Trwa ładowanie...
d2dqt65
rząd
20-11-2012 14:38

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d2dqt65
d2dqt65

20.11. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął:

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów;

- założenia do projektu ustawy o świadczeniach odszkodowawczych z tytułu wypadków i chorób pozostających w związku z właściwościami lub warunkami służby;

d2dqt65

- założenia do projektu ustawy o funkcjonowaniu komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw;

- założenia do projektu ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej;

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Zaakceptowano:

d2dqt65

- projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym,

- projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r.

Rada Ministrów przyjęła wniosek dotyczący ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej pomiędzy Królestwem Belgii, Republiką Bułgarii, Królestwem Danii, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Estońską, Irlandią, Republiką Grecką, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Republiką Włoską, Republiką Cypryjską, Republiką Łotewską, Republiką Litewską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Węgrami, Maltą, Królestwem Niderlandów, Republiką Austrii, Rzecząpospolitą Polską, Republiką Portugalską, Rumunią, Republiką Słowenii, Republiką Słowacką, Republiką Finlandii i Królestwem Szwecji, sporządzonego w Brukseli 2 marca 2012 roku. Rząd podjął uchwałę i przyjął projekt ustawy w tej sprawie.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, przedłożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

d2dqt65

Wdrożenie przepisów wzmacniających polski system ochrony konkurencji i konsumentów oraz uproszczenie i skrócenie niektórych obowiązujących procedur - to najważniejsze powody przygotowania nowelizacji ustawy.

Obecnie obowiązujące przepisy nie są wystarczająco skuteczne w zwalczaniu karteli, które stanowią najpoważniejsze naruszenia konkurencji. Przygotowane przepisy będą uwzględniać cele założone w "Polityce konkurencji na lata 2011-2013" (przyjętej przez rząd w 2011 r.) oraz tendencje europejskie dotyczące poszukiwania nowych rozwiązań w zwalczaniu antykonkurencyjnych praktyk.

Zakłada się, że w projekcie nowelizacji ustawy będą uwzględnione zmiany dotyczące:

d2dqt65

- Kontroli koncentracji

Wprowadzona będzie dwuetapowa procedura postępowań w sprawach z zakresu kontroli koncentracji, która przyspieszy i skróci postępowania, zwłaszcza te proste, nie wzbudzające wątpliwości. Przyjmuje się, że czas przeznaczony na takie postępowanie nie będzie przekraczać 1 miesiąca (obecnie 2 miesiące). Jest to rozwiązanie korzystne z punktu widzenia przedsiębiorców, dla których uzyskanie w maksymalnie krótkim czasie zgody prezesa UOKiK na dokonanie koncentracji ma duże znaczenie.

W przypadku spraw budzących wątpliwości odnośnie ich skutków rynkowych, a więc skomplikowanych, wymagających przeprowadzenia szerokich badań rynkowych, przewiduje się przejście do drugiego etapu procedury - przez wydanie postanowienia o przedłużenie terminu na zakończenie postępowania o kolejne 4 miesiące. W odniesieniu do tej grupy spraw zakłada się również możliwość przedstawienia przedsiębiorcy zastrzeżeń do planowanej koncentracji. Takie rozwiązanie umożliwi mu poznanie zastrzeżeń UOKiK i merytoryczne ustosunkowanie się do zarzutów.

d2dqt65

Spod kontroli prezesa UOKiK będą - zgodnie z nowym prawem - wyłączone koncentracje polegające na połączeniu przedsiębiorców osiągających niewielki obrót - do 10 mln euro - na terytorium Polski lub na tworzeniu przez nich wspólnych przedsiębiorstw.

