Trwa ładowanie...
d2lnck0
rząd
02-10-2012 15:27

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d2lnck0
d2lnck0

02.10. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi;

d2lnck0

- projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów zaakceptowała założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od towarów i usług.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku tonażowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Projekt nowelizacji ustawy wpisuje się w pakiet działań Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w ramach jednego z projektów kluczowych ministra transportu "Polska Bandera". Zaproponowano przepisy, które zmieniają niektóre zasady korzystania z podatku tonażowego odprowadzanego od dochodów (przychodów) osiąganych przez przedsiębiorców żeglugowych (armatorów), eksploatujących morskie statki handlowe w żegludze międzynarodowej.

d2lnck0

Zmiany wynikają z konieczności dostosowania polskich regulacji do decyzji Komisji Europejskiej z 2009 r. o uznaniu systemu podatku tonażowego w międzynarodowym transporcie morskim w Polsce za zgodny z wewnętrznym rynkiem Unii Europejskiej.

W nowych przepisach określono, że przedsiębiorca żeglugowy (będący osobą fizyczną lub wspólnikiem spółki osobowej) nie będzie mógł odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz składek na ubezpieczenie społeczne od podstawy opodatkowania tym podatkiem, uiszczanych w trakcie roku podatkowego.

Zgodnie z projektem, holowniki i pogłębiarki będzie można objąć podatkiem tonażowym tylko w przypadku świadczenia przez nie usług transportu morskiego i zastosowania wobec nich odpowiedniego kryterium czasu pracy w danym roku podatkowym.

d2lnck0

Postanowiono, że przedsiębiorca, zarządzający cudzymi statkami z obszaru Unii Europejskiej, będzie mógł korzystać z podatku tonażowego tylko wtedy, gdy będzie zatrudniał na lądzie lub na statkach większość obywateli państw członkowskich UE.

Nowe regulacje zakładają, że podatnik podatku tonażowego będzie korzystał z tej formy opodatkowania przez okres 10 lat (obecnie 5 lat). System podatku tonażowego ma obowiązywać od początku 2013 r. Jednocześnie, do końca 2013 r., zaplanowano okres przejściowy, czyli przewidziano prawo do opodatkowania podatkiem tonażowym na zasadach obecnie obowiązujących.

Zaproponowane rozwiązania mogą zwiększyć konkurencyjność polskiej gospodarki morskiej. Podatek tonażowy, jako uproszczona forma opodatkowania, jest bardziej przyjazny przedsiębiorcom żeglugowym. Powinien ich zachęcić do rejestracji statków pod polską banderą i zatrudniania polskich marynarzy.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi, przedłożony przez ministra środowiska.

d2lnck0

Podstawowym celem projektu ustawy jest uszczelnienie systemu gospodarowania odpadami opakowaniowymi. Obecnie jest on nieskuteczny i nie gwarantuje osiągnięcia przez Polskę do końca 2014 r. wymaganych przepisami unijnymi poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Może to skutkować nałożeniem na nasz kraj poważnych kar finansowych przez Trybunał Sprawiedliwości UE. Nowa ustawa w dużym stopniu zastąpi dotychczas obowiązujące regulacje.

Przepisy ustawy obejmą wszystkie opakowania wprowadzone do obrotu w Polsce (bez względu na rodzaj materiału, z jakiego je wytworzono), a także odpady z nich powstałe. Wskazano jednak przypadki, do których ustawa nie będzie miała zastosowania. Jej przepisy nie będą stosowane np. wobec produktów w opakowaniach, które zostaną sprowadzone do Polski i w tym samym roku z niej wywiezione. Jednocześnie przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu niewielkie masy opakowań (do 1000 kg) będą zwolnieni z obowiązku zapewnienia poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Powinno to ułatwić im prowadzenie działalności gospodarczej.

