie przeznaczone z budżetu państwa 2.400 mln zł.

Jednocześnie 200 mln zł zostanie przeznaczone na podwyższenie świadczeń pielęgnacyjnych od 1 maja 2014 r.

W wyniku podwyższenia środków na dofinansowanie zadań samorządowych w 2014 r. powstanie ok. 1.680 km dróg (więcej o 1.080 km) Oznacza to, że do końca trwania programu, tj. 2015 r. powstanie ok. 6.080 km dróg lokalnych.

Zmieniona uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


Rada Ministrów przyjęła Koncepcję programową udziału Polski w Wystawie Światowej EXPO 2015 w Mediolanie w Republice Włoskiej, przedłożoną przez ministra gospodarki.

Kolejna Wystawa Światowa EXPO będzie organizowana w Mediolanie pod hasłem "Wyżywienie planety, energia dla życia". Wystawa będzie trwała od maja do października 2015 r.

Wystawa EXPO jest najważniejszą, najbardziej prestiżową imprezą promocyjną na świecie i wyjątkową okazją do wykreowania pozytywnego wizerunku państw w niej uczestniczących.

Zamiarem organizatorów polskiej sekcji EXPO 2015 jest: przyciągnięcie jak największej liczby odwiedzających, pozytywna promocja Polski i polskiej gospodarki oraz wpisanie się ekspozycji w temat przewodni - "Wyżywienie planety, energia dla życia". Polska chce przedstawić się jako aktywny i wartościowy członek Wspólnoty, nastawiony na nowoczesność, a jednocześnie pielęgnujący swoje tradycje.

Nasza obecność na EXPO w Mediolanie to przede wszystkim promocja produktów polskiego sektora rolno-spożywczego oraz towarzysząca jej atrakcyjna i nowoczesna oferta programowa. To także zwiększenie zainteresowania polskimi rozwiązaniami w rolnictwie, w tym rolnictwie ekologicznym, przetwórstwie żywności, biotechnologii i ochronie środowiska.

Organizatorzy zdecydowali, by - wzorem ekspozycji w Szanghaju - w pawilonie polskim przedstawiono szeroką i atrakcyjną ofertę polskich produktów. Pawilon ma być najbardziej włoskim spośród zagranicznych prezentacji na EXPO. Chodzi o wykorzystanie takich elementów polskiej tradycji żywieniowej i kultury, które są najbardziej zbliżone do tradycji włoskich, a więc spotkań rodzinnych i w gronie przyjaciół, którym towarzyszy spożywanie smacznych i zdrowych potraw.

Odwiedzający naszą ekspozycję będą mogli brać udział w pokazach kulinarnych, wspólnym robieniu wędlin czy pieczeniu chleba. Odwołanie się do idei rodziny i uroczystości rodzinnych, wspólnej zabawy, kuchni i potraw będzie z pewnością koncepcją oryginalną, odbiegającą od dotychczasowych stereotypów.

Podczas EXPO 2015 zaplanowano dwa typy wydarzeń: pierwszy - adresowany do szerokiej publiczności, drugi - skierowany do zaproszonych specjalistów. Imprezie towarzyszyć będą wydarzenia kulturalne, np. koncerty, happeningi, wystawy (np. wzornictwo przemysłowe), pokazy polskich filmów. Zaplanowano również ofertę eventową, np. miesiące tematyczne: maj - truskawki, czerwiec - porzeczki, lipiec - jagody, itp. Wśród ofert są także tygodnie tematyczne - chleba, miodu, wędlin, sera.

W dokumencie przedstawiono harmonogram działań związanych z przygotowaniem i realizacją polskiego pawilonu na EXPO 2015 w Mediolanie.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

drwid5u
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
drwid5u