- Kontrola i przeszukanie

Przygotowywane rozwiązania mają charakter doprecyzowujący i porządkujący. Uściślone będą przepisy dotyczące sporządzania przez kontrolujących notatek z dokumentacji prowadzonej przez przedsiębiorców w postaci dokumentu elektronicznego. Sporządzanie notatek z tego typu dokumentów będzie oznaczać kopiowanie informacji znajdujących się na elektronicznych nośnikach danych.

d2dqt65

Zaproponowano rozdzielenie kontroli od przeszukania. Dla przeszukań np. stosowane będą konkretnie wskazane w ustawie przepisy Kodeksu postępowania karnego, które przewidują ochronę uprawnień przeszukiwanych, m.in. w zakresie tajemnic prawnie chronionych. W projekcie znajdą się szczegółowe uregulowania dotyczące przeszukania pomieszczeń i rzeczy przedsiębiorcy. Przeszukiwanemu oraz innym osobom, których prawa w trakcie przeszukania zostały naruszone, będzie przysługiwać prawo do wniesienia zażalenia.

- Środki zaradcze

Wprowadzenie do projektu nowelizacji ustawy przepisów o środkach zaradczych ma służyć przede wszystkim usunięciu skutków naruszeń i zapobieganiu naruszeniom prawa konkurencji w przyszłości. Chodzi szczególnie o środki zaradcze nakładane przez prezesa UOKiK dotyczące m.in.: przywracania konkurencji na danym rynku, wynagrodzenia szkód poniesionych przez poszkodowanych konsumentów w wyniku stosowania niedozwolonej praktyki. Będą one służyć także zapobieganiu wykorzystywania przez przedsiębiorcę jego dominującej pozycji na rynku. W projektowanej nowelizacji ustawy znajdzie się lista środków, jakie prezes UOKiK będzie mógł nałożyć na przedsiębiorców.

W sytuacji, gdy inne środki zaradcze okażą się mało skuteczne lub będą zbyt dolegliwe dla przedsiębiorcy - prezes UOKiK będzie mógł nakazać powierzenie wykonywania określonych rodzajów działalności gospodarczej lub prowadzenia obrotu gospodarczego innym podmiotom w ramach grupy kapitałowej lub odrębnym jednostkom organizacyjnym wewnątrz struktury przedsiębiorcy.

- Dobrowolne poddanie się karze

Dobrowolne poddanie się karze funkcjonuje już w wielu procedurach prawnych, m.in. w Belgii, Czechach, Danii, Estonii, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Szwecji. Jest to rozwiązanie służące nie tylko wzmocnieniu systemu ochrony konkurencji, ale także korzystne dla przedsiębiorców.

Warunkiem zastosowania tej procedury będzie: dobrowolne złożenie przez przedsiębiorcę ograniczającego konkurencję oświadczenia, w którym przyznaje się do stosowania niedozwolonej praktyki; niekwestionowanie przez niego wysokości nałożonej kary oraz niepodważanie w postępowaniu odwoławczym faktów potwierdzonych w toku postępowania antymonopolowego. Wprowadzenie takich rozwiązań przyspieszy czas uprawomocnienia się wydawanych decyzji. W projekcie ustawy znajdą się szczegółowe przepisy dotyczące stosowania procedury dobrowolnego poddania się karze.

- System łagodzenia kar (leniency)

Obecnie przepisy dotyczące systemu łagodzenia kar, w szczególności dotyczące warunków ubiegania się przedsiębiorcy o odstąpienie od karania lub obniżkę kar, zawarte są w dużej mierze w rozporządzeniu Rady Ministrów ze stycznia 2009 r. Zgodnie z założeniami, znaczna ich część zostanie przeniesiona do ustawy. Proponuje się ponadto ich rozwinięcie, doprecyzowanie i uzupełnienie. Szczególnie obejmie to zasady współpracy między przedsiębiorcą składającym wniosek o złagodzenie lub odstąpienie od wymierzenia kary a prezesem UOKiK oraz doprecyzowanie terminu wycofania się przedsiębiorcy z porozumienia (nie później niż niezwłocznie po złożeniu wniosku).

Wprowadzona zostanie tzw. leniency plus, czyli możliwość uzyskania przez przedsiębiorców uczestniczących w niedozwolonym porozumieniu łagodniejszej kary w postaci dodatkowej obniżki jej wysokości w zamian za przekazanie istotnych informacji o istniejących niewykrytych praktykach. Dla organu antymonopolowego tego typu regulacja stworzy możliwość uzyskiwania dodatkowych, nieznanych mu wcześniej informacji o niedozwolonych praktykach istniejących na rynku.