Projekt ustawy zakłada, że marszałek województwa będzie prowadził rejestr przedsiębiorców: wprowadzających produkty w opakowaniach; prowadzących recykling (lub inny niż recykling proces odzysku); eksportujących odpady opakowaniowe; dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych; będących organizacjami odzysku opakowań. Rejestr będzie prowadzony w systemie teleinformatycznym. Dane w nim zawarte będą jawne i dostępne - w siedzibie urzędu marszałkowskiego lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Wprowadzenie do obrotu produktów w opakowaniach będzie możliwe dopiero po uzyskaniu wpisu do rejestru. Wpis do rejestru będzie dokonywany na wniosek przedsiębiorcy, który będzie mógł go złożyć w formie elektronicznej. Wykreślenie z rejestru będzie możliwe - na wniosek lub z urzędu. Za wpis do rejestru będzie pobierana opłata rejestrowa (przed złożeniem wniosku o wpis) i opłata roczna (wnoszona do końca lutego każdego roku). Wpływy z tych opłat będą przeznaczane na prowadzenie rejestrów.

d2lnck0

Ponadto nowe przepisy zobowiązują organizacje odzysku opakowań do uwzględnienia w osiągniętym poziomie odzysku i recyklingu, do końca grudnia 2020 r. i w latach następnych, co najmniej 50 proc. odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych. Zaproponowane rozwiązanie wpłynie pozytywnie na rozwój selektywnego zbierania odpadów z gospodarstw domowych i przyczyni się do wypełnienia przez Polskę zobowiązań unijnych.

Wskazano, że coroczną kontrolę przedsiębiorców (prowadzących recykling lub inny niż recykling proces odzysku; eksportujących odpady opakowaniowe i dokonujących wewnątrzwspólnotowej dostawy odpadów opakowaniowych) będzie przeprowadzał marszałek województwa. Będzie on sporządzał i przekazywał ministrowi środowiska oraz Głównemu Inspektorowi Ochrony Środowiska informację o wynikach kontroli przeprowadzonych w poprzednim roku kalendarzowym, wraz z wnioskami, w tym planowanymi działaniami, które mają usunąć stwierdzone naruszenia.

Projekt ustawy nakłada również obowiązek sporządzania i składania przez przedsiębiorców w urzędach marszałkowskich rocznych sprawozdań o masie wytworzonych, przywiezionych oraz wywiezionych opakowań, a także o produktach w opakowaniach wprowadzonych na rynek oraz osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu. Takie sprawozdanie będzie można złożyć elektronicznie.

d2lnck0

Określono także zasady działania organizacji odzysku opakowań (będzie to działalność regulowana i wpisana do rejestru). Organizacje te zostaną dodatkowo zobowiązane do przeznaczania na publiczne kampanie edukacyjne co najmniej 5 proc. swoich przychodów, pochodzących z odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych. Wydatki poniesione na ten cel będą musiały być udokumentowane.

Do ustawy włączono także obecnie obowiązujące regulacje dotyczące opłaty produktowej. Przedsiębiorcy (w tym organizacje odzysku), którzy w danym roku nie uzyskają wymaganych poziomów recyklingu, w tym recyklingu dla wszystkich opakowań razem i odzysku - będą musieli uiścić tzw. opłatę produktową. Jej wysokość (inna w zależności od rodzaju opakowania) zostanie ustalona w rozporządzeniu ministra środowiska w porozumieniu z ministrami: finansów i gospodarki. Będzie ona wnoszona na odrębny rachunek bankowy marszałka województwa.

W przepisach ustawy uregulowano dystrybucję produktów w opakowaniach. Przedsiębiorca zajmujący się handlem detalicznym, podobnie jak obecnie, będzie zobowiązany do przyjmowania zwracanych i oddawanych na wymianę opakowań po produktach, które znajdują się w jego ofercie. Te przepisy mają gwarantować konsumentom odbiór opakowań wielokrotnego użytku.

Wprowadza się także kary pieniężne - od 5 do 500 tys. zł - za nieprzestrzeganie przepisów ustawy.

Zaproponowane przepisy mogą przyczynić się do zwiększenia liczby przedsiębiorców spełniających obowiązek recyklingu i odzysku oraz masy odpadów opakowaniowych poddawanych tym procesom. W efekcie negatywny wpływ opakowań i odpadów opakowaniowych na środowisko będzie mniejszy.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra środowiska.

Przygotowanie projektu nowelizacji ustawy Prawo wodne wynika z konieczności wdrożenia do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z 17 czerwca 2008 r. - tzw. ramowej dyrektywy w sprawie strategii morskiej. Zostały w niej określone wspólne zasady, na podstawie których państwa członkowskie mają opracować własne strategie oraz programy ochrony środowiska morskiego w celu osiągnięcia dobrego stanu środowiska wód morskich do 2020 roku.

Do projektu nowelizacji ustawy włączono nowe definicje, takie m.in. jak: cele środowiskowe dla wód morskich, stan środowiska wód morskich, dobry stan środowiska wód morskich czy zanieczyszczenia wód morskich.