Leniency plus będzie skierowana do przedsiębiorcy, w stosunku do którego - mimo złożenia wniosku o leniency - nie odstąpiono od nałożenia kary, a który zdecydował się na ujawnienie informacji o innym, nieznanym organowi antymonopolowemu porozumieniu. Takie rozwiązanie jest korzystne z punktu widzenia interesu publicznego, ponieważ przyczyni się do lepszej wykrywalności najpoważniejszych naruszeń prawa antymonopolowego.

- Odpowiedzialność osób fizycznych pełniących funkcje kierownicze za dopuszczenie do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu praktyk ograniczających konkurencję

Przygotowane rozwiązania przewidują, że odpowiedzialnością za naruszenie zakazu antykonkurencyjnych porozumień będą objęte osoby pełniące funkcje kierownicze lub wchodzące w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy, które sprawując swoją funkcję (poprzez działanie, zaniechanie lub niedopełnienie obowiązków nadzorczych) dopuściły (również nieumyślnie) do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Przewidziany w tym zakresie system kar powinien - poprzez ich wysokość - spełniać represyjno-prewencyjne cele. Przyjęto, że maksymalna kara pieniężna dla osób fizycznych będzie wynosić 500 000 euro.

Osoby fizyczne podlegające odpowiedzialności na podstawie wprowadzanych przepisów będą mogły ubiegać się o odstąpienie od nałożenia kary lub o jej obniżkę w ramach programu leniency. Przyczyni się to niewątpliwie do większej skuteczności tego programu i, co się z tym wiąże, do efektywniejszego wykrywania niedozwolonych porozumień.

- Ochrona konsumentów

Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzony będzie przepis upoważniający prezesa UOKiK do publicznego ostrzegania o naruszeniach zbiorowych interesów konsumentów przez przedsiębiorcę stosującego praktyki, które mogą narazić konsumentów na poważne straty finansowe.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o świadczeniach odszkodowawczych z tytułu wypadków i chorób pozostających w związku z właściwościami lub warunkami służby, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.

Przygotowanie ustawy jest konieczne ze względu na nowe zadania, a co za tym idzie nowe zagrożenia dla życia i zdrowia funkcjonariuszy formacji mundurowych. Obecnie obowiązuje ustawa z 1972 r. o odszkodowaniach przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą w policji. Jednak jej przepisy znacznie się zdezaktualizowały w stosunku do potrzeb służb mundurowych i wiedzy medycznej.

Nowa ustawa wprowadza regulacje dotyczące świadczeń odszkodowawczych przysługujących funkcjonariuszom: policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu oraz służb podległych premierowi: Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu i Centralnego Biura Antykorupcyjnego oraz członkom rodzin zmarłych funkcjonariuszy tych formacji. Chodzi o odszkodowania przyznawane w razie wypadku lub choroby mającej związek ze służbą.

Zaproponowano nowe przepisy dotyczące orzekania o odszkodowaniach za wypadki w trakcie pełnienia służby oraz za choroby zawodowe. Chodzi o zbliżenie przepisów dotyczących funkcjonariuszy do regulacji obowiązujących w stosunku do żołnierzy zawodowych i w systemie pracowniczym (ubezpieczenie wypadkowe).

Zasadnicza zmiana polega na uzależnieniu wysokości jednorazowego świadczenia odszkodowawczego od jednolitej - dla wszystkich funkcjonariuszy - kwoty bazowej dla wypłacanego odszkodowania. Obecnie wysokość jednorazowego odszkodowania ustala się w relacji do uposażenia funkcjonariusza, a poszczególne służby inaczej definiują pojęcie uposażenia (może być zasadnicze lub zasadnicze powiększone o dodatki). Proponowane rozwiązanie zrównuje zasady otrzymywania świadczeń odszkodowawczych. Jednocześnie, w uzasadnionych przypadkach, minister spraw wewnętrznych będzie mógł przyznać jednorazowe odszkodowanie w wysokości wyższej niż przewiduje ustawa.

W ustawie zostanie doprecyzowany katalog osób uprawnionych do otrzymania jednorazowego świadczenia odszkodowawczego. Będzie ono przysługiwało funkcjonariuszowi (lub członkom rodziny zmarłego funkcjonariusza) w trzech przypadkach. Po pierwsze - gdy doznał uszczerbku na zdrowiu lub zmarł na skutek wypadku w ciągu 3 lat od daty jego zaistnienia. Po drugie - gdy doznał uszczerbku na zdrowiu wskutek choroby nie później niż w ciągu 3 lat od zwolnienia ze służby. Po trzecie - w sytuacji, gdy zmarł wskutek choroby w ciągu 3 lat od ustalenia uszczerbku na zdrowiu, nie później jednak niż w ciągu 3 lat od zwolnienia ze służby.

Zaplanowano rozszerzenie katalogu używek, po spożyciu których funkcjonariusz ulegając wypadkowi nie otrzyma jednorazowego świadczenia odszkodowawczego. Obecnie do takich używek zalicza się alkohol, po zmianach do tego katalogu zostaną dopisane środki odurzające i inne substancje o podobnym działaniu. Zatem według nowego przepisu, funkcjonariusz będzie pozbawiony prawa do świadczenia odszkodowawczego w razie wypadku, którego wyłączną przyczyną było jego zachowanie spowodowane spożyciem alkoholu, środków odurzających lub innych substancji o podobnym działaniu.

Założono podniesienie do rangi ustawowej trybu i zasad prowadzenia postępowania związanego z ustaleniem okoliczności i przyczyn wypadków mających związek ze służbą. Przewidziano zdefiniowanie podstawowych terminów związanych z tą tematyką.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o funkcjonowaniu komisji lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.

Zaproponowano ujednolicenie struktur orzecznictwa lekarskiego dla funkcjonariuszy, co powinno spowodować obniżenie wydatków ponoszonych na ten cel z budżetu państwa. Obecnie koszty orzeczeń lekarskich ponoszone przez służby resortu spraw wewnętrznych, służby spoza resortu oraz organy emerytalne wynoszą ok. 19,9 mln zł rocznie.

Podstawowym celem regulacji jest wprowadzenie przesłanek do nabywania prawa do renty inwalidzkiej (z powodu niezdolności do służby) przez funkcjonariuszy i żołnierzy, porównywalnych do obowiązujących w powszechnym systemie ubezpieczeniowym. Nowe rozwiązania będą dotyczyć policjantów i funkcjonariuszy: Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu (podlegają MSW) oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Więziennej, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, a także żołnierzy zawodowych.

Wprowadzenie dwóch kategorii niezdolności do służby dla funkcjonariuszy i żołnierzy

W miejsce obecnych trzech grup inwalidzkich będą stworzone dwie: "niezdolny do służby" i "niezdolny do służby ze znacznym ograniczeniem sprawności organizmu". Zlikwidowana zostanie trzecia grupa inwalidzka.

W nowych rozwiązaniach chodzi o zróżnicowanie poziomu wypłacanych świadczeń. Wydawane orzeczenia będą mogły być: bezterminowe lub czasowe (na okres do 3 lat) - w zależności od oceny stanu zdrowia i rokowania poprawy. Komisja orzekałaby jedynie o niezdolności do służby bez podawania stopnia zdolności lub niezdolności, co ma miejsce obecnie.

Zdecydowano, że wydane przed wejściem ustawy w życie orzeczenia o stałej niezdolności do służby (określające dotychczasowe grupy inwalidztwa) zachowają ważność, natomiast orzeczenia okresowe będą obowiązywały do następnego badania kontrolnego. Przepisy przejściowe będą gwarantowały możliwość wydawania orzeczeń według starych przepisów na zasadzie kontynuacji.

Wysokość świadczeń z tytułu niezdolności do służby

Zgodnie z nowymi przepisami, "renta z tytułu niezdolności do służby" będzie wynosić 70 proc. podstawy wymiaru (wysokości ostatniego uposażenia w służbie), a "renta z tytułu niezdolności do służby ze znacznym ograniczeniem sprawności organizmu" - 80 proc. podstawy. Tak jak dotychczas renta będzie zwiększona o 10 proc. podstawy wymiaru, w przypadku gdy niezdolność do służby powstała wskutek wypadku na służbie lub wskutek choroby zawodowej związanej z jej pełnieniem (za co przysługuje świadczenie odszkodowawcze, tzw. renta wypadkowa). Osoba niezdolna do służby, tak jak dotychczas, będzie mogła skorzystać z możliwości orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji w celu uzyskania dodatku pielęgnacyjnego.