Nowy projekt nowelizacji ustawy Prawo wodne zawiera rozdział dotyczący ochrony środowiska wód morskich. Zadania związane z ochroną środowiska tych wód będą należały do administracji rządowej i samorządowej.

Dla wód morskich będzie ustanowiona strategia morska obejmująca: wstępną ocenę stanu środowiska morskiego, zestaw właściwości typowych dla dobrego stanu środowiska morskiego, zestaw celów środowiskowych dla wód morskich, program monitoringu oraz krajowy program ich ochrony.

Zgodnie z nowymi przepisami, wstępną ocenę stanu środowiska wód morskich będzie przygotowywał Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ). Ocena ta ma być uzgadniana z prezesem Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, ministrem gospodarki morskiej i ministrem ds. rybołówstwa.

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, w zakres wstępnej oceny będą wchodzić:

- analiza podstawowych cech i właściwości wód morskich oraz obecnego stanu tych wód. Będą w niej uwzględniane m.in.: topografia i batymetria dna morskiego, roczny i sezonowy rozkład temperatur oraz istnienie pokrywy lodowej, przestrzenne i czasowe rozłożenie zasolenia i składników biogennych, przeważające typy siedlisk na dnie morskim lub w słupie wody, ich identyfikacja, opisy zbiorowisk biologicznych, informacje o strukturze populacji ryb, ssaków oraz ptaków morskich;

- analiza dominujących presji i oddziaływań pochodzenia morskiego i lądowego na wody morskie;

- analiza ekonomiczna i społeczna użytkowania wód morskich.

Opracowana przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska wstępna ocena stanu środowiska wód morskich będzie poprzedzona analizami przygotowywanymi przez różne podmioty, np.:

- prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej będzie przygotowywał zestawienie uwzględniające informacje i dane dotyczące takich zjawisk jak: znaczące zmiany systemu termicznego i poziomu zasolenia, obecność w wodzie związków syntetycznych, pestycydów oraz substancji czynnych biologicznie, metali ciężkich, węglowodorów, nawozów, patogenów drobnoustrojowych;

- minister ds. gospodarki morskiej ma przygotowywać zestawienie presji i oddziaływań antropogenicznych pochodzenia morskiego wraz z danymi dotyczącymi zmiany zamulenia, abrazji, hałasu podwodnego, odpadów, wprowadzanych związków syntetycznych i niesyntetycznych;

- minister właściwy ds. rybołówstwa będzie przygotowywał zestawienie dominujących presji i oddziaływań wywieranych na stan środowiska wód morskich, w tym presji i oddziaływań pochodzenia morskiego, wynikających z działalności rybackiej.

Ponadto minister gospodarki morskiej, zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, ma przekazywać GIOŚ analizę ekonomiczną i społeczną użytkowania wód morskich oraz kosztów degradacji tego środowiska.

Zakłada się, że począwszy od 2018 roku będzie dokonywany przegląd wstępnej oceny stanu środowiska wód morskich. Konieczność aktualizacji poszczególnych elementów strategii morskiej wynika z przepisów dyrektywy. Wstępną ocenę, jak i jej aktualizację, będzie przyjmować Rada Ministrów. Po jej zatwierdzeniu przez rząd zaktualizowana wstępna ocena ma być podana do publicznej wiadomości (przez okres 21 dni). Będzie to czas umożliwiający społeczeństwu zgłaszanie uwag. Po tym okresie szczegóły dokumentu oraz jego aktualizacji zostaną przesłane do: Komisji Europejskiej, regionalnych konwencji morskich i zainteresowanych państw członkowskich.

Kolejny etap to przygotowanie projektu zestawu właściwości (kryteriów) typowych dla dobrego stanu środowiska wód morskich. Będą w nim uwzględnione m.in. normy środowiskowe dla wskaźników jakości: różnorodności biologicznej, jakości i występowania siedlisk, bogactwa gatunków, w tym utrzymania gatunków obcych wprowadzanych do ekosystemu, utrzymania populacji wszystkich ryb i skorupiaków, występowania elementów morskiego łańcucha pokarmowego, zachowania integralności dna morskiego, czy zachowania na odpowiednim poziomie stężenia substancji i czynników zanieczyszczających. Zestaw ma być zatwierdzany przez rząd, a następnie uzgodniony z Komisją Europejską.