Zaproponowano likwidację przepisów, które pozwalały na podwyższanie emerytury z powodu posiadania prawa do renty, gdy inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą. Przepisy przejściowe będą gwarantowały zachowanie praw nabytych przez obecnych emerytów.

Dwuinstancyjny system orzecznictwa lekarskiego

Stworzony ma być jednolity, dwuinstancyjny system orzecznictwa lekarskiego, wspólny dla wszystkich służb podległych ministrowi spraw wewnętrznych, składający się z:

- rejonowych komisji lekarskich (I instancja orzecznictwa);

- Centralnej Komisji Lekarskiej (II instancja orzecznictwa).

Obecny system tworzą: wojewódzkie komisje lekarskie, okręgowe komisje lekarskie, Centralna Komisja Lekarska (CKL). Po zmianach nadzór nad działalnością Centralnej Komisji Lekarskiej ma sprawować minister spraw wewnętrznych. Rejonowe komisje lekarskie, działające jako odrębny pion, będą częścią jednostki organizacyjnej powołanej do obsługi zadań organu emerytalno-rentowego, określonego przez ministra. Taka struktura zapewni ograniczenie biurokracji w orzecznictwie i racjonalne wydatkowanie środków publicznych na ten cel.

Nadzór nad wykonywaniem orzecznictwa przez rejonowe komisje lekarskie będzie sprawował minister spraw wewnętrznych - za pośrednictwem przewodniczącego CKL. Będzie to nadzór nad merytoryczną działalnością rejonowych komisji lekarskich (kontrola prawidłowości stosowania zasad orzecznictwa) oraz koordynowanie systemu orzecznictwa (udzielanie wytycznych dotyczących orzecznictwa). CLK będzie się zajmować m.in. odwołaniami od orzeczeń rejonowych komisji lekarskich.

Liczba i zasięg działania rejonowych komisji lekarskich zostanie określony w przepisach wykonawczych, w projekcie ustawy będzie natomiast wskazany zakres obowiązków i spraw, w których orzekać będą obydwie instancje orzecznictwa.

Tryb pracy komisji lekarskich

W projekcie ustawy zostaną przedstawione zasady współpracy rejonowych komisji lekarskich ze służbą medycyny pracy MSW (chodzi o możliwość udostępniania komisji dokumentacji prowadzonej przez lekarza medycyny pracy, co powinno przyczynić się m.in. do ograniczenia liczby rent przyznawanych funkcjonariuszom).

Pozostałe zmiany

Przewidziano wprowadzenie przepisów, które umożliwią stosowanie prewencji rentowej w stosunku do funkcjonariuszy służb podległych MSW na zasadach zbliżonych do działań prowadzonych przez ZUS (chodzi o zmniejszenie przypadków niezdolności do służby).

Prewencja rentowa obejmowałaby m.in. rehabilitację leczniczą funkcjonariuszy policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej lub BOR zagrożonych niezdolnością do służby. Zaplanowano dla nich także aktywizację zawodową, która koncentrowałaby się na doradztwie i przekwalifikowaniu zawodowym.

Środki byłby przeznaczone na studia wyższe, podyplomowe, kursy zawodowe i językowe. Na te działania (prewencja i aktywizacja) byłby określany corocznie odpis na fundusz socjalny emerytów i rencistów w wysokości 0,25 proc. rocznych środków planowanych na wypłaty świadczeń emerytalno-rentowych.

Zaproponowano uchylenie bezprzedmiotowego przepisu o pomocy w budownictwie mieszkaniowym dla emerytów i rencistów mundurowych. Nie zmienią się natomiast uprawnienia do mieszkań służbowych dla funkcjonariuszy mających prawo do renty lub emerytury, a także dla członków ich rodzin z prawem do renty rodzinnej.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.

W projektowanej ustawie zostanie kompleksowo uregulowana kwestia użycia lub wykorzystania środków przymusu bezpośredniego (śpb) i broni palnej przez poszczególne formacje i uprawnione służby w kontekście zapewnienia praw i wolności obywatelskich.

Obecnie obowiązującym przepisom, które powstawały na przestrzeni kilkudziesięciu lat, brakuje jednolitości. Ponadto są one niezgodne z Konstytucją RP. Trybunał Konstytucyjny 17 maja 2012 r. stwierdził niezgodność z ustawą zasadniczą kilku ustaw, w tym m.in. ustaw: o policji, Straży Granicznej, Żandarmerii Wojskowej, ABW, Służby Celnej. Za niekonstytucyjne uznane zostały przepisy upoważniające do określenia w rozporządzeniach regulacji związanych ze stosowaniem środków przymusu bezpośredniego.

W tej sytuacji konieczne stało się przygotowanie nowej ustawy, której przepisy obejmą wszystkie zagadnienia dotyczące stosowania środków przymusu bezpośredniego i broni palnej przez uprawnione służby. Chodzi m.in. o policję, Straż Graniczną, ABW, CBA, BOR, Służbę Celną, Więzienną, Straż Ochrony Kolei, Straż Parku, Agencję Wywiadu, Żandarmerię Wojskową, inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, Kontroli Skarbowej, strażników Państwowej Straży Łowieckiej, Rybackiej, Straż Gminną, pracowników firm ochroniarskich, zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich.

Do projektowanej ustawy zostaną włączone przepisy określające:

- katalog środków przymusu bezpośredniego;

- ogólne zasady użycia lub wykorzystania śpb i broni palnej;

- przypadki użycia lub wykorzystania śpb wraz z określeniem warunków decydujących o podjęciu decyzji o ich użyciu lub wykorzystaniu, jak również przypadki użycia lub wykorzystania broni palnej;

- uprawnienia do użycia lub wykorzystania śpb i broni palnej;

- sposoby postępowania przed i po użyciu lub wykorzystaniu śpb i broni palnej oraz sposoby dokumentowania ich użycia.

W projektowanej ustawie zostanie wskazane, że do użycia środków przymusu bezpośredniego oraz broni palnej będą uprawnione podmioty, które obecnie posiadają takie upoważnienia. Zakłada się, że funkcjonariusze policji, ze względu na zakres wykonywanych działań, będą mieli możliwości użycia lub wykorzystania największej liczby środków przymusu bezpośredniego.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe", ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Spółki przewozowe PKP Intercity SA, Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Cargo SA będą podlegały, podobnie jak inni przewoźnicy, ogólnym przepisom o upadłości. Przyjęcie takiego rozwiązania oznacza dostosowanie polskiego prawa do wymagań unijnych. Usunięta zostanie w ten sposób niezgodność polskiego porządku prawnego z Traktatem Wspólnotowym.

Istniejące w Polsce regulacje, które uniemożliwiają ogłoszenie upadłości spółek przewozowych, w ocenie Komisji Europejskiej stanowią nieograniczoną pomoc państwa, która jest niezgodna z przepisami dotyczącymi pomocy publicznej i narusza zasady konkurencji na wolnym rynku.

W lipcu 2008 r. KE opublikowała wspólnotowe wytyczne dotyczące pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym. Zgodnie z tymi wytycznymi, nieograniczone gwarancje pomocowe w sektorze otwartym dla konkurencji - są niezgodne z Traktatem WE (obecnie TFUE).

Na podstawie proponowanych przepisów, przewoźnik, który ogłosi upadłość będzie mógł jeszcze przez 6 miesięcy świadczyć usługi przewozowe, jednocześnie wdrażając w tym czasie ewentualny program naprawczy i układowy.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Celem projektu nowelizacji ustaw jest przyspieszenie i ułatwienie obiegu dokumentów między sądami powszechnymi, Krajowym Rejestrem Karnym (KRK) i Krajowym Rejestrem Sądowym (KRS). Wprowadzenie tych zmian zapowiedział premier w expose, wygłoszonym w listopadzie 2011 r.