W skład strategii morskiej będzie wchodzić ponadto zestaw celów środowiskowych, w którym zostaną uwzględnione: główne i pośrednie cele środowiskowe dla wód morskich oraz terminy ich realizacji. Będzie je przygotowywać prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej. Zestaw ma być uzgodniony z Komisją Europejską.

Kolejną częścią strategii morskiej jest opracowanie i wdrożenie programu monitoringu wód morskich. Zadanie to ma wykonywać GIOŚ. Po zatwierdzeniu programu monitoringu przez Radę Ministrów, Główny Inspektor, w terminie 3 miesięcy od opracowania programu, przekaże dokument Komisji i innym zainteresowanym stronom.

Istotnym elementem, przewidzianym w projekcie nowelizacji Prawa wodnego, wchodzącym w skład strategii morskiej, jest krajowy program ochrony wód morskich. Będzie on opracowywany przez prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej w porozumieniu z organami odpowiedzialnymi za stan środowiska wód morskich, w tym m.in. z ministrami: obrony, gospodarki morskiej, środowiska, rybołówstwa, rolnictwa i zdrowia.

Podstawą do opracowania programu ma być wstępna ocena stanu środowiska morskiego. W projekcie nowelizacji ustawy znalazły się szczegółowe przepisy dotyczące zakresu informacji, jakie powinien zawierać taki dokument oraz opisu działań, które należy wykonać.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku od towarów i usług, przedłożone przez ministra finansów.

Zmiany w projekcie nowelizacji ustawy o finansach publicznych będą dotyczyć - zgodnie z założeniami - niestosowania w finansach publicznych (w wyjątkowych sytuacjach) ograniczeń wynikających z przekroczenia przez relację państwowego długu publicznego (PDP) do PKB progu 50 proc. oraz progu ostrożnościowego 55 proc., czyli tzw. procedur ostrożnościowo-sanacyjnych. Chodzi o ograniczenie wpływu wahań kursów walut obcych oraz prefinansowania potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w następnym roku budżetowym na ww. procedury.

W tym celu proponuje się wprowadzenie następujących zmian:

- państwowy dług publiczny byłby przeliczany na złote z zastosowaniem średniej arytmetycznej ze średnich kursów walut obcych ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski z dni roboczych roku budżetowego, za który ogłaszana jest relacja;

- wyliczona w ten sposób kwota byłaby pomniejszona o kwotę wszystkich wolnych środków finansowych, będących w dyspozycji ministra finansów na koniec roku budżetowego, służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w następnym roku budżetowym;

- w przypadku, gdyby powyższe przeliczenie wykazało, że wartość tak obliczonej relacji do PKB będzie mniejsza niż 50 lub 55 proc., wówczas ograniczenia w procedurze ostrożnościowej, przewidziane w ustawie o finansach publicznych oraz warunkowe podniesienie stawek podatku VAT, nie będą wprowadzane w życie.

Przekroczenie przez relację PDP do PKB progu 50 lub 55 proc. wymaga wdrożenia procedur ostrożnościowych, wpływających bezpośrednio lub pośrednio na wszystkie jednostki sektora finansów publicznych. Dodatkowe obciążenia - w postaci wzrostu stawki podatku VAT - przewiduje ustawa o podatku od towarów i usług (chodzi o przekroczenie progu 55 proc. w relacji kwoty PDP do PKB za lata 2012 lub 2013).

W obecnym stanie prawnym możliwa jest więc sytuacja, kiedy zmiany kursów walut w ostatnim dniu roboczym roku, które często nie wynikają z uwarunkowań zawiązanych z polską gospodarką, mogą stać się przyczyną przekroczenia progów ostrożnościowych i wymagać zmian stawek podatku VAT.

Ponadto przeliczanie zadłużenia zagranicznego dla celów procedur ostrożnościowych według kursów z ostatniego dnia roku może zachęcać do ataków spekulacyjnych na polską walutę. Proponowane zmiany mają zatem ograniczyć wpływ wahań kursów na relację długu.

Wprowadzenie tych zmian będzie związane również z koniecznością ogłaszania przez ministra finansów na koniec roku budżetowego: nowej kwoty wolnych środków finansowych służących finansowaniu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa w roku następnym roku; kwoty wynikającej z przeliczenia PDP na złote z zastosowaniem średniej arytmetycznej ze średnich kursów walut obcych ogłaszanych przez NBP oraz głównej kwoty służącej do obliczenia nowej relacji.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

d2lnck0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2lnck0