Dotychczasową wymianę dokumentów papierowych (przesyłanych pocztą) zastąpi wymiana przez system teleinformatyczny. W systemie tym będą przesyłane: karty rejestracyjne karne, zawiadomienia, informacje o ponownym skazaniu, zawiadomienia o udzieleniu skazanemu zezwolenia na odbycie kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym (system dozoru elektronicznego).

Należy zaznaczyć, że na początku będą funkcjonować dwa tryby wymiany informacji - obieg dokumentów papierowych przesyłanych pocztą i obieg teleinformatyczny. Uzależnione to będzie od stanu techniczno-organizacyjnego sądów.

Karty rejestracyjne karne i zawiadomienia przekazywane przez system teleinformatyczny będą uwierzytelnione sądowym podpisem elektronicznym. W tym celu przygotowane będą odpowiednie przepisy o wyposażeniu pracowników sądów w podpis weryfikowany specjalnym certyfikatem. Tak zweryfikowany podpis będzie gwarantował wszystkie wymagane cechy bezpiecznego podpisu elektronicznego. Możliwe będzie również stosowanie bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP.

W projekcie znalazło się także upoważnienie dla ministra sprawiedliwości do określenia: wymogów technicznych aplikacji, za pomocą których sądy będą przesyłać do KRS dokumenty, trybu przyznawania, zmieniania i wycofywania oraz sposobów weryfikacji sądowego podpisu elektronicznego.

Nowe regulacje zapewniają możliwość komunikowania się systemów teleinformatycznych Krajowego Rejestru Sądowego i Krajowego Rejestru Karnego.

Dzięki tym zmianom sąd rejestrowy - wpisując do KRS nową spółkę i członków jej organów (zarząd, rada nadzorcza) lub dokonując zmian w jej składzie - będzie mógł otrzymać drogą elektroniczną informacje z KRK o skazaniach osób kandydujących do władz. Sąd rejestrowy otrzyma z KRK informacje o skazaniu osoby wpisanej już do Krajowego Rejestru Sądowego lub o orzeczonym wobec takiej osoby zakazie prowadzenia działalności gospodarczej.

Zgodnie z obecnie obowiązującym prawem, sądy rejestrowe przed dokonaniem wpisu do KRS (w przypadku braku uzasadnionych wątpliwości) nie mają obowiązku weryfikacji spełniania wymogów niekaralności osób przewidzianego w określonych ustawach, w tym np.: w Kodeksie spółek handlowych, ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie czy ustawie o SKOK. Nowe rozwiązania umożliwią weryfikację już na początkowym etapie.

Przewiduje się dwa sposoby komunikowania się KRS z KRK. Pierwszy - polegać ma na weryfikacji danych osobowych przekazywanych przez KRS do KRK już na etapie wpisu podmiotu do rejestru lub przy dokonywaniu zmian osobowych w organach podmiotu wpisanego do KRS. W tym przypadku weryfikacja nastąpi na podstawie żądania kierowanego automatycznie do KRK.

Drugi sposób odnosić się będzie do przekazywania informacji o osobach już figurujących w KRS-ie. Wówczas z systemu KRK - z urzędu - będą przekazywane do KRS informacje o skazaniach i orzeczonych środkach karnych (np. orzeczonym zakazie zajmowania określonego stanowiska, wykonywania zawodu lub prowadzenia określonej działalności gospodarczej). Dzięki tym rozwiązaniom sąd będzie mógł wszcząć (z urzędu) odpowiednie procedury wymuszające zmiany w zarządzie danej spółki.

Uregulowano również kwestie wymiany danych wewnątrz Rejestru Sądowego z jednej strony między rejestrem przedsiębiorców i rejestrem stowarzyszeń oraz rejestrem dłużników niewypłacalnych (rdn) z drugiej. Dzięki nowej konstrukcji przepisu treść wpisów do rdn będzie odzwierciedlać treść zakazów orzeczonych przez sąd upadłościowy.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za 2012 r., przedłożony przez ministra zdrowia.

Do końca 2012 r. obowiązują przepisy ustawy dotyczące opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników. Ustawa miała związek z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego (z października 2010 r.) o niezgodności z ustawą zasadniczą kwestii finansowania z budżetu państwa składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników.

Grupa ta, zdaniem Trybunału Konstytucyjnego, jest niejednorodna pod względem statusu materialnego, a w związku z tym nie ma podstaw do równego traktowania obowiązków opłacania składek. Zastrzeżenia TK dotyczyły więc wyłącznie tego, że wszyscy rolnicy - także ci, którzy posiadają zdolność do płacenia składki zdrowotnej - korzystają z możliwości jej opłacania ze środków publicznych.

Projekt nowelizacji ustawy przedłuża na 2013 rok obowiązywanie przepisów dotyczących opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników. Będą one analogiczne do obowiązujących w 2012 r.

Oznacza to, że w gospodarstwach rolnych o powierzchni:

- poniżej 6 ha przeliczeniowych użytków rolnych - składkę na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników będzie opłacała Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),

- powyżej 6 ha przeliczeniowych użytków rolnych - składkę zdrowotną będzie opłacał rolnik.

Składki domowników rolników prowadzących wyłącznie działy specjalnej produkcji rolnej będzie opłacał rolnik prowadzący taką działalność. Składki na ubezpieczenie zdrowotne, zgodnie z projektem ustawy, mają być opłacane w okresach kwartalnych, w terminach przyjętych dla składek na ubezpieczenie społeczne. Nie zmieni się również wysokość kwoty ryczałtowej, jaką KRUS co miesiąc będzie przekazywał do Narodowego Funduszu Zdrowia - będzie to 155 167 tys. zł.


Rada Ministrów przyjęła wniosek dotyczący ratyfikacji, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej pomiędzy Królestwem Belgii, Republiką Bułgarii, Królestwem Danii, Republiką Federalną Niemiec, Republiką Estońską, Irlandią, Republiką Grecką, Królestwem Hiszpanii, Republiką Francuską, Republiką Włoską, Republiką Cypryjską, Republiką Łotewską, Republiką Litewską, Wielkim Księstwem Luksemburga, Węgrami, Maltą, Królestwem Niderlandów, Republiką Austrii, Rzecząpospolita Polską, Republiką Portugalską, Rumunią, Republiką Słowenii, Republiką Słowacką, Republiką Finlandii i Królestwem Szwecji, sporządzonego w Brukseli 2 marca 2012 roku, przedłożony przez ministra spraw zagranicznych. Rząd podjął uchwałę i przyjął projekt ustawy w tej sprawie.

Rada Ministrów wyraziła zgodę na ratyfikację Traktatu o stabilności, koordynacji i zarządzaniu w Unii Gospodarczej i Walutowej.

Traktat, który wejdzie w życie 1 stycznia 2013 r., podpisało 25 państw członkowskich Unii Europejskiej w marcu 2012 r. Jego postanowienia wzmacniają dyscyplinę finansową, umożliwiają zrównoważenie finansów publicznych oraz lepszą koordynację polityk gospodarczych w strefie euro i między państwami-stronami umowy.

Dla Polski ratyfikacja Traktatu oznacza możliwość aktywnego i skutecznego udziału w podejmowaniu kluczowych decyzji dotyczących przyszłości Unii Gospodarczej i Walutowej oraz konkurencyjności gospodarki unijnej, ograniczając niekorzystny podział na państwa strefy euro i poza nią. Tym samym Polska uzyska możliwość promowania korzystnego dla niej modelu gospodarczego w Unii Gospodarczej i Walutowej.

Ratyfikacja Traktatu przez państwa członkowskie będzie zapobiegać kryzysom zadłużeniowym w strefie euro i całej Unii Europejskiej. Zgodnie z postanowieniami Traktatu, państwa-strony będą zobowiązane wprowadzić do krajowego prawa tzw. regułę fiskalną, według której saldo nominalne sektora instytucji rządowych i samorządowych powinno być zrównoważone lub wykazywać nadwyżkę. Jednocześnie państwa-strony, objęte procedurą nadmiernego deficytu, będą zobowiązane do wprowadzenia tzw. mechanizmu korygującego, czyli szczegółowego harmonogramu działań naprawczych.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

d2dqt65
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2dqt65